دود بی امکاناتی در چشم گلاب لاله زار

اگرچه کرمانی ها می گویند کیفیت گلاب لاله زار حرف اول را در بازار می زند و به دلیل شرایط جغرافیایی لاله زار، اسانس گل محمدی لاله زار 35 درصد بیشتر از گلاب قمصر کاشان است اما از هفت هزار تن گل محمدی تولید شده در این منطقه، یک هزار و 500 تن در کاشان به گلاب تبدیل می شود و این کاشانی ها هستند که از نام آن استفاده می کنند.

آنطور که فرماندار بردسیر به «کرمان نو» گفت، طبق روال سال های گذشته، امسال هم دو سرمایه گذار کاشانی بیش از 20 درصد گل های محمدی تولید شده در لاله زار را پیش خرید کردند و این گل ها قرار است در کاشان به گلاب تبدیل شوند.

امکانات کم، مقصر اصلی!

مجید نجف پور، فرماندار بردسیر، نبود امکانات کافی و به دنبال آن پیش خرید محصولات کشاورزان لاله زاری و خرید با قیمت بالاتر از سوی کاشانی ها را از دلایل اصلی خارج شدن این سرمایه از استان می داند.

وی گفت که تمام سعی ما در طی این سال ها بر این بوده است که گلاب لاله زار به اسم لاله زار به بازار عرضه شود و حتی یک کیلو گل هم از لاله زار خارج نشود، در این راستا در سال جاری دو کارخانه 40 تنی راه اندازی شده و در تلاشیم که تا دو یا سه سال آینده هیچ گلی از لاله زار به سمت کاشان نرود. البته به زعم او، سابقه دو هزار ساله کاشانی ها در تولید گلاب هم از دیگر دلایل جلوتر بودن آن ها از لاله زار است. به طوری که گلاب گیری کاشان سالانه یک میلیون نفر گردشگر جذب می کند، اما جشنواره گلاب گیری لاله زار در خوش بینانه ترین حالت، 150 هزار نفر.

کری خوانی لاله زاری ها

فرماندار بردسیر البته نسبت به آینده خوش بین است و برای کاشانی ها کری می خواند که «تا چند سال دیگر بازار گلاب در اختیار لاله زار است.»

او در حالی این وعده را داده که تجربه نشان داده کرمانی ها به سختی می توانند سهم واقعی خود را در بازار به دست آورند.

نمونه این موضوع در ماجرای سنگ فیروزه شهربابک رخ داده. در سال های اخیر بارها از فروش سنگ فیروزه شهربابک به نام نیشابور گفته شده اما شواهد امر نشان می دهد اقدامات انجام شده در جهت جلوگیری از خام فروشی سنگ فیروزه شهربابک، نتوانسته جلوی این امر را بگیرد.

این قصه پر غضه، در گلاب لاله زار هم در حال تکرار است، اگرچه برگزاری سالانه جشنواره گل محمدی لاله زار می تواند به بازاریابی گلاب این منطقه، کمک کند.

صادرات یک میلیون یورویی

البته ماجرای گلاب لاله زار، روی خوشی هم دارد. به گفته نجف پور، سطح زیرکشت گل محمدی در لاله زار نزدیک به سه هزار هکتار است و صنعت گلاب گیری در این منطقه، باعث شده کمترین نرخ بیکاری در استان مربوط به بخش لاله زار باشد.

در سال 95 یک میلیون یورو گلاب و غنچه گل محمدی لاله زار به کشورهای عربی و اروپا صادر شده و با توجه به فضای پسابرجام، پیش بینی می شود صادرات نسبت به سال قبل بیشتر شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=11690
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.