راه‌های عشایری جنوب درگیر بی‌اعتباری

به گفته مدیرکل امور عشایری جنوب استان برای زیرساخت‌ راه‌های عشایری هفت شهرستان جنوبی، اعتباری در نظر گرفته نشده است.

خبرنگار: نجمه سعیدی

عشایر و زندگی پر از رفتن ها و نماندن هایی که هویت آنها را تشکیل می دهد، همیشه با نگرانی هایی متعددی همراه است که شاید خیلی از آن ها با نگاهی مسوولانه قابل حل باشد، یکی از این مشکلات همیشگی عشایر به خصوص عشایر جنوب استان کرمان وضعیت راه های است که محل عبور ایل و به اصطلاح «عشایری» است که بعد از هر بارانی بیم از بین رفتن و مسدود شدنشان وجود دارد.

شاهرخی مدیر کل امور عشایری جنوب استان کرمان در مورد مشکلات را ه های عشایری جنوب استان به کرمان نو گفت: مشکل اصلی راه های عشایری، زیر ساخت های آنها است و این موضوع که برای زیر ساخت های عشایری هیچ وقت اعتباری در نظر گرفته نمی شود، اعتباراتی که وجود دارد، بیشتر برای بازگشایی و مرمت راه های عشایری است، اصلاح زیر ساخت ها هزینه زیادی می برد و چون زیر ساخت ها مناسب نیستند با کوچکترین بارندگی دچار مشکل می شوند.

شاهرخی یاد آور شد: به طور معمول بعد از هر بارندگی در صورتی که راه های عشایری آسیبی دیده باشند، مرمت انجام می شود اما چون زیر ساخت ها مناسب نیستند، هزینه ها بالا می رود و تا پیمانکاری برای مرمت راه انتخاب شده و راه باز شود، مشکلات زیادی برای عشایر به وجود می آید.

تقریبا راه های عشایری و روستایی یکی هستند

به گفته شاهرخی در جنوب استان کرمان تقریبا راه های عشایری و روستایی یکی هستند، و بخش اعظمی از مسوولیت این راه ها به عهده راه و ترابری است و قرار است مسوولیت آنها به وزارت راه واگذار شوند تا بتوانند زیر ساخت های لازم را انجام بدهند به عنوان مثال در بحث آسفالت که یکی از مشکلات اصلی راه ها است به دلیل کمبود اعتبار مشکلات زیادی وجود دارد، فقط خدمات رسانی در مورد راه های عشایری در حد مرمت و بازگشایی بوده و اعتبارات هم به صورت استانی است.

مدیر کل امور عشایری جنوب استان با بیان این نکته که در حال حاضر در راه های اصلی عشایری مشکلی خاصی وجود ندارد، گفت: بیشتر مشکل در راه های فرعی است و البته فصل کوچ قشلاق عشایر جنوب استان تا حدودی تمام شده است و امیدواریم برای بهار و فصل ییلاق همه راه ها بازگشای شوند.

شاهرخی در ادامه عنوان کرد: براساس تفاهم نامه طرح ساماندهی عشایر در سطح ملی هر دستگاه اجرایی موظف است، سالانه بخشی از اعتباراتش را برای حوزه عشایری به تناسب جمعیت عشایری به شهری یا روستایی هزینه کند به عنوان مثال بهداشت، وزرات راه و ترابری ، آب و فاضلاب ، بنیاد مسکن، بایستی هرساله بخشی از اعتباراتشان را همان طور که در حوزه روستایی هرینه می شود در حوزه عشایری هم هزینه کنند چه در مباحثی توسعه ای و زیرساخت ها چه در بحث خدمات دهی، در مجموع همکاری دستگاه های اجرایی در این مورد نسبتا خوب بوده است هم مرکز بهداشت و معاونت بهداشتی دانشگاه جیرفت و هم آموزش و پرورش در بحث مدارس عشایری همکاری های خوبی داشتند.

عشایر جنوب استان خانه بهداشت مستقل ندارند

مدیر کل امورعشایری جنوب استان با تا کید بر خدمت رسانی بهداشتی بهینه در حوزه عشایر، گفت: فعلا برای عشایر جنوب استان مرکز بهداشت مجزایی وجود ندارد اما پیگیر تفاهم نامه هایی هستیم و وزارت بهداشت هم پیگیر است و قرار است در جاهایی که جمعیت عشایری قابل قبول باشد، خانه بهداشت عشایری راه اندازی شود، مثلا در شهرستان کهنوج این تصمیم، مصوب شده که یک خانه بهداشت عشایری دایر شود و تا پایان سال راه اندازی می شود یا در حوزه شهرستان جیرفت یک خانه بهداشت سیار درحال مجوز گرفتن است.

شاهرخی ضمن یاد آوری این نکته که سرشماری عشایر هر یک دهه یک بار اتفاق می افتد و بعد از سرشماری سال87 درسال 97 سرشماری انجام نشده است، می گوید: براساس آمار 87 حدود 12 هزار خانوار عشایری در جنوب استان وجود دارد که جمعیتی حدود 54 هزار نفر را شامل می شوند و حدودا در حوزه جنوب استان 88 ایل و طایفه عشایر وجود دارد و فقط در شهرستان جیرفت 25 طایفه مستقل عشایر وجود دارد.

4 درصد تولیدات دامی کشور متعلق به عشایر جنوب استان کرمان

مدیر کل امور عشایری جنوب استان ضمن یادآوری این نکته که عشایر از تولید کنندگان مهم در کشور هستند، گفت تولیدات عشایر جنوب استان در چندین حوزه است مثل گوشت، محصولات لبنی ، صنابع دستی و تولید گیاهان داروئی و به طور کلی سیاست گذاری به سمت افزایش تولید است، طرحی های توسعه ای هم در این مورد وجود دارد مثل زنجیره تولید گوشت یا گسترش مناطق بوم گردی و گردشگری در حوزه عشایری و سعی بر این است در مناطقی که عشایر مالکیت زمین دارند، تنوع تولید داشته باشیم.

شاهرخی یاد آور شد: عشایر جنوب استان کرمان تقریبا 4 درصد تولیدات کشور را انجام می دهند که بیشتر در 2 بخش فرآورده های لبنی و گوشت است، در مجموع حدودا درصد45 دام استان در اختیار جامعه عشایری است و تقریبا 45درصد فرآورده های دامی استان را عشایر جنوب تولید می کنند.

وی افزود:البته این درصد در بحث صنایع دستی تولیدات بیشتری است اعم از قالی و گلیم و جاجیم و حصیر بافی که اکثریت در جامعه عشایری انجام می شود.

به گفته شاهرخی یکی از اهداف نظام در بحث عشایر اسکان آنها است، وی در این باره می گوید: البته وقتی اسکان میگویم منظورمان این است که تمام دستگاه های اجرایی آن وظایفی را که باید انجام بدهند در بحث مدارس عشایری و بهداشت ، درمانشون و طرح های هادی عشایری یا تامین آب مانند جامعه روستایی انجام دهند تا اسکان واقعی اتفاق بیافتد.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=38945
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.