مدیر پایگاه میراث جهانی بم:


رویای اقامت در بزرگترین بنای خشتی جهان به حقیقت می‌پیوندد

کرمان‌نو- مدیر پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن گفت: با همکاری بخش خصوصی ۱۰ خانه درون ارگ قدیم بم مرمت می‌شود که از این تعداد پنج خانه با زیرساخت گردشگری احیا می‌شود تا گردشگران بتوانند در بزرگترین بنای خشتی جهان اقامت یابند.

به گزارش خبرنگار کرمان‌نو محسن قاسمی روز دوشنبه در محل ارگ قدیم بم در جمع خبرنگاران افزود: در ارگ قدیم بم پروژه‌های زیادی از جمله مرمت ۱۰ خانه درون این بنای تاریخی را با کمک بخشی خصوصی شروع کرده‌ایم که مرمت این خانه‌ها در طول ۲ سال در حال انجام است.

او بیان کرد: در این پروژه‌ها  ۷۰ درصد از ظرفیت پایگاه جهانی و ۳۰ درصد مابقی با کمک بخش خصوصی انجام می‌شود.

این مسئول گفت: خانه حاکم، خانه فرمانده قشون و خانه یهودی‌ها از جمله این ۱۰ پروژه به شمار می‌روند که به دلیل داشتن فضای بزرگ نمی‌توانند برای اقامت گردشگران آماده شوند و تنها برای بازدید مرمت خواهند شد.

سال های طلایی ارگ قدیم بم

قاسمی ماموریت اصلی این پایگاه جهانی را مرمت و بازسازی ارگ قدیم بم دانست و افزود: سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ سال‌های طلایی ارگ قدیم بم می تواند باشد.

او گفت: اصطبل حکومتی و نیز برج جنوب شرق اصطبل که بلندترین و زیباترین برج ارگ قدیم بم به شمار می‌رود در حال مرمت هستند که با همت کارشناسان و استادکاران ارگ قدیم بم این برج تا اوایل مهر امسال نیز به سرانجام خواهد رسید.

۹۰ درصد مرمت ارگ به صورت امانی

مدیر پایگاه میراث جهانی بم اظهارکرد: اکثر کارهای مرمت و بازسازی ارگ قدیم بم توسط نیروهایی که استخدام این پایگاه جهانی هستند(یعنی به صورت امانی) انجام می‌شود و به پیمانکاران سپرده نمی‌شود.

او عنوان‌کرد:یک ششم ظرفیت‌های گردشگری کشور متعلق به شهرستان بم است که در صورت استفاده نکردن از این ظرفیت‌ها، به تهدید تبدیل می‌شوند.

قاسمی ادامه‌داد: در ۲ سال شیوع ویروس کرونا مجبور به استفاده از ظرفیت ۵۰ درصدی نیروهای پایگاه جهانی ارگ بم بودیم لذا در سال جاری که وضعیت شیوع این ویروس تغییر کرده شروع به فعالیت در زیرساخت‌های گردشگری کردیم.

بم نوروزگاه برتر کشور شد

او با اشاره به برنامه‌های نوروز و قرار گرفتن شهرستان بم به عنوان نوروزگاه ملی افزود: نوروز امسال ارگ قدیم بم شاهد اتفاقات خوبی بود و شروع خوبی نسبت به سایر اماکن تاریخی و موزه‌های دیگر سطح کشور داشتیم.

قاسمی تصریح کرد: بم در بین شهرهای اصفهان، شیراز، تبریز و تهران که در ایام نوروز نوروزگاه ملی در آنها برگزار شد عنوان نوروزگاه برتر را کسب کرد.

تنظیم تقویم فرهنگی 

مدیر پایگاه میراث جهانی بم اظهار کرد:برای انجام بهتر امور فرهنگی در این پایگاه جهانی، تنظیم تقویم فرهنگی را در دستور کار قرار داده ایم و هر ماه خودمان را موظف به اجرای یک یا دو برنامه فرهنگی در این بنای تاریخی کردیم.

قاسمی ادامه داد: نگاه دولت قبل نسبت به بناهای تاریخی مرمت و بازسازی آنها بود اما دولت سیزدهم در کنار مرمت بناها، نگاهی نیز بر اجرای برنامه‌های فرهنگی و معرفی کارهای انجام شده دارد.

اجرای سرود سلام فرمانده در ارگ قدیم بم

او با اشاره به کارهایی که در هفته میراث فرهنگی صورت گرفته، بیان‌کرد:در روز اول هفته میراث فرهنگی برنامه اجرای سرود سلام فرمانده با حضور حداکثری مردم و بسیار باشکوه اجرا شد.

افتتاح سه اثر شاخص

قاسمی تاکیدکرد: در هفته میراث فرهنگی همچنین افتتاح سه اثر شاخص با اعتبار سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به صورت مجازی در ارگ بم برگزار شد.

به گفته وی افتتاح فاز دوم خانه سیستانی، عمارت دروازه دوم و راه‌اندازی کتابخانه‌ای با مشارکت بخش خصوصی در ارگ بم از جمله اثرهای شاخص هفته میراث فرهنگی بود.

