داده‌های «ماسک» اطلاعات رسمی وزارت بهداشت است | استفاده از این نرم افزار را جدی بگیرید

سرپرست تیم سازنده نرم افزار ماسک در توضیح ویژگی‌های این نرم افزار گفت: داده‌های اصلی نرم افزار ماسک را وزارت بهداشت و بر اساس یک پروتوکل در اختیار ما قرار می‌دهد، توصیه می‌شود افراد استفاده از این نرم افزار را جدی بگیرند.

از اواخر بهمن ماه زمزمه‌های ورود ویروس کرونا در کشور در بین مردم پخش شده بود که با تایید دولت به طور رسمی خبر شیوع ویروس کرونا در کشور منتشر شد. این ویروس ابتدا در چین به وجود آمد و با وجود محدودیت‌های اعمال شده از سوی کلیه کشورهای جهان، متاسفانه این ویروس در دنیا پخش شد و در حال حاضر تقریبا همه‌ی کشورهای بزرگ جهان درگیر این ویروس هستند.

شیوع ویروس کرونا در کشور باعث بسته شدن دانشگاه‌ها و مدارس شد و با توجه به همزمان شدن شیوع این ویروس در کشور با عید نوروز، دولت خبر از ممنوعیت سفرهای نوروزی داد که به این ترتیب مردم مجبور به خانه نشین شدن در ایام نوروز شدند؛ درحال حاضر نیز طرح فاصله گذاری اجتماعی در کشور در جریان است و دولت قصد دارد از این طریق شیوع کرونا را کنترل کند. اما علاوه بر دولت برخی از مهندسین کامپیوتر نیز دست به کار شدند و تصمیم گرفتند با ساخت یک نرم افزار از شیوع بیشتر این ویروس جلوگیری کنند.

در همان اوایل شیوع ویروس کرونا در کشور، مهندسین کامپیوتر دانشگاه شریف نرم افزاری به نام ماسک را با هدف مشخص کردن مکان‌هایی که در آن بیمار مبتلا به کرونا وجود دارد را منتشر کردند؛ در همین رابطه گفت‌وگویی با دکتر علی شریفی سرپرست تیم طراحی نرم افزار ماسک انجام شده است و سرپرست این تیم اطلاعات کاملی از این نرم افزار را منتشر کرد:

ایده اولیه ساخت برنامه ماسک از کجا و چگونه شکل گرفت؟

ایده اولیه ساخت این برنامه پس از ورود ویروس کرونا به کشور و تایید آن توسط دولت در ذهن تیم ما به وجود آمد. ما پس از تایید شیوع ویروس کرونا در کشور درباره این موضوع که مهندسان کامپیوتر چگونه خواهند توانست به جلوگیری از شیوع این ویروس در کشور کمک کنند، تحقیقاتی را انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که در صورت ساخت یک اپلیکیشن مانند برنامه‌ای که در چین و همزمان با شیوع کرونا ساخته شده بود، می‌توانیم در جهت جلوگیری از شیوع این ویروس کاری انجام دهیم.

اپلیکیشنی که در چین ساخته شده بود این گونه عمل می‌کرد که در صورتی که افراد در مکان‌هایی شلوغ بودند و پس از مدتی مشخص می‌شد که یکی از افرادی که در آن محل وجود داشته به ویروس کرونا دچار شده است، به بقیه افراد نیز این خبر اطلاع داده می‌شد تا اینگونه از شیوع ویروس در کشور چین جلوگیری شود.

پس از مطرح شدن ایده تعدادی از دانش آموخته‌ها و اساتید داشنگاه شریف تیمی را تشکیل دادند و به صورت داوطلبانه و بدون درخواست ارگانی دست به توسعه نرم افزار ماسک زدند؛ پس از توسعه آن را به مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر دار وزارت بهداشت تحویل دادیم و از آنجایی که وزارت بهداشت این نرم افزار را تایید کرد، مراحل جدی‌تری از توسعه و تبلیغات برای این نرم افزار آغاز شد.ماسک در حال حاضر حدود یک میلیون کاربر فعال دارد ؛ توصیه می‌شود افراد استفاده از این نرم افزار را جدی بگیرند

داده‌ها اصلی برنامه ماسک از چه منبعی بدست می‌آید؟

داده‌های اصلی نرم افزار ماسک را وزارت بهداشت و بر اساس یک پروتوکل در اختیار ما قرار می‌دهد و اطلاعات ما به صورت رسمی از وزارت بهداشت بدست می‌آید.

