برداشت ۱۳تن گیاه آنغوزه در شهرستان زرند

به گزارش فارس علی میرزایی گفته در سال جاری مجوز بهره‌‌برداری در سطح ۴۶۵ هکتار رویشگاه گیاه آنغوزه تلخ و شیرین در مناطق حتکن، ریحان‌شهر، خانوک، سربنان و سیریز به دلیل پراکنش نسبتاً خوب بارندگی و رویش مناسب آن از طرف اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان صادر شد.

وی با بیان اینکه صدور این مجوز برای ۸۰نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است، بیان داشت که در رویشگاه‌های یاد شده طی برداشت از اوایل تیر ماه تا اواخر شهریور ماه، ۱۳ تن آنغوزه شیرین و تلخ برداشت و از فروش آن درآمدی بیش از ۹میلیارد ریال نصیب بهره‌برداران می‌شود.

میرزایی با بیان اینکه به علت نبود صنایع تبدیلی در ایران، گیاه آنغوزه از طریق شرکت تعاونی بهره‌برداران منابع طبیعی زرند به هندوستان و کشورهای اروپایی به صورت خام صادر می‌شود، بر ضرورت راه‌اندازی صنایع تبدیلی در جلوگیری از خام فروشی تأکید کرد.

وی خاطرنشان کرد که در مراتعی که بهره‌برداری صورت می‌گیرد بعد از برداشت محصول، عملیات احیای مراتع شامل بذرپاشی و کپه‌کاری توسط بهره‌بردار صورت می‌گیرد و ملزم به انجام آن است.

میرزایی اظهار داشت: «آنغوزه گیاهی به ارتفاع یک تا یک و نیم متر است و ریشه ضخیم و محتوی شیره شیری رنگ با بوی قوی دارد، ساقه آن ضخیم و استوانه‌ای و گل‌های آن زرد رنگ است که برای به دست آوردن آن، گیاه را از حد فاصل ریشه و ساقه قطع می‌کنند و شیره‌ای که از محل قطع خارج می‌شود آنغوزه نام دارد که مصرف پزشکی و درمانی و صنعتی دارد.»

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان زرند، اظهار داشت: ۹۱ درصد از مساحت این شهرستان به وسعت هفت میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی به خود اختصاص داده است که ۲۷ هزار و ۷۲۷هکتار آن جنگل، ۷۲هزار و ۵۳۳هکتار بیابان و ۳۹۵ هزار و ۵۲۱هکتار مراتع تشکیل می‌دهند.

میرزایی بهره‌برداری از گیاه دارویی و صنعتی آنغوزه در شهرستان زرند بدون کسب مجوز را غیر قانونی دانست و گفت:« بهره‌برداری از گیاه آنغوزه فقط از طریق صدور مجوز از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان امکان‌پذیر است، لذا برداشت غیرقانونی آن جرم محسوب شده و پیگرد قانونی دارد.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=13297
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.