دردسرهای «کادوی نوری» شهرداری کرمان

«کادوی نوری» نماد تازه اجرا شده در گوشه میدان آزادی کرمان روزهای گذشته مورد بحث میان کرمانی ها در فضای مجازی قرار گرفت در حالی که شهردار کرمان از موقتی بودن این طرح خبر می‎‌دهد.

ساخت این طرح در روزهای نهایی ماه رمضان آغاز شد و در عید فطر به بهره برداری رسید.

سازه ای که به ابتکار شهرداری منطقه ۲ در ابتدای بلوار جمهوری بنا شد که گویا به گفته شهردار کرمان موقت است و برای جشن آخر رمضان ساخته شده است.

در روزهای ابتدایی پروژه برخی در فضای مجازی ساخت نمادی با مفهومی مرتبط با شهید حاج قاسم سلیمانی را انتظار داشتند و این موضوع را با انتشار ویدیو مطالبه کردند.

پس از بهره برداری انتقاد ها از چند جانب به این موضوع وارد شد.

برخی از اهالی هنر و معماری نوشتند که جانمایی این نماد چندان مناسب نبوده.

عده ای هم از کپی بودن این طرح از روی نمادی در برلین آلمان گلایه کردند.

اما این طرح مخاطب های خاص خودش را داشت.

با تاریکی هوا و روشن شدن مکعب نوری میدان آزادی میزبان مردمی بود که برای گرفتن عکس یادگاری خودشان را به ابتدای بلوار جمهوری رسانده بودند.

آن طور هم که شهردار شهر کرمان گفته این طرح مردمی پسند است و شاید به مذاق قشر هنرمند خوش نیاید.

انتقادات به این طرح تنها به فضای مجازی و در میان اهالی معماری و شهرسازی ختم نشد.

پای این نماد به نشست شورا شهر کرمان روز یکشنبه ۱۱ خرداد باز شد و مخالفت ۱۱ نفره اعضای شورا را به دنبال داشت.

در حالی که شهردار کرمان در این جلسه حضور نداشت رییس شورای شهر کرمان از شهرداری به علت عدم فراخوان و سلیقه ای عمل کردن در خصوص این نماد گلایه کرد.

طرح میدان آزادی از ۳ سال گذشته مطرح شده بود.

فرشاد رییس شورای شهر کرمان گفت: در زمان رزم حسینی، ۱۰۰ طرح ارائه شد و مصوبه همین شورا را گذراند، بعد از آن گروه مشاورین شهرداری اعلام کردند که نمی‌توان این المان‌ها را اجرا کرد و حال حاصل کار گروه صاحب نظر شهردار این است.

در نشست روز گذشته شورای شهر چناریان، رییس کمیسیون برنامه و بودجه نیز با بیان این‌ نکته که هر کار عمرانی بایستی در کمیسیون‌های تخصصی آورده شود و نظر شورا گرفته شود گفته بود: هیچ یک از اعضای شورای شهر از اجرای این المان اطلاع نداشتند.

فتح الله مویدی دیگر عضو شورا نیز با بیان جمله «من خیلی متاسف هستم که در این شورا همچین حرکتی اجرایی شد» خطاب به اعضای شورای شهر گفت: این ضعف نظارت شورا را نشان می‌دهد.

اما در این میان شهردار کرمان در خصوص اجرای نماد در وسط میدان گفته این کار منسوخ شده و منتفی است.

مهران عالم زاده در خصوص اظهارات یکی از اعضای شورای شهر در خصوص لزوم مصوبه شورا گفت: طرح موقت مگر مصوبه می خواهد؟ این نوع طرح ها در اختیار مناطق است و نیاز به کارگروه و شورا ندارد.

او در پاسخ به انتقادهایی که در مورد کپی بودن طرح عنوان شده است گفت: برخی مواقع طرح کپی بهتر از خلاقیت بی‌مفهوم است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=50371
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.