شنبه ها تعطیل می شود|دیگر شنبه خر نیست

سالهاست که نظریه پردازان و منتقدان بر این باورند که عدم مطابقت تعطیلات در ایران با کشور های دیگر ضرر های بسیاری را در دراز مدت به دنبال خواهد داشت.
تا اینکه چندی پیش گفته می شد تصمیم براین شده تا ایران نیز برای همسو شدن با کشور های دیگر در این راه قدمی بر دارد و به طور آزمایشی اداراتی را در روز شنبه تعطیل کنند.
مجموعه ای از دستگاه های دولتی مکلف شده اند،از شهریور ماه ظرف سه ماه ،نسبت به کاهش روزهای کاری هفته ،مطالعات را انجام دهند و نتایج آن را به هیات دولت گزارش کنند.
خوب است بدانیم که ما تنها کشور اسلامی هستیم که در آن پنجشنبه و جمعه به عنوان تعطیلات آخر هفته محسوب می‌شود .
در حال حاضر همه کشورهای اسلامی حتی عربستان سعودی تعطیلات هفتگی‌شان، جمعه و شنبه است.
افغانستان آخرین کشور اسلامی بود که پنجشنبه و جمعه در آن تعطیلات آخر هفته محسوب می‌شد که آنها نیز چند ماه پیش این روزها را تغییر دادند.
سال ها پیش کشور امارات نیز برای کم شدن اختلاف با اقتصاد دنیا شنبه ها را تعطیل کرد.
اما نکته ای که در این میان مهم است اینکه آیا زیاد شدن تعطیلات به نفع کشور است و یا به ضرر آن ؟
زیرا در حال حاضر پنجشنبه ها نیز در برخی استانهای تاثیرگذار کشور تعطیل می باشد و با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه عملا روز کاری بین المللی یک روز برای کشورمان زیاد می شود.
در شرایط کنونی که پنجشنبه و جمعه در کشور ما و شنبه و یکشنبه در کشورهای دیگر تعطیل است این تعطیلی در فضای جهانی برای کشورمان چهار روز حساب می شود؛اما اگر شنبه به جای پنجشنبه باشد این تعطیلی ها به سه روز کاهش می یابد.
یکی از شهروندان کرمانی در این‌باره می گوید که اگر هدف از تعطیلی روز شنبه  رسیدن به دنیا و کم شدن اختلاف با اقتصاد دنیاست که خوب و سازنده و در جهت توسعه کشور است اما اگر هدف مصارف داخلی است بی فایده است.
گفته می شود که افزایش تعطیلی آخر هفته به دو روز به عنوان «الگوی جهانی تقویم تعطیلات » سه تاثیر مثبت در کوتاه مدت،میان مدت و بلند مدت به ترتیب برای:«مسافرت های مردم »،«محیط زیست و اقتصاد شهر های توریستی و کلانشهر تهران »و همچنین «اقتصاد کشور» به همراه خواهد داشت.که از آن به عنوان تنظیم سه منظوره تقویم تعطیلات یاد می شود.
ابتدای امسال شنیده ها حاکی از آن بود که کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران قصد دارد پیشنهاد تعطیلی روزهای جمعه و شنبه را در شورای گفت‌وگو به دولت ارائه کند.
علیرضا خائف ،عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در این‌باره می گوید که در همه‌جای دنیا شنبه و یکشنبه تعطیل است و چون در ایران تعطیلات آخر هفته پنجشنبه و جمعه است از لحاظ اقتصادی این امر سبب شده که ما عملاً چهار روز تعطیل باشیم و دو روز از بازار جهانی عقب بمانیم؛ بنابراین ما به دنبال آن هستیم که این عقب ماندگی را به یک روز برسانیم و با توجه به اهمیت نماز جمعه پیشنهاد دادیم که دو روز جمعه و شنبه تعطیل باشند.
عضو کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که به نظر می‌رسد که نظر دولت در این خصوص مثبت است.

علیرضا خائف
علیرضا خائف ،عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در خصوص تعطیلی روز شنبه می گوید.

به گفته ی خائف ،با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته در این زمینه مطابق بررسی‌هایی که انجام شده است اگر در هفته دو روز تعطیلی کامل وجود داشته باشد مردم به مسافرت می‌روند که این امر موجب گسترش گردشگری و ایرانگردی می‌شود.
او توضیح می دهد که بر همین اساس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی قصد دارد که پیشنهاد تعطیلی روزهای جمعه و شنبه را در شورای گفت‌وگو به دولت ارائه کند، چراکه اگر ما به دنبال جذب گردشگر و توسعه گردشگری هستیم ناچار به تعامل با تمامی بخش‌های حاکمیتی هستیم. بر همین اساس قصد داریم در این خصوص با دولت، مجلس و حوزه علمیه قم رایزنی کنیم.
گل بود به سبزه نیز آراسته شد
در این میان نظر مردم در این خصوص بسیار جالب بود که بسیاری نگران نابودی و آلودگی شمال و کوهپایه بودند.
همچنین یکی از کاربران در فضای مجازی به ۲۲ دقیقه کار مفید کارمندان در طول روز اشاره کرده و گفت که “گل بود به سبزه نیز آراسته شد!”
به هر حال، شاید با تعطیل شدن روز شنبه کشورمان پیشرفت کند و بالاخره این چرخ از کار افتاده اقتصاد بچرخد و چرخ زندگی مردم نیز، اما آن همه وعده که قرار بود روز شنبه اجرایی و محقق شود چه ؟
حال دیگر شنبه خر نیست بلکه یکشنبه خر می شود و به قول معروف شاخ شنبه بزودی شکسته خواهد شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=2502
2 نظرات
  1. طرفدار می گوید

    به نظر بنده جزو پیشنهادات عالی و قابل توجیهی است که که اهداف آن بطور کامل قابل تحقق بوده و متنافع می باشد

  2. علی می گوید

    سلام اگر دولت به فکر کارمندان و قشر ضعیف باشد می تواند با تعطیل کردن شنبه ها بخشی از سختیهایی که کارمندان دارند را کاهش دهند و انها را به کار و زندگی امیدوارتر کند حالا بحث گردشگری و رونق ان هم مهمه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.