انجام ۳۰ درصد فعالیت های معدنی کشور در کرمان

سرپرست معاونت معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفته کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور در زمینه صنایع معدن و مواد معدنی شاخص است و بهشت معادن ایران شناخته می شود.
احمد حسن زاده افزود که استان کرمان از نظر ساختار تشکیلات زمین شناسی اغلب دوره های زمین شناسی تشکیل دهنده مواد معدنی را دیده است و قابلیت تبدیل شدن به بهشت معادن را دارد.
وی گفته کرمان اکنون بهشت معادن نیست در این زمینه اقداماتی انجام شده اما کافی نیست باید از ابزارهای مدرن و روز دنیا در زمینه اکتشافات استفاده شود.
حسن زاده بیان کرد که در چند سال اخیر تلاش زیادی در زمینه اکتشافات شده و ذخایر معدنی به ۵ میلیارد تن رسیده است. بیش از ۴۲۰ معدن در استان کرمان پروانه بهره برداری اخذ کرده و حدود ۶۰ میلیون تن ماده معدنی از این معادن استخراج می شود. این معادن حدود ۲۲درصد ارزش استخراج مواد معدنی در کشور را از آن خود کرده اند. ۳۰ درصد فعالیت های معدنی در استان کرمان انجام می شود.

سرپرست معاونت معدن و صنایع معدنی گفت که ارزش تولیدات مواد معدنی استان بیش از ۳هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و معادل ۴۵درصد ارزش تولیدات مواد معدنی کل کشور است.
همچنین حقوق دولتی که معادن استان پرداخت می کنند ۳۶ درصد وصولی کل کشور است.
حسن زاده با اشاره به کلنگ زنی طرح های صنعتی و صنایع معدنی گفته در آینده نزدیک با اتمام طرح هایی در حال اجرا شاید با کمبود مواد معدنی مواجه شویم پس باید رویکرد ما به گونه ای باشد که مواد معدنی مورد نیاز صنایع در سال های آینده و پس از افتتاح این صنایع بزرگ تامین شود.
وی افزود که وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور توسعه گستره اکتشافی مفید در بخش معدن عملیات اکتشاف را در سطح کلان در دستور کار خود قرار داده است.
حسن زاده با اشاره به راه اندازی سامانه کاداستر و سهولت در واگذاری پهنه های تعریف شده به شرکت های متقاضی دارای شرایط لازم گفت که این سازمان در زمینه پیشبرد اهداف اکتشافی اقدامات وزارتخانه پیشتاز بوده و اقدامات قابل توجه ای را انجام داده است.
سرپرست معاونت معدن و صنایع معدنی ادامه داد که با مطالعه و جلسات متعدد با متخصصان حوزه معدن تعداد ۲۳ پهنه تعریف و به ثبت وزارت صنعت، معدن وتجارت رسید. خوشبختانه تا کنون ۱۷پهنه به مزایده گذاشته شده است که چندین شرکت بزرگ معتبر برنده مزایده شدند. این شرکت ها گزارش فعالیت های خود را ارائه می دهند. مطالعات مقدماتی که تاکنون گزارش شده مطلوب بوده است و امیدواریم که به زودی شاهد شناسایی ذخیره قابل توجه مواد معدنی خواهیم بود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=5975
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.