این مسئول تاکیدکرد: راه‌اندازی کتابخانه در محل ارگ بم با مشارکت محمود توحیدی نویسنده بمی با اهدای کتاب‌هایش انجام شد و ما نیز ویترین‌ها و فضای کتابخانه را آماده کردیم.

امکان اقامت گردشگران در بزرگترین بنای خشتی جهان فراهم می‌شود
 اجرای سرود سلام فرمانده در محوطه داخلی ارگ قدیم بم

قاسمی تصریح‌کرد:این سه پروژه(فاز دوم خانه سیستانی، عمات دروازه دوم و راه اندازی کتابخانه ) جزو ۱۸ پروژه مهم در سطح کشور بودند؛ به طور کلی استان کرمان چهار پروژه داشت که سه پروژه متعلق به شهرستان بم بود.

مدیر پایگاه میراث جهانی بم ادامه‌داد: نشست با حامیان محیط زیست در ارگ بم، آموزش خشت به کودکان و برگزاری نمایشگاه عکس از ظرفیت‌های گردشگری بم به شمار می رود که در دستور کار این پایگاه جهانی قرار گرفته است.

او گفت: همچنین در حال رایزنی برای نشستی علمی – تخصصی در حوزه میراث فرهنگی و اقلیم همچنین برگزاری نمایشگاه عکس دایمی با همکاری انجمن سینمای جوان هستیم.

کارگاه یخدان شاهکار معماری

قاسمی با اشاره به کارگاه یخدان که جزو شاهکارهای معماری است بیان کرد: این پروژه که ۲ سال از شروع آن می گذرد اکنون ۸۰ درصد پیشرفت در مخزن یخچال که همان گنبد اصلی است دارد و احتمالا تا اواخر شهریور تکمیل و سقف کارگاه بسته خواهد شد.

نورپردازی ارگ یک چالش‌ بزرگ است

مدیر پایگاه میراث جهانی بم با اشاره به اینکه نورپردازی این بنای تاریخی از بزرگ‌ترین چالش‌های ماست افزود:سال گذشته اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی به صورت اسناد خزانه به ما تعلق گرفت ولی متاسفانه ۵۰ درصد اسناد خزانه معمولا به پول تبدیل می‌شود.

او ادامه‌داد: در ایام نوروز تا حدودی نورپردازی با نصب پروژکتور در ضلع جنوبی و غرب ارگ انجام شد.

امکان اقامت گردشگران در بزرگترین بنای خشتی جهان فراهم می‌شود

نورپردازی ارگ بم حداقل به ۱۰ میلیارد اعتبار نیاز دارد

او تصریح‌کرد: نورپردازی و روشنایی کامل ارگ نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت که باید سالانه بخشی از این اعتبار توسط وزارت میراث به ما کمک شود.

قاسمی ادامه‌داد:باید نورپردازی ارگ قدیم بخوبی طراحی شود تا ارگ از بیرون شهر نیز جلوه زیبایی داشته باشد.

بازدید شبانه روزی گردشگر از ارگ کارشناسی نیست

او در ادامه با اشاره به موضوع بازدید شبانه روزی از این اثر تاریخی که بزرگترین بنای خشتی جهان محسوب می‌شود گفت:اینکه ارگ قدیم در طول شبانه روز باز بماند و گردشگران بازدید داشته باشند کارشناسی نیست زیرا باید به ارگ قدیم به عنوان موزه نگاه کرد و با حساسیت با آن رفتار کنیم.

امکان اقامت گردشگران در بزرگترین بنای خشتی جهان فراهم می‌شود

به گفته او ارگ قدیم بم مجموعه وسیعی است که به نسبت وسعتش نیروی انسانی زیادی در اختیار ندارد و حضور دائمی گردشگران در این بنای تاریخی،باعث تخریب این میراث مهم می‌شود.

یکسال بدون اعتبار

مدیر پایگاه میراث جهانی بم خاطرنشان کرد: از تیرماه سال گذشته تاکنون به جز حقوق پرسنل، این پایگاه جهانی هیچ دریافتی نداشته و اعتباری نیز برای آن نیامده است.

او همچنین درباره حقوق کارگران ارگ قدیم بم توضیح‌داد: در ۲سال گذشته حقوق کارگران به صورت منظم پرداخت شده است و هفته آینده نیز حقوق ۲ ماه گذشته کارگران این بنای تاریخی پرداخت خواهد شد.

ردیف اعتباری برای ارگ بم در نظر گرفته می‌شود

قاسمی در عین حال یکی از مهمترین اتفاق‌های خوب ارگ بم را خارج شدن آن از ردیف عمرانی و گرفتن ردیف اعتباری برای آن عنوان و تاکید کرد: همچنین وضعیت قراردادهای پرسنل نیز بهتر شده و پرداخت‌ها به صورت ماهانه صورت می‌گیرد.

به گزارش کرمان‌نو پایگاه جهانی ارگ قدیم بم بافت ۲۳ هزار هکتاری را پوشش می‌دهد و همچنین ارگ قدیم بم بزرگترین کارگاه مرمت خشتی کشور را دارد که یک هفتم نیروهای کشور متعلق به پایگاه جهانی بم است به طوری که ۱۲۰ نیرو در پایگاه جهانی بم اینک در حال فعالیت هستند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=89684
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.