شهردار کرمان در دیدار با شهردار «آرماویر» ارمنستان تاکید کرد


افزایش تعامل مردم و بخش خصوصی کرمان و آرماویر اولویت دارد

شهردار کرمان در دیدار با شهردار «آرماویر» ارمنستان گفت: اولویت ما در کوتاه‌مدت، افزایش رفت‌و‌آمد مردم و بخش خصوصی ایران و ارمنستان به‌ویژه شهرهای کرمان و آرماویر است.

سعید شعرباف تبریزی، ضمن خوش‌آمدگویی به شهردار «آرماویر» ارمنستان و هیئت همراه و تشکر از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان به‌عنوان میزبان این جلسه، افزود: نیاز است در جلسه آینده درخصوص ارتباطات دو شهر به‌صورت مفصل صحبت شود.

وی با تاکید بر اینکه نخستین اولویت ما در کوتاه‌مدت، افزایش رفت‌و‌آمد مردم و بخش خصوصی ایران و ارمنستان به‌ویژه کرمان و آرماویر است، خاطرنشان کرد: ما اصلا بنا نداریم، خواهرخواندگی شهر کرمان و شهر آرماویر ارمنستان روی کاغذ بماند.

شهردار کرمان بیان کرد: تلاش داریم از طریق رویدادهای مختلف فرهنگی و اقتصادی، تعامل و روابط تجار و هنرمندان کرمانی و تجار و هنرمندان ارمنستانی را گسترش دهیم.

شعرباف، با بیان اینکه در این مسیر قصد داریم از ظرفیت‌ها و امکانات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان که به‌نوعی اتاق فکر بخش خصوصی محسوب می‌شود، استفاده کنیم، افزود: اتاق بازرگانی ارتباط با بخش خصوصی را بر عهده دارد و از این طریق می‌توانیم به طور مشترک رویدادهایی را در ارمنستان برگزار کنیم.

وی تاکید کرد: اطمینان دارم رابطه بسیار خوبی در بازه کوتاه‌مدت و میان‌مدت با شهر «آرماویر» ارمنستان خواهیم داشت و از این طریق مراودات اجتماعی و فرهنگی را گسترش خواهیم داد.

دیوید خوداتیان، شهردار «آرماویر» نیز در این جلسه، ضمن تشکر از سفارت و وزارت امور خارجه ایران به‌خاطر فراهم‌ آوردن زمینه سفر به ایران و قدردانی از شهردار کرمان و سایر نهادهای دخیل در برگزاری جلسات در این سفر، گفت: در اولین حضورمان در کرمان، برداشت مثبتی از شهر و مردم مهمان‌نواز کرمانی داشتیم و این نکته مثبت را به طور حتم انتقال می‌دهیم.

وی، با بیان اینکه «آرماویر» از شهرهای مهم ارمنستان است و با تاکید بر این‌که ارتباطات خارجی برای شهرداری آرماویر، از اهمیت خاصی برخوردار است، افزود: در این سفر قصد داریم تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری کرمان داشته باشیم و عمیقا به این موضوع نگاه کنیم.

شهردار آرماویر، با اشاره به همزمانی سفر به کرمان با سفر نخست‌وزیر ارمنستان به ایران، به منظور روابط دوستانه بین دو کشور، خاطرنشان کرد: این موضوع مسئولیت سنگینی را به دوش من می‌گذارد، زیرا از سفرم به شهر کرمان، باید سهمی برای برقراری روابط دوستانه با شهرداری کرمان ایجاد کنم.

خوداتیان با اشاره به مراودات اقتصادی ارمنستان با ایران، گفت: نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد که مبادلات اقتصادی با ایران به حجم سه میلیارد دلار ارتقا داده شود؛ بنابراین ما نیز  می‌توانیم سهم خودمان را از این مبادلات داشته باشیم.

وی، از فعالیت اقتصادی چند شرکت بزرگ ایرانی در شهر آرماویر خبر داد و افزود: دو شرکت عمده ایرانی فعال در حوزه کشاورزی و متالوژی در منطقه ما در حال فعالیت هستند.

شهردار شهر آرماویر ارمنستان، با اشاره به اینکه در یک سال اخیر ایرانی‌های زیادی در «آرماویر» ساکن شده‌اند، خاطرنشان کرد: ما درصدد هستیم نه تنها از لحاظ جذب سرمایه، بلکه از لحاظ سکونت نیز منطقه جذابی داشته باشیم.

خوداتیان، آرماویر را دارای موقعیت خوبی برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی ایران در اوراسیا دانست و ادامه داد: من و همکارانم در اینجا هستیم تا فراتر از صحبت و برگزاری جلسات به اقدامات عملی برای فعالیت تجاری و گردشگری برسیم.

