رئیس‌کل دادگستری کرمان:


اعضای هیات منصفه دادگاه مطبوعات نماینده افکار عمومی هستند

رئیس‌کل دادگستری استان کرمان گفت: هیات منصفه دادگاه مطبوعات نماینده افکار عمومی هستند تا در فرایند دادرسی و تشخیص تقصیر یا بی گناهی متهمان این جرائم مداخله و حضور داشته باشند و این انعطاف پذیری و نگاه ارفاق آمیز قانون اساسی به این قبیل متهمان است.

به گزارش کرمان نو به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان کرمان، یدالله موحد در آئین تجلیل از اعضای هیات منصفه سابق و انتخاب اعضای هیات منصفه جدید دادگاه مطبوعات استان کرمان افزود: هیات منصفه، راهکار کارآمد تلفیق احترام و اجرای اصل آزادی بیان و ابراز عقیده با اصل حفظ امنیت و نظم عمومی است.

وی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و دلاوری ها و رشادت های فرزندان برومند این ملت قهرمان در دوران دفاع مقدس به روان پاک و بلند شهدا و امام شهدا (ره) بویژه سرداران شهید بالاخص سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی درود فرستاد و اظهار داشت: هفته دفاع مقدس فرصت گرانبهایی است تا مقاومت، ایستادگی و پیروزی ملت بزرگ ایران در مقابل تجاوز سرسپرده استکبار جهانی صدام ملعون را یادآوری کنیم.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان از همراهی و همکاری اعضای هیات منصفه دادگاه مطبوعات کرمان تقدیر کرد و ادامه داد: عملل به رسالت خطیر این هیات موجب دلگرمی اصحاب رسانه است و امید دارم در آینده نیز همینگونه باشد، بلکه با دلسوزی بیشتر و رفتارهای ارفاق آمیز و اثربخش هیات منصفه احساس امنیت قضایی در بین اصحاب رسانه نهادینه شود.

وی ادامه داد: یکی از اصول ارزشمند جوامع انسانی موضوع آزادی بیان و ابراز عقیده است و اجرای اصل الهی و انسانی آزادی بیان و ابراز عقیده، تضمین های کافی لازم دارد و بایستی در جامعه تمهیداتی اندیشیده شود که این اصل دچار آسیب نشود هرچند در اصل ۱۶۸ قانون اساسی به این اصل اشاره شده که محاکمات جرائم مطبوعاتی و سیاسی علنی و با حضور هیات منصفه برگزار می شود و این اساسی سازی دلیل بر اهمیت آزادی بیان است.

وجود ۳۶۰ رسانه فعال در کرمان  

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز گفت: استان کرمان از حیث تعداد رسانه ها در سطح کشور از نظر جمعیت جز استان های برتر است و بالغ بر ۳۶۰ رسانه در این استان فعالیت دارند.

محمدرضا علیزاده با اشاره به این مطلب که رویکرد رسانه ها به طور کلی به سمت استفاده از فضای مجازی و برخط متمایل شده است، تاکید کرد: رسانه ها تلاش می کنند که خود را با شرایط موجود وفق داده و از ظرفیت های کنونی به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

وی با اشاره به فعالیت ۲ خانه مطبوعات در شمال و جنوب استان کرمان، اظهارداشت: رسانه های بسیار فعالی در شمال و جنوب استان کرمان وجود دارند که فعالیت های آنها جای تقدیر دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان تصریح کرد: مقایسه تعداد پرونده های دادگاه مطبوعات در دو سال گذشته با توجه به پرشماری رسانه ها در استان کرمان بیانگر نگاه حرفه ای مطبوعات و رسانه ها و اشراف آنها به ضوابط و مقررات قانونی است.

در این نشست حجت الاسلام غلامحسین حقانی و آقایان بختیار مجاز، حمیدرضا رشیدی، علیرضا گلستانی، احمد یوسف زاده، محمدصادق طاهری، علی خواجویی راد، محمد لطیف کار، یوسف جعفری، رحمان جلالی، عباس کاربخش، محسن کمال الدینی، محمدصادق اسماعیلی و امین رجایی به عنوان اعضای جدید هیات منصفه دادگاه مطبوعات استان کرمان معرفی شدند.

بر اساس ماده ۳۶ قانون مطبوعات هیات منصفه دادگاه مطبوعات از بین  نمایندگان روحانیون، پزشکان، اساتید دانشگاه، وکلای دادگستری، نویسندگان، مهندسان، روزنامه نگاران، دبیران و آموزگاران، کارمندان، اصناف، کشاورزان، کارگران، بسیجیان و هنرمندان تشکیل می شود و جلسات دادگاه مطبوعات با حضور این افراد رسمیت می یابد و تشکیل می شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=77418
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.