شهردار کرمان در رابطه با اجرای تقاطع شرف‌آباد به «کرمان‌نو» گفت:


حمل‌ونقل عمومی را فدای تقاطع غیرهمسطح نمی‌کنیم

اگر منابع جدیدی برای اجرای این پروژه تامین نشود، رای ما منفی است
در طراحی جدید هیچ درختی قطع نمی‌شود

 

۱۰ ماه است که پروژه تقاطع غیرهمسطح شرف‌آباد کلنگ‌زنی شده است. شورای قبل با دو سال فکر کردن تصمیم گرفت کلنگ این تقاطع را بزند اما شورای ششم هنوز برای اجرای تقاطع تردید‌هایی دارد که بیشتر این تردیدها مالی هستند. عده‌ای معتقدند خرج کردن حداقل ۲۵۰ میلیارد تومان برای تسریع حرکت خودرو اولویت حمل‌ونقل کرمان نیست. سعید شعرباف تبریزی که از ابتدای ورودش به شهرداری کرمان منتقد تقاطع غیرهمسطح بود حالا از احداث تقاطع شرف‌آباد دفاع می‌کند و می‌گوید تردیدی در درست بودن احداث این تقاطع ندارد. شهردار کرمان در این‌ گفت‌وگو با کرمان‌نو از جزییات تصمیم‌گیری برای اجرای این پروژه و تامین منابع مالی جدید می‌گوید، مشروح این مصاحبه را بخوانید.

آقای شعرباف شما در جلسه دفاع برنامه‌تان در صحن شورای شهر کرمان با تقاطع غیرهمسطح آزادی مخالفت کردید و امروز همه می‌دانیم ساخت زیرگذر آزادی اشتباه بوده است، اما چطور به داده‌های مشاوران و کارشناسانی که این اشتباهات را انجام دادند دوباره اعتماد می‌کنید و می‌خواهید در شرف‌آباد تقاطع غیرهمسطح بسازید؟

اینکه تا الان در تقاطع‌های غیرهمسطح کرمان چه اتفاقی افتاده است نیاز به یک آسیب‌شناسی جدی دارد و من هم منتقد این روند بودم، اینکه تقاطع آزادی، امیرکبیر و حتی پل شهدا خلبان نسبت به شرف‌آباد اولویت بیشتری داشته یا خیر نیاز به بررسی و آسیب‌شناسی دارد اما برای آینده علاوه بر داده‌های مشاوران گذشته از داده‌های مشاوران جدید هم استفاده می‌کنیم. از وقتی که من در شهرداری کرمان هستم برای تصمیم‌گیری در مورد اولویت احداث تقاطع‌های غیرهمسطح در کرمان از چند منبع استفاده کردیم، غیر از مطالعات جامع ترافیکی کرمان که مطالعه قدیمی‌ای است و طرح تفصیلی، از یک تیم متخصص از دانشگاه تهران استفاده کردیم و الان می‌توانیم با قاطعیت بگوییم اولویت ساخت تقاطع غیرهمسطح با تقاطع شرف‌آباد است. یعنی اگر قرار باشد تقاطع غیرهمسطحی را در کرمان بسازیم آن تقاطع شرف آباد خواهد بود. البته برخی از اعضای شورای شهر دغدغه‌های دیگری در موضوع ترافیک دارند مانند اینکه معبر بهمنیار تملک شود یا برای حمل‌ونقل عمومی کاری کنیم.

سوال من هم همین است، آیا اولویت مهمتری در شهر کرمان برای خرج کردن ۲۵۰ میلیارد تومان که سهم قابل توجهی از بودجه عمرانی یک سال شهرداری کرمان است، نداریم؟

در حوزه فنی بحثی بر ضرورت احداث این تقاطع وجود ندارد ولی در حوزه مدیریتی و حساب کتاب مالی باید تا هفته آینده به یک تصمیم برسیم. نکته‌ای که باید تا هفته آینده در جلسات با قرارگاه خاتم مشخص کنیم این است که آیا برای تامین مالی ۲۵۰ میلیارد تومانی این پروژه یا مبلغ بیشتر در صورت طولانی شدن کار، می‌توانیم از منابع مالی خارج از روش های بودجه ۱۴۰۱ استفاده کنیم یا خیر؟ در واقع اگر بتوانیم از منابع جدید حداقل ۵۰ درصد از هزینه تقاطع شرف‌آباد را از منابع هزینه‌ای جدید تامین کنیم آن زمان موافق اجرای تقاطع شرف‌آباد خواهیم بود، اما اگر قرار باشد هزینه پروژه را از منابع فعلی بودجه در حوزه حمل‌ونقل عمومی و پیاده‌راه خرج کنیم رای ما حداقل برای سال ۱۴۰۱ منفی خواهد بود.

