تب برفکی، بیماری کمین کرده دام ها

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان اظهار کرد: بيماري تب برفكي يك بيماري بشدت واگير دام است كه به لحاظ شدت خسارات اقتصادي يکي از موانع اصلي در تامين بهداشت و توليد دام و فراورده هاي دامي محسوب می‌شود. اين بيماري سبب کاهش شديد توليد دام شده و نقش اساسي در تجارت دام و فراورده هاي خام دامی دارد.

مهدی یزدان‌پناه با اعلام این خبر اظهار کرد: انتقال ویروس عامل بیماری تب برفکی از طریق، وسایل و لباسهای آلوده، آب و حتی از طریق علوفه انجام می پذیرد و تردد کنترل نشده و بی رویه دام به دامداری خطر انتقال بیماری را افزایش می دهد.

وی یادآور شد: در صورت مواجهه دامدار با علائمی نظیر تب، بی اشتهایی، ریزش بزاق و لنگش در گاو و گوساله جهت بررسی لازم و اقدامات پیشگیرانه به مراکز درمانی بخش خصوصی و یا شبکه دامپزشکی مراجعه کنند.

یزدان‌پناه گفت: فاز اول واکسیناسیون تب برفکی گاوی از بیستم اردیبهشت ماه سالجاری آغاز و تا نیمه اول مرداد ماه ادامه خواهد داشت و در این مدت بیش از 70 هزار راس دام سنگین تحت واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی قرار خواهند گرفت.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی توسط دامداران را از مهمترین عوامل کنترل بیماری اعلام کرد.

این مقام مسئول ضمن اعلام این نکته که بیماری تب برفکی بعنوان مخاطره جدی برای صنعت دامداری محسوب می‌شود بیان کرد: کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و جلوگیری از ورود دام قاچاق است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این فاز واکسن تب برفکی بهاء دار و انجام واکسیناسیون بصورت رایگان می باشد و از دامداران تقاضا می شود تا در اجرای فاز تب برفکی همکاری لازم را با اکیپهای دامپزشکی شهرستانها داشته باشند تا تمامی دامها بر علیه این بیماری واکسینه شوند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=17786
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.