جنجال بر سر مخالفت رييس دانشگاه علوم پزشکی با سخنرانی علی مطهری

روزنامه «پیام ما»به بررسی حواشی این مراسم پرداخته و می نویسد صبح چهارشنبه بود که خبری همراه با عکس یک نامه در برخی رسانه‌ها، چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا، منتشر شد.خبر مربوط به مخالفت علی‌اکبر حق‌دوست، رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با درخواست انجمن اسلامی این دانشگاه مبنی بر سخنرانی علی مطهری در روز 15 آذر بود.پس از انتشار این خبر، رسانه‌های اصولگرا با آب‌وتاب از مخالفت رییس یک دانشگاه دولتی با سخنرانی علی مطهری به دلیل «مواضع سخیف و تنش‌زا» این نماینده می‌نوشتند و اعتراض دولت و اصلاح‌طلبان به لغو سخنرانی مطهری در مشهد را زیر سؤال می‌بردند. از سوی دیگر رسانه‌های اصلاح‌طلب این اقدام رییس علوم پزشکی کرمان را مغایر باسیاست‌های دولت تدبیر و امید می‌خواندند و به این اقدام شدیداً معترض بودند. خصوصاً که دانشگاه باهنر کرمان با درخواست «مجمع اسلامی دانشجویان» این دانشگاه برای سخنرانی مطهری در همان روز موافقت کرده بود.

عقب‌نشینی علوم پزشکی

درحالی‌که نبرد رسانه‌ای ادامه داشت، علی‌اکبر حق‌دوست در گفت‌وگو با «پیام ما» مواضع متفاوتی گرفت و از «استقبال خود از سخنرانی مطهری» خبر داد. او به ما گفت که «قرار است مراسم روز دانشجو را جامعه اسلامی برگزار کند و انجمن نمی‌تواند.» حق‌دوست از توافق بین تشکل‌های دانشجویی خبر داد که بر مبنای این توافق «قرار شد سال 93 انجمن، سال 94 بسیج و سال 95 جامعه مراسم روز دانشجو را برگزار کند.»

رییس علوم پزشکی کرمان حتی پا را فراتر گذاشت و گفت: «ایشان {مطهری} هر هفته‌ای بخواهند، می‌توانند سخنرانی کنند. اصلاً نیازی به دعوت انجمن اسلامی هم نیست و من خودم شخصاً از آقای علی مطهری دعوت می‌کنم که در دانشگاه علوم پزشکی کرمان سخنرانی کنند.» او از تماس خود با مطهری خبر داد تا نشان دهد دلیل مخالفتش با سخنرانی این نماینده، سیاسی نبوده است. (متن این مصاحبه را می‌توانید در شماره 799 پیام ما مورخ ٩٥/٠٩/٠٤ در سایت روزنامه بخوانید.)

آغاز اعتراض به رییس علوم پزشکی

پس از انتشار این مصاحبه، در فضای مجازی و گروه‌های تلگرامی، انتقادات زیادی از رییس علوم پزشکی کرمان شد. برخی اعضای انجمن اسلامی این دانشگاه، عقب‌نشینی حق‌دوست را نپذیرفتند و از سابقه مخالفت‌های وی با سخنرانی حامیان دولت و اصلاح‌طلبان در علوم پزشکی کرمان در سال‌های قبل خبر دادند. در این میان برخی رسانه‌ها از تماس اعتراضی وزیر بهداشت با حق‌دوست خبر دادند. برای اطلاع از جزئیات بیشتر، با سه دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال‌های 93، 94 و 95 و رییس علوم پزشکی کرمان صحبت کردیم که در ادامه می‌توانید بخوانید.

مخالفت با سخنرانان و تعلیق انجمن در سال 93

سعید افخمی، دبیر انجمن اسلامی علوم پزشکی کرمان در سال 93 بوده است. او انتقادات زیادی از رییس علوم پزشکی کرمان دارد و معتقد است حق‌دوست ازجمله مدیران اصولگرای دولت تدبیر و امید است.

