بن بست در آرامستان جنگل قائم| جایی برای مردن نیست

آرامستان کرمان دیگر جایی برای دفن اموات ندارد و امکان گسترش هم میسر نیست، راه نجات از این بحران راه‌اندازی آرامستان دیگری است اما گویا با حل نشدن دشواری‌های آرامستان جدید قرار است واقعا میت روی زمین بماند.

جایی از شهر، به دور از هیاهوی مردم و شلوغی رفت و آمد هایشان، جایی که زنان و مردان، پیر و جوان با فاصله‌ای بسیار اندک، آرام خفته‌اند و دَم نمی‌زنند؛ این روزها تحمل این را هم ندارد که انسان‌های تا ابد لب بسته شهر را در دل خود جای دهد.

نبود محل دفن در شهر کرمان چالش این روزهای کرمانی‌ها است. وضعیت قبرها در قسمت‌هایی از آرامستان چسبیده و سوار بر هم و برخی قبرها نیز مانند مجتمع های مسکونی، چند طبقه هستند.

چندی پیش ایجاد محل دفن جدید در این آرامستان که در شرق شهر و در دامنه کوه صاحب الزمان قرار دارد مورد بحث قرار گرفت چرا که ایجاد محل جدید دفن منجر به قطع درختان شد.

البته که برای گسترش آرامستان کنونی چاره‌ای هم جز قطع درخت نیست چرا که این آرامستان در دل جنگل دست کاشت قائم است.

عالم‌زاده: اگر حادثه‌ای رخ دهد در آرامستان فعلی دچار بحران می‌شویم

شهردار کرمان برای چندمین بار از این موضوع به عنوان مشکلی بزرگ یاد می کند و در آخرین مصاحبه خود گفته اگر حادثه‌ای رخ دهد در آرامستان فعلی دچار بحران می‌شویم و باید آرامستان جدید هرچه سریع‌تر آماده‌ و به بهره‌برداری برسد.

عالم‌زاده حرف از فاجعه زده و فاجعه ی این روزها که با آن درگیر هستیم کروناست.

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی کرمان از ابتدای شیوع کرونا پایان اسفند ۹۹، نزدیک به ۱۰۵۰ نفر در شهرستان کرمان به دلیل کرونا فوت کرده اند که بخش عمده ای از آن ها در آرامستان کرمان دفن شدند.

تکلیف ۲ هزار قبر بی صاحب چه شد؟

البته چندی پیش گفته شد ۲۰۰۰ هزار قبر در آٰرامستان کرمان بدون صاحب اند و قرار است در طرح ممیزی شناسایی شوند، تکلیف آن ها چه شد؟

آنطور که رامین امیرمداح می گوید قرار است این طرح امسال شروع شود و تاکنون طرح ممیزی انجام نشده است.

حال چه باید کرد؟ راهکار چیزی جز ساخت یک قبرستان دیگر نیست.

رامین امیرمداح معاون خدمات شهرداری کرمان می گویند با تکمیل بوستان رحمان ایجاد محل جدید دفن در آرامستان کنونی به پایان می رسد و کار دفن در آرامستان جدید آغاز می شود.

سال ۹۱ بود که پروژه ساخت آرامستان جدید کلید خورد.

آرامستانی که به گفته شهردار کرمان در گلبرگ اول، ۹۵۰۰ جای دفن اموات باید آماده می شود که در فاز نخست، ۴۵۰۰ قبر در حال آماده‌سازی است و شهر کرمان تا سال‌های‌سال مشکلی برای دفن اموات نخواهد داشت.

باید فرهنگ‌سازی شود

اگر چه مشکلاتی از جمله تامین آب و برق در راه اندازی آرامستان جدید نقش دارند، اما آنطور که عالم زاده شهردار کرمان می‌گوید دفن در آرامستان جدید نیاز به فرهنگ‌سازی بین مردم دارد زیرا برخی افراد ممکن است هنوز به دفن در آرامستان قبلی تمایل داشته باشند و یا برای دفن در آرامستان جدید متحمل زحمت شوند.

مشکلات کرمان یکی و دوتا نیست، اما برخی مشکلات گرهی کور خورده اند به عمر چند دوره دولت ها،یکی از آن ها محل دفن در شهر کرمان است.

گویا با حل نشدن دشواری‌های آرامستان جدید قرار است واقعا میت روی زمین بماند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=68697
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.