آیا ماسک همکاری رسمی با برنامه نشان دارد یا صرفا از نقشه این پیام رسان استفاده می‌کند؟

چندین بدون دریافت هیچ هزینه‌ای خدمات زیر ساختی را در اختیار ما قرار دادند که یکی از آن‌ها نشان بود. این شرکت به صورت رایگان زیر ساخت استفاده از نقشه را با بالاترین سطح سرویس در اختیار ما قرار داد.

این برنامه چند درصد از ایران را تحت پوشش قرار داده است؟

برنامه ماسک کل ایران را تحت پوشش خود قرار داده است و حتی در بخش، استان و روستاها در صورت وجود یک بیمار مبتلا به کرونا و ثبت اطلاعات آن بیمار در وزارت بهداشت، تیم ماسک نیز آن اطلاعات را پردازش کرده و در اختیار مردم قرار خواهد داد.

برخی از ویژگی‌های موجود در ماسک را توضیح دهید.

این نرم افزار به صورت هدفمند یک سری اطلاعات را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد تا از این طریق آگاهی دقیق‌تری نسبت به این بیماری پیدا کنند؛ برای مثال نقشه موجود در این نرم افزار می‌تواند وضعیت بیماران در دو هفته اخیر را به کاربران نشان دهد تا از این طریق متوجه شوند که در این زمان در محل زندگی یا محل کار افراد بیمار مبتلا به این ویروس وجود داشته است و از میان افراد مبتلا چه تعداد از آن‌ها بهبود پیدا کرده‌اند و یا فوت شده‌اند.

علاوه بر این در نرم افزار ماسک موقعیت دقیق مراکز درمانی نیز مشخص شده است اما مهم‌ترین ویژگی برنامه ماسک این است که دو فرد در صورتی که تماس نزدیکی با یکدیگر داشته باشند و از نزدیک یکدیگر را ملاقات کنند؛ اطلاعات آن‌ها در این نرم افزار ثبت خواهد شد و در صورت ابتلا یکی از آن‌‍‌ها به کرونا، نرم افزار به فرد دوم اطلاع خواهد داد که در خطر ابتلا به ویروس کرونا است و باید به مراکز درمانی مراجعه کند.

ماسک در حال حاضر حدود یک میلیون کاربر فعال دارد ؛ توصیه می‌شود افراد استفاده از این نرم افزار را جدی بگیرند

آیا در آینده نیز قرار است ویژگی‌های جدیدتری به این نرم افزار اضافه شود؟

تیم ما در حال حاضر روی رابط کاربری این نرم افزار فعالیت می‌کند و قصد دارد نحوه کار با این نرم افزار را ساده‌تر کند؛ همچنین تیم سازنده ماسک روی ساخت نسخه سیستم عامل iOS این نرم افزار تمرکز کرده است اما هنوز این نسخه آماده انتشار نیست و به زودی مراحل توسعه آن کامل خواهد شد.

در حال حاضر نرم افزار ماسک چه تعداد کاربر فعال دارد؟

ماسک در حال حاضر حدود یک میلیون کاربر فعال دارد و هر کدام از این افراد می‌تواند اطلاعات کامل مربوط به خانواده خود را در این نرم افزار ثبت کنند و با توجه به این موضوع که ویروس کرونا در کشور ادامه خواهد داشت، توصیه می‌شود افراد استفاده از این نرم افزار را جدی گرفته و اطلاعات خانواده خود را به این نرم افزار اضافه کنند.

دولت برای حمایت از ماسک چه اقداماتی انجام داده است؟

صندوق نوآوری شکوفایی و معاونت علمی ریاست جمهوری اعلام کرده‌اند که هرگونه همکاری اعم از کمک مالی و هماهنگی با دستگاه‌های مربوطه را انجام خواهند داد؛ اما تیم توسعه دهنده نرم افزار اعلام کرده‌اند که نیازی به کمک مالی در ساخت این نرم افزار ندارد و قصد دارند به صورت داوطلبانه و رایگان نرم افزار ماسک را توسعه دهند. در حال حاضر تنها درخواست تیم سازنده ماسک از دولت حمایت از این نرم افزار و تبلیغ بیشتر از آن در رسانه ملی است تا از این طریق بتوانیم جلوی شیوع ویروس کرونا در کشور را بگیریم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=48366
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.