اشتغال زایی مددجویان با پنل‌های خورشیدی

به گفته معاون اشتغال کمیته امداد استان، 450 پنل خورشیدی جدید برای مددجویان استان تا خردادماه وارد مدار می‌شود.

خبرنگار: نجمه سعیدی

وسعت کشورمان و تابش نور خورشید یکی از دلایلی است که ایران را مساعد تولید و بهینه سازی انرژی ای می کند که از خورشید به دست می آید، انرژی ای که سوخت پاک هم نامیده می شود زیرا هیچ آلایندگی ای در پی نداشته و با شرایط اقلیمی نیز مساعد است البته اشتیاق به استفاده از این انرژی رایگانی که از خورشید در اختیار بشر قرار می گیرد.

مدت ها است که در جهان وجود دارد و روز به روز هم در حال افزایش است و پیش بینی می شود در پنج سال آینده آنقدر پنل خورشیدی برای دریافت این انرژی در جهان نصب شود که ظرفیت آن به یک تریلیون وات برق برسد.

بد نیست که بدانیم این یک تریلیون در سال برابر با انرژی مورد نیاز یک سوم جمعیت آمریکا است، این افزایش ظرفیت پنل ها در کشور های خاور میانه هم دیده می شود و با توجه به افزایش تقاضا برای برق در جهان و بالطبع ایران شاید چاره ای هم جز استفاده از انرژی خورشید برای تولید برق نباشد و این ظرفیت در ایران بسیار زیاد است.

استان کرمان نیز به دلیل تعداد زیاد روز های آفتابی ای که در سال دارد یکی از استان هایی است که این امتیاز را دارد که با استفاده از انرژی خورشیدی در آن برق تولید شود و چند سالی است که در این زمینه فعال هم شده است.

اما این امتیاز وقتی مضاعف می شود که این طرح در راستای حمایت از مددجویان کمیته امداد باشد طرحی که در استان در حال اجرا است اختصاص پنل های خورشیدی به مدد جویان طرح ویژه حمایتی در استان است.

غلامرضا خواجه معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان، در مورد تعداد پنل های فعالی که که متعلق به مددجویان کمیته امداد است، به کرمان نو گفت: هم اکنون در سراسر استان 750 پنل خورشیدی که به مددجویان کمیته امداد تعلق دارد فعال است و 450 پنل هم آماده تحویل به مدد جویان است که کارهای آن شروع شده، پیمان کار انتخاب شده و هزینه پیمان کار هم پرداخت شده و پیمان کار در حال وارد کردن تجهیزاتش است.

وی ادامه داد: مددجویان هم برای تحویل این450 پنل شناسایی شدند و وام هایشان هم پرداخت شده است و تا خردادماه وارد مدار می شوند.

هزینه راه اندازی هر پنل خورشیدی43 میلیون تومان است

معاون اشتغال کمیته امداد در مورد تامین هزینه های این نیرو گاه ها توسط مدد جویان گفت: هزینه راه اندازی هر پنل خورشیدی،43 میلیون تومان است که 10 میلیون تومان بلا عوض است بقیه اش هم تسهیلات با یک سال تنفس و 6 سال هم باز پرداخت از نوع قرض الحسنه است.

خواجه در مورد انتخاب مددجویان برای استفاده از پنل های خورشیدی گفت: مددجویانی که در این طرح حضور دارند مددجویان مستمری بگیر و کم توان هستند، مددجویانی که توان اجرای طرح های کار آفرینی دیگری را نداشته باشند.

375 پنل خورشیدی در جنوب استان فعال است

معاون اشتغال کمیته امداد در مورد میزان درآمدی که مددجویان از این طرح اشتغال زایی پنل هایی خورشیدی کسب می کنند، گفت: با توجه به اینکه فروش برق 2 ماهه انجام می شود، درآمد پایان اسفند ماه پنل هایی موجودی که در مدار هستند از یک لیست 57 نفره که متعلق به برق شمال بود.

