جنوب کرمان در معرض خطر بیماری مالاریا

معاون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت می گوید برای پیشگیری و مقابله با بیماری مالاریا نیازمند یک میلیاردتومان پول هستیم

جنوب استان كرمان با هفت شهرستان و حدود یك میلیون نفر جمعیت به دلیل همجواری با استان سیستان و بلوچستان و مرزهای شرقی همواره در معرض تهدید ورود ناقل های بیماری مالاریا بوده است.
مالاریا از طریق نیش پشه آلوده به انگل پلاسمودیم فالسیپاروم به انسان منتقل می شود. این انگل وارد جریان خون میزبان می شود و سلول های قرمز را تخریب می كند. زمانی كه گلبول های قرمز تسلیم این انگل می شوند، علایم این بیماری كه شامل سردرد، لرز، درد عضلانی، خستگی، تهوع، اسهال و استفراغ است، ظاهر می شود.
این انگل همچنین سبب مشكلات تنفسی شدید، كاهش قندخون، كم خونی شدید و در نهایت بروز كما در بیمار می شود كه در صورت نبود درمان كشنده است. كودكان به دلیل ضعف سیستم ایمنی در مقابل این انگل تسلیم می شوند و از بین می روند.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي جيرفت سال گذشته خبر از حذف بیماری مالاریا در منطقه جنوب کرمان داده بود و این در حالی است که اکنون معاونت بهداشتی این دانشگاه می گوید برای حذف مالاریا نیازمند یک میلیارد تومان بودجه هستند.

مالاریا بیماری جنوب کرمان

معاون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به «کرمان نو» گفت:« مالاریا بیماری سه استان سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و هرمزگان است.»
صمیمی افزود:« سه برنامه تاکنون در کشور برای حذف این بیماری انجام شده است، ریشه کنی، کنترل مالاریا و حذف این بیماری و در حال حاضر فقط سه استان در کشور درگیر این بیماری هستند چون این بیماری از طریق افاغنه و اتباع بیگانه ای که به کشور وارد می شوند منتقل می شود.»
این مسوول تاکید کرد:«سال گذشته ۱۶بیمار داشتیم که ۱۵نفر تبعه افغانستان بودند و یک نفر فقط ایرانی بود.»
وی تصریح کرد:« هر چه ما بتوانیم بیماری های اتباع بیگانه را تشخیص دهیم یعنی سیستم هوشیارتری داریم.»
صمیمی ادامه داد:«پس از اینکه میزبان توسط پشه نیش زده شد به انسان بعدی بیماری را منتقل می کند و اگر بتوانیم فردی که درابتدا دچار نیش زدگی شده است را درمان کنیم می توانیم بیماری را حذف کنیم. اگر مشکلی پیش نیاید تا انتهای سال ۲۰۲۰ گواهینامه حذف مالاریا را از سازمان بهداشت جهانی خواهیم گرفت.»

یک میلیارد بودجه برای حذف مالاریا در جنوب لازم است

وی تاکید کرد:«مالاریا یک بیماری برگشت پذیر است و کوچکترین غفلت و عدم هوشیاری می تواند تمامی تلاش هایمان برای حذف این بیماری را در سال های گذشته زیر سوال ببرد.»
صمیمی گفت:« هزینه های مراقبت، درمان و پیگیری زیاد هستند و حداقل به یک میلیارد تومان پول برای این برنامه نیاز داریم.»
معاون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت اضافه کرد: «برنامه خاصی باید اجرا شود و بیشتر در شهرستان های پرخطر رودبار جنوب و قلعه گنج که با ایرانشهر و نیکشهر در ارتباط هستند شاهد این بیماری هستیم.»
وی افزود:«اگر سال گذشته آن ۱۶ مورد مبتلا را شناسایی نمی کردیم تاکنون شاهد یک فاجعه بزرگ بودیم. فصل شیوع این بیماری از ابتدای اسفندماه تا پایان آذرماه است.»
وی یادآور شد: «در اسفند سال گذشته بیش از ۸ هزارمکان ثابت و موقت را در هفت شهرستان سم پاشی کردیم.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=50404
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.