وی، بر فراهم‌ آوردن زمینه‌های همکاری بین دو کشور و ایجاد فرصت برای حضور و مشارکت شرکت‌ها در واردات و صادرات تاکید کرد و افزود: ما در شهرداری آرماویر با تمام امکانات موجود برای حضور سرمایه‌گذاران، همکاری و سعی می‌کنیم با نفوذ خود امکاناتی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم و فعالیت آنها را تسهیل کنیم.

شهردار شهر آرماویر ارمنستان، با بیان اینکه آرماویر در حال تبدیل‌شدن به مرکز هوشمند در ارمنستان است، تصریح کرد: اگر این امر محقق شود، با فراهم‌شدن امکانات لازم در زمینه  تولیدات علمی و آکادمیک، در زمینه گردشگری، فن‌آوری‌های نو و فنی و مهندسی، می‌توانیم همکاری متقابل انجام دهیم.

در ادامه این جلسه، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، با اشاره به اینکه این سومین ملاقات با هیات ارمنستان است، بر وجود احساس اشتراکات عمیق بین دو کشور تاکید کرد و گفت: موضوعات مشترک زیادی بین دو شهر کرمان و آرماویر وجود دارد که امیدوارم عقد قرارداد خواهر‌خواندگی بین این دو شهر، این موضوع را ارتقا دهد.

مهدی طبیب‌زاده، کرمان را از استان‌های اقتصادی کشور دانست و ادامه داد: با توجه به برنامه وسیع برای صادرات و رویکرد دولت درخصوص همکاری با همسایگان، به طور حتم بازار ارمنستان از مقصد‌های اصلی ما خواهد بود.

وی افزود: در این راستا تلاش داریم روابط اقتصادی دوطرفه و مراودات بازرگانی شکل بگیرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، با بیان اینکه در حال حاضر فرصت خوبی برای همکاری دو کشور فراهم است، از  ۹ میلیون دلار صادرات از کرمان به ارمنستان در سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: متاسفانه ازسوی ارمنستان به کرمان واردات نداشتیم.

طبیب‌زاده، ظرفیت اقتصادی دو کشور را فراتر از وضعیت موجود اعلام و خاطرنشان کرد: ارمنستان ظرفیت خوبی برای مراوده دارد و کرمان می‌تواند در زمینه پسته، خرما و محصولات جالیزی و همچنین چدن، آهن و مشتقات آلومینیوم و مس، صادراتی به این کشور داشته باشد.

وی، به پتانسیل فنی‌ و مهندسی ارمنستان اشاره کرد و با بیان اینکه بعضی از این تخصص‌ها در کشور ما وجود دارد، بر فراهم‌آوردن زمینه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان به‌خصوص در زمینه ««ای سی تی» تاکید کرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان، با اشاره به اینکه کرمان از مناطق مهم برای تولید انرژی‌های خورشیدی است، این ظرفیت را از زمینه‌های خوب همکاری متقابل دانست و افزود: خدمات فنی و مهندسی نیز از جمله این موارد است و با وجود شرکت‌های بزرگ پیمانکاری در ایران، این مورد نیز از فرصت‌های خوب همکاری محسوب می‌شود.

طبیب‌زاده، از انعقاد تفاهم‌نامه در سال ۱۳۹۹ بین سازمان صمت، استانداری و اتاق بازرگانی برای احداث شش پایگاه صادراتی در شش کشور دنیا خبر داد و افزود: یکی از این موارد ارمنستان است؛ بنابراین ما در حال برنامه‌ریزی برای اعزام تیم کارشناسی به این کشور، بررسی پایگاه تجاری و افتتاح آن در بهمن‌ماه سال‌جاری هستیم.

وی، پیوند خوب شهرداری کرمان و شهرداری آرماویر ارمنستان را فرصتی برای توسعه گردشگری بین این دو شهر دانست و یادآور شد: با توجه به تلاش و تعاملات دکتر شعرباف، شهردار کرمان با خوداتیان، شهردار آرماویر، امیدواریم، در کنار همکاری‌های اقتصادی، کرمان به‌عنوان مقصد گردشگری نیز تعیین شود.

در ادامه این جلسه، دستیار وابسته اقتصادی جمهوری ارمنستان در جمهوری اسلامی ایران، امکانات و امتیازات سرمایه‌‌گذاری در کشور ارمنستان را تشریح کرد و از افزایش همکاری‌های تجاری بین ایران و ارمنستان در هشت ماه اخیر، خبر داد.

زولیان، با بیان اینکه تا یک ماه آینده در ایروان پایتخت ارمنستان، مرکز تجاری ایران شروع به کار می‌کند، مساحت این مرکز را  ۲۰ هزار مترمربع بیان کرد و افزود:  ۲۰۰ شرکت ایرانی در این مرکز حضور خواهند داشت؛ بنابراین در صورت تمایل برای حضور سرمایه‌گذاران کرمانی در این مرکز، شرایط لازم را فراهم خواهیم کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=98152
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.