رئیس پلیس فتا استان کرمان اعلام کرد


افزایش 30 درصدی جرایم سایبری در استان

رئیس پلیس فتا استان کرمان از افزایش 30 درصدی جرایم سایبری در استان خبر داد و افزود: کلاهبرداری سایبری با 46 درصد، برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌ها 31 درصد و مزاحمت‌های فضای مجازی نیز 8 درصد این پرونده‌ها را به خود اختصاص دادند.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از تسنیم، سرهنگ محمدرضا رضایی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمان با بیان اینکه تعداد کاربران فضای مجازی روزبه‌روز بیشتر می‌شود و به همین میزان تعداد جرایم سایبری نیز افزایش پیدا می‌کند، اظهار داشت: در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل جرایم سایبری استان کرمان 30 درصد افزایش داشته است.

رئیس پلیس فتا استان کرمان با اشاره به اینکه 92 درصد جرایم سایبری در استان کشف شده است، گفت: 52 میلیارد ریال ارزش پرونده‌های کشف شده جرایم سایبری در سال جاری در استان کرمان است.

وی با بیان اینکه در این حوزه سه جرم در استان کرمان فراگیری زیادی دارد، افزود: کلاهبرداری سایبری با 46 درصد، برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌ها 31 درصد و مزاحمت‌های فضای مجازی نیز 8 درصد پرونده‌ها را به خود اختصاص دادند.

رضایی مهمترین دلیل در وقوع کلاهبرداری‌های اینترنتی را اطمینان به کلاهبرداران عنوان کرد و ادامه داد: در یک مورد کلاهبرداری در فضای مجازی، اعتماد به یک آگهی بود که این کلاهبردار 16 شاکی و مالباخته داشت که فرد کلاهبردار شناسایی و با کلاهبرداری دو میلیارد تومانی تحویل دستگاه قضایی شد.

وی با بیان اینکه فردی دیگر در قالب یک باند با انتشار آگهی در فضای مجازی یک میلیارد تومان کلاهبرداری کرده بود که شناسایی و دستگیر شد، گفت: عدم دانش روز از فضای مجازی و عدم سواد رسانه‌ای مهمترین دلیل وقوع جرایم سایبری هستند.

رئیس پلیس فتا استان کرمان با اشاره به اینکه کلاهبرداران با ارسال پیامکی به تلفن همراه افراد آن‌ها را وسوسه می‌کنند تا از حساب بانکی قربانیان برداشت انجام شود، افزود: در روزهای گذشته تعداد زیادی پیامک داشتیم که همراه با لینک بود و با ورود به لینک بدافزاری وارد تلفن همراه افراد می‌شد که کلاهبرداران می‌توانستند از این طریق اطلاعات فرد را منتقل کنند.

وی با بیان اینکه یک باند در شهرستان‌های شرقی استان دستگیر شدند که تاکنون حدود 10 نفر مالباخته از این باند شکایت کردند، گفت: این باند تاکنون یک و نیم میلیارد تومان تحصیل مال نامشروع داشته است.

رضایی با اشاره به اینکه مرکز فوریت‌های سایبری با شماره 096380 در پلیس فتای مرکز استان کرمان راه‌اندازی شده است و همکاران ما به صورت شبانه روزی پاسخگوی مردم هستند، افزود: 15 هزار و 761 تماس تلفنی در 9 ماهه امسال با این شماره گرفته شده و مردم مشاوره لازم را گرفتند که در پیشگیری از جرایم بسیار کمک کرده است.

وی با بیان اینکه پویش کودکان سایبری در استان کرمان در حال برگزاری است، ادامه داد: بخش عمده‌ای از کاربران فضای مجازی کودکان و نوجوانان هستند و باید آگاهی لازم را به آنها داده شود.

رئیس پلیس فتا استان کرمان با اشاره به اینکه در این پویش تصمیم داریم شیوه صحیح استفاده دانش‌آموزان و کودکان از فضای مجازی را به آنها آموزش بدهیم، بیان کرد: والدین باید نسبت به ورود فرزندان خود به فضای مجازی حساس باشند، این موضوع را پیگیری کرده و در این فضا از فرزندان خود مراقبت کنند.

وی با بیان اینکه در سایت‌هایی مانند دیوار و شیپور، جرایم کلاهبرداری زیاد است، گفت: تخلفاتی که در این سایت‌ها انجام می‌شود، توسط کاربران است و افراد باید هوشیار باشند.

رضایی با اشاره به اینکه در سال جاری حدود 964 حساب بانکی بلافاصله بعد از ایجاد جرم و اطلاع مالباختگان تعلیق شده است، افزود: کرمان رتبه سوم کشور در حوزه کشف جرایم سایبری را دارد و در بسیاری از پرونده‌های جرایم سایبری در استان کرمان مجرم در استان دیگری بوده که عمل مجرمانه را انجام داده است.

وی با بیان اینکه اشراف اطلاعاتی بر فضای مجازی وجود دارد، گفت: مردم اگر تلفن همراه خود را گم کرده و یا به سرقت رفت، بلافاصله سیم کارت گوشی خود را بسوزند و شبکه‌های اجتماعی را که روی گوشی خود داشتند بر روی گوشی جدید نصب کنند تا از سوءاستفاده از آنها جلوگیری شود.

رئیس پلیس فتا استان کرمان با اشاره به اینکه در 22 شهرستان استان کرمان پلیس فتا دایر شده است، بیان کرد: کرمان جزو 10 استان اول در وقوع جرایم سایبری در کشور بوده، سن مجرمان در فضای مجازی بسیار پایین است و بیشتر مجرمان زیر 40 سال و به طور میانگین 37 سال سن دارند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=100450
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.