رییس علوم پزشکی به ما گفته توافق شده بود که هر انجمن یک سال مراسم 16 آذر را برگزار کند. آیا این توافق را که در زمان دبیری شما باید رخ‌داده باشد، تأیید می‌کنید؟

خیر. توافقی نبوده. سال 93 برای میلاد حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)، 13 آبان و 16 آذر هر سه تشکل انجمن، جامعه و بسیج درخواست داده بودند. مراسم اول را به جامعه دادند و 13 آبان را به بسیج. به همین دلیل قرار شد 16 آذر را ما برگزار کنیم. اما برای این مراسم به ما گفتند که با جامعه و بسیج مشترکا برگزار کنید که ما مخالفت کردیم و با رایزنی زیاد توانستیم موافقت دانشگاه را برای 16 آذر بگیریم. توافقی مبنی بر اینکه هرسال یک تشکل مراسم 16 آذر را برگزار کند، نبوده.

گفته می‌شود برای 16 آذر 93 که انجمن اسلامی برگزارکننده مراسم بوده، با سخنرانانی که شما پیشنهاد کردید، مخالفت شده. یکی از سخنرانان پیشنهادی هم گویا همین آقای مطهری بوده.

مراسم آن سال داستان جالبی دارد. از همان روزهای آغازین ترم پاییز 93 که من وارد دانشگاه شدم، یعنی شهریورماه، برای 16 آذر درخواست برگزاری مراسم را دادیم. درحالی‌که روال بر این است یک هفته پس از درخواست، موافقت یا مخالفت خود را اعلام می‌کنند، چند روز قبل از مراسم روز دانشجو، به ما اطلاع دادند که می‌توانید برگزار کنید. یعنی فقط می‌خواستند ما در چند روز یک سخنران پیدا کنیم. بااین‌حال ما از قبل فکر این را کرده بودیم و با چندین نفر رایزنی کردیم.

قبل از برگزاری مراسم من به دفتر آقای حق‌دوست رفتم و گفتند با سخنرانان مخالفت شده. سخنرانان پیشنهادی ما برای این مراسم تا آنجایی که یادم است جواد اطاعت، صادق زیباکلام، محمدرضا خاتمی، حسین مرعشی، علی مطهری، پسر دکتر شریعتی و پسر دکتر بهشتی بودند. هرکدام را به ترتیب اعلام کردیم، شفاهی مخالفت کردند. چند روز قبل از مراسم هم به ما اعلام کردند که از بین این سخنرانانی که اعلام کردید، کسی را دعوت نکنید و تا 12 آذر وقت دارید سخنران دیگری معرفی کنید در غیر این صورت برگزاری مراسم به تشکل دیگری واگذار می‌شود. ما هم از آقایان اسلامی و اسلام‌پناه دعوت کردیم.

چرا در سال 93 انجمن تعلیق شد؟

من صاحب‌امتیاز یک نشریه‌ای در دانشگاه بودم که هیچ وابستگی به انجمن نداشت. به دلیل اشتباهی غیر عمد، این نشریه با مشکل مواجه شد، اما انجمن را به مدت سه ماه تعلیق کردند درحالی‌که انجمن نقشی در این نشریه نداشت. درنهایت هم با تلاش ما این تعلیق یک‌ماهه شد.

مخالفت با سخنرانی اصغر زاده در سال 94

ارسلان مقبلی دبیر انجمن اسلامی علوم پزشکی در سال 94 بوده است. او سال 93 هم دبیر سیاسی این انجمن بود و حالا عضو شورای مرکزی پردیس انجمن اسلامی است.

