سم فروشان تا پایان امسال انبارهای خود را از شهر رفسنجان خارج کنند

حمید ملانوری در کمیته نظارت بر نهاده‌های کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت که محصول پسته در این شهرستان از یک طرف محصولی درآمدزا است که هزینه های ما را تامین می کند و از طرفی دیگر هزینه های سنگین پیدا و پنهان بر مردم و منطقه ما تحمیل می کند.

وی افزود که هزینه های پیدای محصول پسته شامل هزینه کارگر، کود، سم، هزینه های آبیاری و … است و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و متضرر شدن مردم در زمینه سلامت از ناحیه مصرف سموم و … از هزینه‌های پنهان تولید محصول پسته است.

ملانوری تصریح کرد که ۵۷۰ میلیون متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی این شهرستان خارج می شود که ۹۵ درصد از این آب صرف مصارف کشاورزی می شود و این یک سرمایه بزرگ است که از دست ما می رود و زیاد به حسابش نمی آوریم.

فرماندار رفسنجان ادامه داد که سطح آب‌های زیرزمینی این شهرستان سالانه یک متر افت دارد و بیش از ۱۳۰ میلیون متر مکعب بیلان منفی در سفره‌های آب زیرزمینی داریم.

وی ابراز کرد که شهرستان رفسنجان با اقتصاد تک‌محصولی که در حوزه کشاورزی دارد مسائل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و نشاط و رشد و توسعه‌اش به تولید محصول پسته وابسته است.

ملانوری با بیان به اینکه سالانه ۶۵۰ تن تا ۷۰۰ تن سموم کشاورزی در این شهرستان مصرف می شود، یادآور شد که بخشی از این سموم در دفع آفات اثرگذار است و بخش دیگر سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

فرماندار رفسنجان در ادامه با اشاره به گردش بالای سموم کشاورزی در شهرستان، عنوان کرد که گردش مالی فروش سم بالاست و اشتغالزایی خوبی ایجاد شده است و اکنون بیش از۱۳۰ فروشندگی سم در رفسنجان وجود دارد که در زمینه اشتغالزایی نقش مهمی دارند.

ملانوری بیان داشت که در کمیسیون نهادهای کشاورزی در سال ۹۳ با سم فروشان غیر معتبر برخورد کردیم تا این موضوع را قانونمند ساماندهی کنیم.

وی با بیان اینکه به لحاظ قانونی انبارهای سم نباید در شهر وجود داشته باشد، تصریح کرد که شهرک صنعتی زمین هایی را در اختیار سم فروشان قرار می دهد و سم فروشان انبارهای خود را به این منطقه انتقال دهند ما در این زمینه جا و مکانی نمی دهیم و فقط کمک خواهیم کرد.

فرماندار رفسنجان تأکید کرد که همه سم فروشان تا پایان سال ۹۶ مهلت دارند که انبارهای سم خود را از شهر و منطقه مسکونی خارج کنند و اگر این کار را انجام ندهند، پروانه آنها باطل خواهد شد.

ملانوری با بیان اینکه سم برای درخت مانند دارو است، تصریح کرد که مراکز عرضه سموم برای دفاع از حقوق مردم باید همکاری کنند و بازار نهاده‌های کشاورزی شهرستان باید ساماندهی شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=14015
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.