خواجه ادامه داد: 32 نفر آز آن ها بالای سه میلیون تومان بود می توان گفت در دو ماه و به طور میانگین در آمد ماهیانه مددجویان حدود یک میلیون دویست هزار تومان است. 375 پنل خورشیدی که توسط کمیته امداد برای مددجویان در نظر گرفته شده است در جنوب استان هست.

وی افزود: اما از این 450 پنلی که تا خرداد ماه وارد مدار می شوند فقط یک تعداد به مددجویان رودبارجنوب تحویل داده می شود چون بازدهی این پنل ها در شمال کرمان بهتر است و دما موثر است و در دمای کمتر بازدهی بهتری دارند.

استان کرمان بیشترین نیروگاه خورشیدی را در سطح کشور دارد

خواجه در مورد مددجویانی که شرایط ورود به این طرح را داشته ولی مسکن ندارند، گفت: کمیته امداد کرمان یک طرح جدیدی را برای کشور ارائه داده است که کرمان به عنوان پایلوت آن طرح انتخاب شده است که 2 منظوره است و در آن هم ساخت مسکن برای مدد جو و هم ساخت نیرو گاه به صورت هم زمان انجام می شود، یک واحد 50 متری ساخته شده و بعد بالای خانه نیروگاه قرار می گیرد این طرح در سال گذشته برای 75 مددجو در استان کرمان انجام شده است.

معاون اشتغال کمیته امداد ادامه داد: نقشه این واحد مسکونی بر اساسی طراحی می شود که بهترین زاویه نور خورشید به پنل ها برسد به طور مثال در گلزار کرمان یک شهرک 12 واحدی هم مسکن و هم نیروگاه باهم تهیه شده است.

به گفته غلامرضا خواجه، استان کرمان بیشترین نیروگاه خورشیدی را در سطح کشور دارد.

پیش از این طبیب زاده رییس اتاق بازرگانی کرمان گفته بود که این طرح پنل های خورشیدی صرفه اقتصادی ندارند.

طبیب زاده معتقد بود با توجه به شرایط اقتصادی کشور،۲ سر معادله نیروگاه خورشیدی و برگشت پول آن متناسب نیست و تجهیزاتی که باید وارد کشور شود گران شده و اگر ارز تعدیل نشود صرفه ندارد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان کرمان اما این نظر را ندارد و گفت: هر پنل سرمایه 43 میلیون تومانی می خواهد که 10 تومان یارانه و بلاعوض به مدد جو تعلق می گیرد و 30 تومان تسهیلات می ماند اگر میانگین در آمد را حتی یک میلیون تومان بگیریم سه ساله سرمایه بر می گردد، برگشت سرمایه کمتر از سه سال است و همین موضوع این طرح را تبدیل به طرحی با صرفه اقتصادی می کند.

یک هزار پنل خورشیدی برای مددجویان استان کرمان راه اندازی می‌شود

البته این طرح حمایت های دولت را هم دارد، نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه بودجه در سال گذشته و در سفر خود به جنوب کرمان گفته بود،هزینه ایجاد و نصب یک هزار پنل خورشیدی برای مددجویان استان کرمان تامین اعتبار شده و اعتبار آن واریز می‌شود. به گفته نوبخت یک هزار پنل خورشیدی تا دهه فجر سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

نوبخت همچنین گفت : ۲۰ میلیارد تومان برای صندوق ضمانت کمیته امداد اختصاص داده می‌شود تا افرادی که مشکل ضمانت دارند از این طریق مشکل آن‌ها حل شود.مشکل ضمانت ها برای دریافت تسهیلات مشکل دیگری است که مددجویان کمیته امداد به طور کلی برای هر فعالیت اقتصادی ای که بخواهند شروع کنند، دارند.

وی افزود: مدد جویان کمیته امداد گروهی از جامعه هستند که به دلیل شرایط از بسیاری از امتیازات محروم مانده اند و نیازمند توجه ویژه مسوولان هستند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=47442
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.