شما در جریان توافقی که رییس علوم پزشکی مدعی است بین تشکل‌ها برای برگزاری مراسم 16 آذر شکل‌گرفته، بودید؟

سال 94 به ما این را گفتند و مراسم را به بسیج دادند. به همین دلیل ما یک روز بعد از روز دانشجو مراسمی برگزار کردیم.

در سالی که شما دبیر انجمن بودید، با سخنرانی ابراهیم اصغر زاده، از اصلاح‌طلبان شناخته‌شده، مخالفت شد. ماجرا از چه قرار بود؟

برای 17 آذر 94 ما آقایان نقاشی و اصغر زاده را برای سخنرانی دعوت کرده بودیم. درحالی‌که مجوز هم گرفته بودیم، افرادی از دانشگاه همان روز به فرودگاه رفتند و می‌خواستند آقای اصغرزاده را برگردانند. درنهایت اگرچه نتوانستند وی را برگردانند اما اجازه سخنرانی اصغرزاده در دانشگاه را ندادند و مراسم آن سال با سخنرانی آقای نقاشی برگزار شد.

مخالف سخنرانی مطهری بودند نه مراسم

امیر عسگر پور در حال حاضر دبیر انجمن اسلامی علوم پزشکی است. با او درباره مخالفت با سخنرانی مطهری در دانشگاه صحبت کردم.

شما از توافق بین تشکل‌ها برای برگزاری مراسم روز دانشجو باخبر بودید؟

وقتی من دبیر شدم اطلاعی به ما ندادند.

رییس علوم پزشکی می‌گوید به دلیل اینکه امسال نوبت جامعه اسلامی است، با مراسم شما مخالفت شده.

ببینید در نامه‌ای که به ما دادند به‌هیچ‌عنوان اشاره‌ای به مراسم ما که قرار بود روز 15 آذر برگزار شود، نکردند. در این نامه صریحاً با سخنرانی علی مطهری مخالفت شده است. علاوه بر این هنوز هم دلیل مخالفت را به ما نگفته‌اند.

حالا که رییس علوم پزشکی عقب‌نشینی کرده و گفته هر وقت مطهری خواست به دانشگاه بیاید، شما به فکر دعوت مجدد از وی هستید؟

علی مطهری گفته دیگر نمی‌آید و ما فعلاً برنامه‌ای در این خصوص نداریم.

مخالفت با سخنرانی علی مطهری و حامیان دولت، برای اولین بار است که رخ می‌داد؟

نه. این اولین بار نیست. در سال‌های قبل هم اتفاقات مشابهی رخ‌داده است.

دفاع رییس علوم پزشکی از تعلیق و مخالفت‌ها

علی‌اکبر حق‌دوست، رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان همچنان از مواضعی که دو روز قبل در گفت‌وگو با ما داشت، دفاع می‌کند.

اگرچه شما گفتید دلیل مخالفت با سخنرانی علی مطهری سیاسی نبوده، اما برخی دانشجویان و فعالان سیاسی معتقدند سابقه شما چیز دیگری می‌گوید و تاکنون چندین بار با سخنرانی‌های حامیان دولت مخالفت کرده‌اید.

ببینید برای هر مراسم بسته به شرایط، مکان و زمان تصمیم‌گیری می‌شود. مثلاً اگر قرار باشد یک چهره بزرگ در مکانی کوچک سخنرانی کند، مخالفت می‌شود و سخنران تنها یکی از عواملی است که در کمیته تصمیم‌گیری متشکل از ریاست دانشگاه، نماینده نهاد رهبری و نماینده وزیر بهداشت، بررسی می‌شود.

بعد هم باید بگویم اگر ما صرفاً می‌خواستیم سیاسی برخورد کنیم، با تریبون آزاد با حضور سهیلا جلودار زاده مخالفت می‌کردیم. در این تریبون آزاد که بچه‌های انجمن آن را برگزار کردند، صحبت‌های مختلفی مطرح شد که حتی وزارت بهداشت را هم موردانتقاد شدید قرار می‌داد اما ما اصلاً اعتراضی نکردیم. مخالفت کردن با برخی برنامه‌ها فقط مختص انجمن اسلامی نیست و همه تشکل‌ها را دربر می‌گیرد. گرچه شاید از هر پنج مراسمی با یک مراسم مخالفت شود.

