صادرات گندم برای غیردولتی‌ها ممنوع است| کمبود آرد کذب است

مدیرکل غله استان کرمان با تاکید برآنکه صادرات گندم توسط مردم ممنوع است، اظهار کرد: دولت همه گندم های تولیدی را خریداری می کند حتی مازاد تولید را نیز دولت می خرد و صادرات و واردات گندم فقط توسط دولت انجام می شود.

به گزارش کرمان نو، داریوش ماهری درباره وضعیت خرید گندم در استان کرمان گفت: تاکنون بیش از ۳۵ هزار تن گندم و بیش از ۳۰۰ تن کلزا از کشاورزان خریداری کرده ایم.

وی با بیان اینکه امسال به دلیل بارش های کم، برداشت گندم زودتر از سال قبل آغاز شده، ادامه داد: سال گذشته به دلیل بارندگی ها زمان برداشت گندم عقب افتاد لذا امسال تاکنون حدود ۱۴ تن بیشتر از سال گذشته گندم خریداری کرده ایم.

مدیرکل غله استان کرمان درباره کیفیت گندم امسال نسبت به سال های ترسالی نیز گفت: قطعا کیفیت گندم امسال که بارندگی کم بوده نسبت به سال های ترسالی کمتر اما کیفیت آن در حد قابل قبول است.

وی درباره سطح زیرکشت گندم در استان بیان کرد: امسال سطح زیرکشت نسبت به سال گذشته بیشتر شده زیرا کشاورزان در سال گذشته پول خود را به موقع دریافت کردند و این باعث انگیزه در کشاورزان شده است طبق شنیده ها، به دلیل عدم بارندگی های مناسب میزان تولید گندم در هکتار از ۵ تن به ۳ تن و کلزا نیز از ۳ تن به حدود یک تن کاهش یافته است.

ماهری در ادامه میزان گندم خریداری شده در استان در سال گذشته را حدود ۱۶۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: در سال گذشته ۱۲۰ هزار تن گندم معمولی و ۴۰ هزار تن گندم درم و حدود ۲۵۰۰ تن کلزا از کشاورزان استان خریداری کرده ایم.

وی با تاکید برآنکه صادرات گندم توسط مردم ممنوع است، اظهار کرد: دولت همه گندم های تولیدی و حتی مازاد تولید را نیز دولت خریداری می کند و استان کرمان حدود یک سوم گندم مورد نیاز خودش را تولید می کند اما هرچقدر هم کشاورزان مازاد بر ذخیره استان گندم تولید کنند باز هم دولت آن را خریداری می کند و تاکید می کنم صادرات و واردات گندم فقط توسط دولت انجام می شود.

مدیرکل غله استان کرمان درباره اقدامات صورت گرفته در راستای جلوگیری از قاچاق گندم نیز بیان کرد: باتوجه به اینکه گندم محصول استراتژیک است و تفاوت قیمت آن با کشورهای همجوار باعث انگیزه برای قاچاق گندم می شود اما ارگان های نظارتی سال گذشته به خوبی این موضوع را کنترل و مدیریت کردند و امسال نیز اقدامات لازم برای جلوگیری از قاچاق گندم در حال انجام و مبادی استان کاملا تحت کنترل است.

وی در واکنش به مطالب منتشر شده مبنی بر اینکه امسال با کمبود آرد مواجه هستیم، گفت: این مطلب صحت ندارد زیرا هیچ استانی کمتر از نیاز دو ماه خود گندم در سیلوهایش ذخیره ندارد و باید مدنظر داشت سال گذشته حدود ۱۲ میلیون تن سرانه مصرف کشور بود که حدود ۴ میلیون تن آن از خارج کشور تهیه و مابقی در داخل تولید شد.

ماهری از وضعیت سیلوهای استان کرمان سخن به میان آورد و تصریح کرد: در استان کرمان چهار سیلوی تمام مکانیزه داریم که ۲۲۰ هزار تن ظرفیت ذخیره سازی آنهاست و ظرفیت ذخیره سازی استان در بخش خصوصی و دولتی بیش از نیم میلیون تن است این درحالی است که سرانه مصرف استان ۳۶۰ هزار تن است.

وی با بیان اینکه امسال کرمان اولین استانی بود که اقدام به خریداری گندم از کشاورزان کرده، ادامه داد: سیلوهای شهرستان کرمان به شبکه ریلی متصل هستند و ریل شهرستان سیرجان نیز آماده شده و نیمه اول امسال به شبکه ریلی متصل خواهد شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=70061
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.