بازار خود اشتغالى | اشتغال برای رهاشدگان از اعتیاد

به همت شهرداری کرمان در محل بازارچه میوه و تره بار خیابان ابوذر شمالی تعدادی غرفه به صورت رایگان در اختیار بعضی از خانمهای سرپرست خانوار و ‘ كسانى که توانسته اند از بيمارى اعتياد نجات پيدا كنند،’ قرار داده تا امکان امرار معاش براى آنها فراهم شود.

خبرنگار «کرمان نو» با حضور در محل بازار از نزدیک با این کسبه گفتگو کرد، این بازارچه در حدود ۲۰غرفه دارد که شش غرفه به این خانمها اختصاص داده شده است. ۲ نفر از این زنان در غرفه ای که به رایگان در اختیار دارند نان و شیرینی های سنتی کرمان مثل کماچ سهن، روغن جوشی و…می پختند. آنها می گویند که «واعظی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی» برایشان تنور و وسایل دیگر مهیا کرده، یکی از آنها گفت همسرش سال گذشته بر اثر تومور مغزی از دنیا رفته، او ۲فرزند دارد که با این شغل هزینه های آنها تامین می کند. او می گوید که درآمدش کم است و کرایه خانه زیادی مپردازد و چند ماه پرداخت آن به تعویق افتاده، اما باز هم از شرایط جدید زندگی اش راضی است و امید دارد که بهتر شود.

زن دیگری که مشغول پخت نان است، می گوید که از همسرش جدا شده و یک فرزند دارد که با خودش زندگی می کند. خسته به نظر می رسد اما راضی است. می گوید من و همکارم آرد آزاد می خریم، اگر می شد آرد سهمیه ای داشته باشیم سود بیشتری داشتیم. او معتقد است هزینه ها زیاد است، اما ما از مواد اولیه خوب استفاده می کنیم که هم خدا راضی باشد و هم بنده خدا.

این خانم ها هر شب از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰  و جمعه ها هم  از ساعت ۹صبح تا ۱۱ شب در  بازارچه مشغول به کار هستند.

در غرفه ای دیگر زن جوانی که تحصیلات دانشگاهی هم دارد، بسیار پر انرژی و با انگیزه صحبت می کند. از اینکه توانسته در زندگی اش تغییر ایجاد کند، راضی و خوشحال است. همینطور که به پرسش های من پاسخ میدهد، به سرعت ساندویچ فلافل برای مشتریانی که هستند، آماده و با آنها خوش و بش می کند و به من می گوید که این بازارچه امید تازه ای برای ماست. کاش بشود تبلیغ شود تا مردم بشناسند و بیشتر به اینجا بیایند و خرید کنند.

به غرفه ی دیگری که کمی فاصله دارد می روم، زن میانسالی است که در غرفه اش سوپر مارکت زده، او خوشرو و خندان می گوید که ۵ فرزند دارم، بخشی از هزینه های زندگیمان را از اینجا تامین می کنیم. پیش از این جای دیگری سوپر مارکت داشتم، اما هزینه زیادی باید بابت اجاره می پرداختم، برایم سخت بود. اینجا رایگان است و شرایط خیلی برای من راحت تر شده با من از غرفه اش بیرون و به سمت عطاری که در غرفه کناری است، می آید. صاحب عطاری زن جوانی است، از همسرش حرفی نمیزند و فقط میگوید ۳ فرزند دارم، پیش از این شرایط سختی داشتم، جاهایی که کار می کردم پولم را نمیدادند، روزگار سختی بود. اما اینجا برای خودم کار می کنم، هزینه های خودم و فرزندانم را تامین می کنم. همینطور که با من صحبت می کند با صدای بلند محصولاتش را هم تبلیغ می کند و از مردم دعوت می کند به غرفه اش بیایند.

در غرفه های دیگر  بازارچه لباس، کفش، تابلو، لوازم تحریر، اسباب بازی، آش، ظرف و …. به فروش می رسد. بازارچه فضای پر نشاطی داشت، همه در حال انجام کار بودند، کسی بیکار نبود. عده ای دیگر هم در وسط بازارچه و روی زمین بساط پهن کرده بودند، به نظر می رسد در این فضا که زیاد هم بزرگ نیست، هرچه بخواهی پیدا می شود.

این خانمها از حمایت «علی بابایی شهردار کرمان»، «دکترمحمدرضاخانی معاونت شهرداری»، «سردار چناریان دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر» و «واعظی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی» سپاسگزار بودند و گفتند که وضعیت زندگیشان نسبت به دو ماه قبل بهتر شده است.

البته با وجود حمایتهای زیادی که تاکنون انجام شده است، این افراد نیازمند توجه  مسئولین و خیرین هستند. اغلب آنها دو تا چند فرزند دارند، در منازل استیجاری در حاشیه شهر زندگی می کنند و مخارج خانواده چند نفری از این طریق برطرف نمى شود. اگر مسئولین بتوانند تسهیلات بانکی در اختیار آنها قرار دهند، تا حدی مشکلاتشان کمتر خواهد شد. این افراد مواد اولیه مورد نیاز کار خود را به صورت آزاد تهیه می کنند، اگر امکانی فراهم شود تا بتوانند این مواد را به صورت یارانه ای دریافت  کنند، کمک زیادی به آنها می شود.

«امیدرضا مهاجری سرپرست بازارچه» که پیمانکار شهرداری هم هست، در گفتگو با خبرنگار «کرمان نو» با اشاره به اینکه اجناس در این محل ارزانتر از سایر نقاط شهر عرضه می گردد، خواهان حضور مردم در این بازارچه شد تا به افراد بی بضاعت جامعه کمک شود. “مهاجری” همکاری شهرداری را مناسب توصیف کرد، اما از عدم همکاری  “اصناف” گله مند بود. لازم به ذکر است که شهرداری کرمان با همکاری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در زمینه کمک به افرادی که توانسته اند ازبیماری اعتیاد پاک شوند، فعال بوده  و تا حد امکان زمینه بازگشت این افراد را به زندگی عادی فراهم کرده اند. پیش از این هم گرم خانه هایی برای زنانی که جایی برای اسکان ندارند، فراهم نموده اند. این اقدامات باعث دلگرمی افرادی که توانسته اند بر مشکل اعتیاد خود غلبه کنند، می شود.  در صورتی که خیرین مایلند به این افراد کمک کنند، مشخصاتشان در دفتر سایت «کرمان نو» و دفتر معاونت شهری شهرداری آقای دکتر محمد رضاخانی وجود دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=3375
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.