چرا سال 94 با سخنرانی آقای اصغر زاده مخالفت کردید؟ درحالی‌که اعضای انجمن می‌گویند مجوز هم داشتند اما افرادی را به فرودگاه فرستادید و درنهایت اجازه ندادید سخنرانی برگزار شود.

اول بگویم که در این مورد به‌طور کامل حضور ذهن ندارم. اما فکر می‌کنم مشکل اصلی در این خصوص عدم رعایت برخی موارد بود. دو تا سه هفته قبل از مراسم باید موضوع سخنرانی هم مشخص می‌شد که نکرده بودند. در یک مورد یادم هست یک نامه برای ما فرستاده بودند که نه تاریخ داشت و نه شماره. حالا یادم نیست این موضوع مربوط به آقای اصغر زاده بود یا فرد دیگری.

آقای حق‌دوست، این موضوع را که سال 93 با سخنرانی افرادی همچون محمدرضا خاتمی، حسین مرعشی، جواد اطلاعت، صادق زیباکلام و علی مطهری برای مراسم 16 آذر مخالفت کردید، تأیید می‌کنید؟

به‌طور دقیق حضور ذهن ندارم. در مورد جلساتی که قبلاً با مشکل مواجه شده‌اند، باید بگویم که با خیلی از این افراد حتی صحبت هم نشده بود و ما اصلاً به روی بچه‌ها نیاوردیم. این در حالی است که باید با خود سخنران هم هماهنگی کنند اما بعضاً که ما چک می‌کردیم می‌دیدیم که اصلاً هماهنگی نشده و درخواست‌ها بیشتر جنبه تقابل دارد.

ماجرای سخنرانی علی مطهری همین امسال چه؟ حتی اگر بپذیریم که امسال نوبت جامعه بوده، چرا در نامه‌ای که داده بودید به مراسم اشاره‌ای نشده بود و فقط نوشته بودید با سخنرانی علی مطهری مخالفت می‌شود؟

اول بگویم که آقای مطهری همان اول اعلام کرد که در یک روز فقط در یک جا سخنرانی می‌کند. بعدازاینکه چنین جوی پیش آوردند که ما با سخنرانی مطهری مخالفت کردیم، من به ایشان زنگ زدم و گفتم اگر شما حاضرید در دو جا سخنرانی کنید، ما صورت قضیه را عوض کنیم که قبول نکردند. اما دانشجویان بااینکه می‌دانستند علی مطهری چنین موضعی دارد، خواستند ما را در یک دوراهی قرار دهند که اگر مخالفت کردیم، بگویند دانشگاه نگذاشته و اگر موافقت کردیم بگویند مطهری نیامده.

روز چهارشنبه و پس از انتشار مخالفت شما با سخنرانی مطهری، وزیر بهداشت با شما تماس گرفت و در این خصوص از شما انتقاد کرد که چرا مخالفت کردید؟

تماس‌هایی با وزارتخانه برقرار شد. به‌هرحال طبیعی است که وزارتخانه رصد کند. پس از تماس و توضیحاتی که ما دادیم، همه‌چیز حل‌وفصل شد.

گفته می‌شود که شما با انجمن که تنها تشکل اصلاح ‌طلب دانشگاه علوم پزشکی کرمان است، چندان تعامل ندارید و هوای تشکل‌های دیگر را بیشتر دارید. وقتی هم می‌بینیم که انجمن اسلامی یک ماه تعلیق می‌شود، باورمان نمی‌شود مدیری از دولت تدبیر و امید چنین کاری کرده.

اولاً من خودم در دورانی که یادم می‌آید در تشکل‌ها فعال بودم و شرایط آن‌ها را درک می‌کنم.