چطور منابع جدیدی برای تامین اعتبار پروژه تامین خواهید کرد؟
اگر بتوانیم با پیمانکارانی که خاتم از آن‌ها بتن و آهن و… می‌خرد به توافق برسیم و بجای پرداخت ریالی پول در قالب تفکیک زمین‌هایی که دارند و قدرالسهم شهرداری از این تفکیک یا زمین‌هایی که می‌خواهند بخرند یا پروانه ساخت‌وساز هزینه را پرداخت کنیم و این مقدار به حدود ۵۰-۶۰ درصد اعتبار پروژه برسد آن زمان می‌توانیم بگوییم که فشار جدی به شهر در ۳-۴ سال آینده نمی‌آورد. همین الان هم بدهی‌هایی که به خاتم داریم را در قالب بدهی به پیمانکاران تسویه می‌کنیم.

عدد بدهکاری شهرداری کرمان به قرارگاه خاتم الان چقدر است؟
تا جایی که خاطرم هست حدود ۹۰ میلیارد تومان بدهکاری بوده که الان نصف این مبلغ را در قالب نقد و زمین تسویه کردیم ولی فکر می‌کنم بابت پل شهدای خلبان حدود ۵۰ میلیارد تومان بدهکاری نقدی و غیرنقدی به خاتم داریم.

در مورد گزینه‌های جایگزین چطور؟ صحبت از چند طراحی برای تقاطع شرف‌آباد بود که به‌طور همسطح مشکل ترافیک را تا حدودی حل می‌کرد.
گزینه‌های جایگزین احداث تقاطع غیرهمسطح، مشکل ترافیکی این تقاطع را حل نمی‌کند، برای مثال اجرای تقاطع غیرهمسطح کوچک‌تر در تقاطع ۲۴آذر با اینکه حدودا نصف تقاطع شرف آباد هزینه دارد اما اجرای یک تقاطع غیرهمسطح، تملک و معبر بعدی برای ورود به شرف آباد مجموعا هزینه بالاتری دارد، لذا با اینکه در طرح تفصیلی آورده شده اما معتقدیم شرف آباد اولویت بیشتری دارد و مقرون به صرفه‌تر هم هست.

مطالعات ضرورت و امکان سنجی برای احداث تقاطع چه زمانی و توسط چه مشاوری انجام شده است؟
این مطالعات در طرح تفصیلی انجام شده اما چون طرح تفصیلی ما قدیمی‌ست خیلی مطالعات قابل اعتمادی ندارد. قرارداد مطالعات جامع ترافیکی شهر کرمان که تمام فضای شهری کرمان را رصد می‌کند و بیش از ۴ میلیارد هزینه دارد را بستیم که یک سال و نیم دیگر آماده می‌شود اما جدا از آن ویژه تقاطع‌های شهر کرمان یک قرارداد مشاوره با دانشگاه تهران بسته شده است بهرحال این تقاطع تجهیز کارگاه شده و باید تصمیمی برایش گرفته می‌شد. لذا ویژه این تقاطع مطالعات امکان سنجی انجام شده که نشان می‌دهد تقریبا این تقاطع پراولویت‌ترین تقاطع غیرهمسطح در حال حاضر کرمان است.

اما این تقاطع در طرح تفصیلی کرمان که در سایت شفافیت قرار داده شده است، به دو شکل هندسی متفاوت دیده می‌شود.
دلیل این اتفاق این است که از سال ۸۹ چند بار شکل تقاطع شرف‌آباد در مطالعات تغییر کرده، دلیلش هم پایین آمدن هزینه این تقاطع بوده است، شکل شبدری و گران‌تری در ابتدا طراحی شده ولی مشاور هزینه این طراحی نهایی که در سال ۹۶ و ۹۷ ارایه شده است را ۲۵۰ میلیارد تومان تخمین می‌زند.

لطفا تیمی که از دانشگاه تهران بر روی این پروژه کار کردند را معرفی کنید.
سرتیم این گروه دکتر کرمانشاهی استاد حمل‌ونقل دانشگاه تهران هستند ، ایشان در سطح حمل و نقل در کشور شناخته‌ شده هستند و آیین‌نامه ضوابط بین شهری هم ایشان و تیم‌شان تنظیم کردند. قبلا هم از ایشان در مسائل ترافیکی پیچیده در بافت اطراف حرم و شهرهای دیگر استفاده کردیم و تکنولوژی که استفاده می‌کنند هم بر اساس داده‌های موبایل و real time است، البته در این مورد خاص داده‌های این تیم داده‌های مشاوران قبلی را تایید کرده است.

در طراحی که این تقاطع در طرح تفصیلی شهر کرمان دارد پارکی با ۳۰۰ درخت از بین می‌رود، چه نظری در مورد این پارک دارید؟
یکی از دلایلی که طرح اولیه کاهش پیدا کرد همین درخت‌ها هستند حتی در طراحی همسطح که دوربرگردان نیاز داشت هم تعدادی درخت از بین می‌رفت اما در طرح فعلی مشاور می‌گوید که قطع درخت به صفر رسیده است.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=87328
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.