استادحوزه: مجلس سیدالشهدا (ع) مجلس شفاست؛ اما نه به قیمت مریض کردن دیگران

استاد حوزه و مدرس دانشگاه در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی بر ضرورت برگزاری مجالس عزاداری امام حسین(ع) به هر شکلی آن هم در شرایط کرونا گفت: مجلس سیدالشهدا، مجلس شفاست و با نیتی که داریم می‌آییم که شفا بگیریم، درست است اما نه به هر قیمتی و به قیمت مریض کردن دیگران.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، حجت الاسلام سید محمد خوشرو روز سه شنبه در حاشیه مراسم عزاداری بیت سادات حسینی خوشرو در شهر کرمان اظهار داشت: آیا این درست است که بدون رعایت شیوه نامه های بهداشتی در این نوع محافل بدون رعایت شیوه نامه های بهداشتی شرکت کنیم بخاطر اینکه خودمان نیت شفا گرفتن را داریم و خوب هم هست اما دیگران را هم مریض کنیم؟

وی با بیان اینکه در هیچ کجای روایات چنین رویکردهایی نیامده تاکید کرد: حضرت امام سجاد(ع) در کربلا مریض بود و اذن به جنگ نداشت، امام حسین (ع) فرمود مریض هستی و با این مریضی اگر وارد میدان جنگ شوی یا کشته می شوی یا عده ای را به کشتن می دهی، چون به علت کسالت حالت جنگجویی نداری.

خوشرو افزود: حال در شرایطی که کسالت و بیماری بر جامعه سیطره پیدا کرده، با بیماری، پای جنگیدن را در مجلس سیدالشهدا نداریم آن هم در شرایطی که در جهان روی آن بیماری تحقیق می کنند و هنوز به نتیجه واحدی برای بهبودی کامل نرسیده اند.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی لازم است استراحت کنیم، بنا به توصیه پزشکان از خانه بیرون نیاییم و در فضای مجازی از مجلس امام حسین(ع) بهره ببریم.

مجوز مجلس حضوری داشتیم اما برگزار نکردیم

استاد حوزه علمیه امام صادق تهران و مدرس دانشگاه های مختلف کشور در ادامه در تشریح دلایل برگزاری مجازی عزاداری محرم امسال و سال گذشته در بیت سادات حسینی شهر کرمان که از مکان های پرمخاطب و شلوغ در ایام عزاداری ها طی ۱۰۰ سال اخیر بوده است اظهارداشت: باوجود آنکه مجوز برپایی مجلس به صورت حضوری را از دستگاه های متولی در فضای روباز داشتیم اما باتوجه به شرایط خطرناک کرونا از آن شیوه برگزاری امتناع کردیم.

وی گفت: این درحالی بود که همه امکانات، زیرساخت ها و برنامه ریزی های لازم برای برگزاری حضوری مراسم مهیا و تدارک شده بود اما وقتی شرایط کرونا را در کرمان دیدیم، اجازه ندادیم مردم به صورت حضوری در مراسم حاضر شوند بلکه به صورت مجازی آن را تدارک دیدیم.

این کارشناس و پژوهشگر دینی افزود: صبح ها در بیت حسینی خوشرو در ایام محرم میزبان دستکم افزون بر ۲ هزار نفر هستیم و دیدیم هرتعداد نیرو نیز داشته باشیم شاید نتوانیم جمعیت را مدیریت کنیم و اگر در این میان تنها یک نفر مبتلا شود، جوابی در دنیا و آخرت نخواهیم داشت.

وی گفت: به همین علت چندساعت مانده به شب اول ماه محرم برخلاف میل باطنی و با وجود برنامه ریزی ها و داشتن مجوز برپایی حضوری مراسم، مثل سال گذشته مجلس را به صورت مجازی تدارک دیدیم.

خوشرو افزود: با این کار ادای احترام به کادر درمان و تمامی کسانی کردیم که شب و روز پای بیمارانشان هستند.

به گزارش ایرنا مجلس عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) افزون بر ۱۰۰ سال در بیت سادات حسینی مرحوم خوشرو در کرمان برقرار است و هیچگاه تعطیل نشده اما طی ۲ سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری این بیماری به منظور حفظ سلامت افراد، به صورت مجازی برگزار می‌شود.‌

این مراسم که از بعد از اذان صبح با قرائت زیارت عاشورا شروع می شود و با خواندن دعای علقمه و سخنرانی مذهبی ادامه می یابد طی روزهای اخیر به صورت محدود در فضای روباز این بیت و با لحاظ فاصله اجتماعی و دیگر شیوه نامه های بهداشتی برگزار و همزمان دیگر علاقه مندان از طریق نشانی اینترنتی @aashoora در فضای مجازی از آن بهره مند می شوند.

پایه گذاری عزاداری در بیت سادات حسینی خوشرو توسط جد این خانواده به نام سید حسین خوشرو انجام شد که سال ۱۳۲۶ درگذشت؛ پس از وی پسر ارشد ایشان سید محمد خوشرو که شهریورماه ۱۳۸۸ درگذشت تولیت این بیت و مراسم عزاداری را عهده دار بود و اینک نوه وی که همین نام و فامیل را دارد این بیت را مدیریت می کند.

مردم کرمان و حتی دیگر شهرها ارادت بسیاری به بیت سادات حسینی خوشرو دارند و هرسال در ایام عزای حسینی و دیگر مناسبت ها به محل این بیت در حوالی خیابان فلسطین شهر کرمان می آیند و در آیین های مذهبی شرکت می کنند یا نذورات خود را انجام می دهند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=75172
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.