مهم این است که در کدام تشکل‌ها و با چه طرز فکری فعال بوده‌اید.

در بسیج، جهاد دانشگاهی و مدت زیادی در انجمن‌های اسلامی فعال بودم. تشکل‌ها را درک می‌کنم. متأسفانه برخی تشکل‌ها در دانشگاه علوم پزشکی به‌جای اهداف اصلی که دارند، به اهداف فرعی پرداختند. انجمن اسلامی قبل از دوران ریاست من اصلاً فعالیتی نداشت. همان ابتدا که من رییس شدم، چندین جلسه برگزار کردیم و انجمن فعال شد. از همان ابتدای فعالیت اما یک سری خط‌های انحرافی در انجمن ایجاد شد و فاصله افتاد. اما بازهم ما به درخواست‌ها رسیدگی کردیم. این رسیدگی به معنای موافقت با همه درخواست‌ها نیست بلکه همه را بررسی کردیم و همان‌گونه که با دیگر تشکل‌ها رفتار می‌کنیم، با انجمن رفتار کردیم.

پس چرا انجمن تعلیق شد؟ به خاطر نشریه‌ای که ازنظر حقوقی به انجمن وابسته نبود.

یکی از مدیران ارشد انجمن اسلامی مسئول این نشریه بود. وقتی یک خطا در این نشریه رخ داد، ما از بچه‌های انجمن خواستیم که بنویسند این نشریه، نشریه انجمن نیست و انجمن خود را از این اشتباه مبرا کند. آن موقع جلسه گذاشتیم و گفتیم لطفاً اعلام کنید که انجمن حمایتی از این نشریه نمی‌کند و نسبت به‌اشتباه رخ‌داده انتقاد دارید. بچه‌های انجمن اما فرار روبه‌جلو کردند و نزدیک به یک ماه و نیم طول کشید و درنهایت قبول نکردند.

وقتی خود مجموعه قبول نکرد که ارتباطش با این نشریه را رد کند، چاره‌ای جز تعلیق نبود. بعد از تعلیق هم مجدداً انجمن به‌سرعت تشکیل شد و حتی افرادی که قبل از تعلیق عضو ارشد بودند مجدداً در انتخابات شرکت کردند. اگر قصد ما تعطیلی انجمن بود که مجدداً نمی‌توانستند کار کنند. ما با همه یکسان برخورد می‌کنیم. همان‌گونه که با برخی جلسات انجمن مخالفت شده، برخی جلسات بسیج هم لغو شده. حتی یک‌بار انتخابات جامعه اسلامی را به دلیل یک مشکل لغو کردیم. اما متأسفانه بچه‌های انجمن برخی مسائل را کش می‌دهند.

انتقاد دیگری که به شما وارد است، استفاده از مدیرانی است که جهت‌گیری سیاسی کاملاً مشخصی دارند. مثلاً مدیر دانشکده مدیریت و برنامه‌ریزی شما، به‌طور علنی در مصاحبه با یک سایت از سخنرانی علی مطهری انتقاد کرده.

من ندیدم. ایشان ممکن است نظری داشته باشد اما مهم نظر کمیته نظارت بر تشکل‌هاست.

به‌هرحال این شائبه پیش می‌آید که شما از یک طیف خاص مدیرانتان را انتخاب می‌کنید که بیشتر منتقد دولت تدبیر و امید هستند.

