تنها در ۸ ماه:


بیش از ۱۳ هزار نفر در جاده‌های ایران کشته شده‌اند

تعداد کشته‌های تصادفات رانندگی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۴ درصد بیشتر شده است.

به گزارش کرمان‌نو در ۳۰ روز، طی آبان‌ماه امسال هزار و ۷۴۷ نفر بر اثر تصادفات کشته و ۳۴ هزار و ۵۰۷ نفر هم مصدم شده‌اند. در بررسی‌ها از آمار کشته‌شدگان و مصدومان ناشی از حوادث رانندگی ارجاعی به مراکز سازمان پزشکی قانونی طی ۸ ماهه اول سال ۱۴۰۱ نشان داده شده است؛ ۱۳ هزار و ۴۷۶ نفر کشته و ۲۶۲ هزار و ۵۲۱ نفر مصدوم شده‌اند که ۱۸۴ هزار و ۷۹۸ نفر از مصدومان مرد و ۷۷ هزار و ۷۲۳ نفر از آنها زن بوده‌اند.

این درحالی است که طی همین بازه زمانی در سال گذشته آمار کشته‌شدگان ۱۱ هزار و ۷۶۷ نفر اعلام شده بود. این ارقام مشخص می‌کند آمار کشته‌شدگان تصادفات نسبت به سال گذشته ۱۴،۵درصد رشد داشته است. همچنین آمار مصدومان هم نسبت به سال گذشته ۲۱درصد رشد داشته است.

در ادامه بررسی‌ها مشخص شده است که کشته‌شدگان ناشی از «سایر سوانح وسایل نقلیه» آماری جداگانه از فوتی‌های مربوط به حوادث رانندگی دارند. سایر سوانح وسایل نقلیه به دلیل خودکشی، دیگرکشی یا غیرحادثه‌ای یا در محیطی خارج از راه و جاده رخ می‌دهد. بر این اساس باید اشاره کرد؛ طی ۸ ماهه اول سال جاری هزار و ۳۹۳ نفر نیز بر اثر سایر سوانح وسایل نقلیه کشته شده‌اند و در آبان ماه سال جاری هم ۱۷۳ نفر با همین عنوان، جزو آمار کشته‌شدگان اعلام شده‌اند.

بیشترین آمار مرگ و میر در هشت ماهه اول امسال به ترتیب مربوط به استان‌های فارس (هزار و ۶۱ کشته)، تهران (هزار و ۳ کشته) و سیستان‌وبلوچستان (۹۲۳ کشته) می‌شود. البته استان سیستان‌وبلوچستان با ۲۹ کشته بیشترین آمار کشته‌شده را در سطح «حوادث خاص» دارد. حوادث خاص شامل موارد مربوط به تعقیب و گریز، قاچاق انسان، سوخت و کالا می‌شود. کمترین آمار مرگ و میر حوادث رانندگی نیز در هشت ماه اول امسال به ترتیب مربوط به استان‌های ایلام (۱۳۲ کشته)، کهگیلویه‌وبویراحمد (۱۷۴ کشته) و اردبیل (۱۸۰ کشته) می‌شود. طبق بررسی‌های دیگر «اعتماد» ۶ خودرو در پرونده‌های پرتصادف ایران قرار دارند. پراید (۷۰۰۰) مورد، پژو ۴۰۵ (۴۲۱۰) مورد، سمند (۱۸۰۶) مورد، پژو پارس (۱۷۲۵) مورد، پژو ۲۰۶ (۱۵۱۹) مورد و پیکان با (۱۰۰۶) مورد که جزو آمار پرتصادف‌ترین خودروهای ایران به حساب می‌آیند.

هر دقیقه یک تصادف رخ می‌دهد

طبق آمارها سالانه بیش از ۱۷ هزار نفر در جاده‌های کشور کشته می‌شوند و میزان تصادفات جاده‌ای در کشور ما ۲۰درصد بیشتر از استانداردهای جهانی است. آذرماه امسال سردار هادیانفر رییس پلیس راهور فراجا درباره حوادث رانندگی گفت: «۳۴درصد تصادفات در راه‌های اصلی اتفاق می‌افتد. ۷۵درصد تلفات جانی تصادفات نیز در این مسیرها صورت می‌گیرد. پلیس مسوول پیشگیری از تصادفات نیست بلکه مسوول رسیدگی به تصادفات است. با افزایش آمار تصادفات پیش‌بینی می‌شود تا آخر امسال ۲۰ هزار نفر جان خود را از دست بدهند.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=100547
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.