محیط دانشگاه تخصصی است و ما از روی تخصص انتخاب می‌کنیم. بعضاً برخی افراد گرایش سیاسی دارند اما همه باید فارغ از گرایش‌های سیاسی عمل کنند. ما یک میثاق نامه هم داریم که همه مسئولان دانشگاه قبل از قبول مسئولیت آن را امضا می‌کنند و در آن تأکید شده که بدون گرایش سیاسی عمل شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=7016
7 نظرات
  1. محمد می گوید

    جناب حق دوست فردی نا کار امد است
    اوضاع و احوال وضعیت بیمارستان های کرمان گویای این موضوع است

    1. نفیسه می گوید

      تک بعدی به بیمارستان نگاه می کنید. من هم در بیمارستتان کار کردم و هر انتقادی داشتم به ایشان ایمیل می دادم و ایشان بی طرفانه و حکیمانه بررسی و اقدام نمودند.
      این یعنی تدبیر نه دل خوش کردن به یک توافق نامه و دو رویی که از دولت های مختلف دیده شده امیدوارم ایشان در خدمت امام زمان (عج) خدمت کنند

  2. محمد می گوید

    جناب وزیر بهداشت
    شما که با وجود مخالفت بزرگان دانشگاه علوم پزشکی کرمان و عدم رضایت استاندار کرمان و بدون تایید اطلاعات کرمان برای این شخص ابلاغ صادر کردید! و به دنبال اعتراضات پی در پی اعضای این دانشگاه بارها و بارها از او حمایت کردید:
    بگذارید خصوصیات حقدوست را به شما یاد آوری کنیم:
    دو گانگی اشکار در گفتار و عمل – مافیا بازی – نوچه پروری – تخلفات وسیع در حوزه اخلاق در پژوهش – عدم پرداخت بدهکاریها – پخش شایعات زننده علیه نیروهای مخالف با خودش – نوشتن شب نامه – تظاهر به دین – خودنمایی- بی اعتقادی – انتقام جویی – اعطای مدرک تقلبی – نوشتن مقاله به اسم افراد – …

    1. نفیسه می گوید

      افتخار دکتر هاشمی داشتن مشاور باهوشی و دلسوز و زحمت کشی مثل علی اکبر حقدوست هست

  3. نفیسه می گوید

    سلام به نظر من دکتر حقدوست واقعا انسان باایمان و مخلصی است و برایشان آرزوی سلامتی و موفقیت می کنم
    اگر خودشان روزی این پیام را خواندند می خواهم غربت بندگان خالص خداوند را برایشان یادآوری کنم مثل امام علی (ع)که وقتی در مسجد به شهادت رسیدند، عده ای گفتند مگر علی نماز می خواند. ایشان با توجه به تخصصی که دارند و برخوردهای علمی و بی طرفانه ای که بنده از ایشان دیدم، بسیار متواضع و با اخلاق و متعهد هستند.

  4. نفیسه می گوید

    ایشان انقدر انسان شریف و بزرگواری هستند که تمام ایمیل ها و انتقادات را منطقی بررسی می کنند و خیلی حکیمانه اقدام می کنند.
    در تعطیلی بیمارستان سینا زرند هوش و زکاوت خودشان را اثبات کردند و در عین حال که پیشنهاد معاونت در وزارتخانه و حتی سازمان بهداشت جهانی را هم داشتند، با تمامی سختی هایی که ریاست دانشگاه کرمان داشت، سرپرستی آن را به عهده گرفتند و پاک و بی ریا خدمت کردند. امیدوارم همیشه خالصانه و دور از حاشیه های سیاسی خداوند به ایشان توفیق خدمت دهد.
    استاد حکیم و فرزانه ای که خیلی متواضع هستند واقعا بی انصافی است که این گونه در موردشان صحبت می کنند.

  5. مریم می گوید

    من ۴سال قبل از دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان فارغ التحصیل شدم و افتخار این رو داشتم که دکترحق دوست استاد و بعدازآن رییس دانشگاه شدند؛به جرات میتونم بگم اگه۱۰تا آدم باسواد تو کشور باشه یکیش ایشونه،انسان شریف،بزرگوار،مسیولیت پذیر که همه ایمیل ها رو تک به تک میخوندن و جواب میدادن،خدا حفظشون کنه کاش مث ایشون زیاد داشتیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.