طی یکسال گذشته انجام شد


صدور ۴۰۸ حکم تعلیق مجازات و ۲۸۷ حکم جایگزین حبس در دادگستری بردسیر

رییس دادگستری شهرستان بردسیر گفت: این دادگستری ظرف یک سال گذشته ۴۰۸ حکم تعلیق مجازات و ۲۸۷ حکم جایگزین حبس صادر کرده که با صدور این احکام در مجموع از ورود ۷۰۰ نفر به زندان جلوگیری شده است.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، محمد سالاری با بیان اینکه دادگستری بردسیر در صدور احکام جایگزینِ حبس، عملکرد موفقی داشته است افزود: یکی از شعب دادگاه بردسیر در زمینه صدور این نوع احکام رتبه نخست استانی را کسب کرده است.

وی اظهار داشت: احکام جایگزین حبس در مواردی که قاضی تشخیص دهد فرد خاطی قابل اصلاح است و نیاز به حبس ندارد، صادر می شود و اگر دستور و حکم جایگزین اجرا نشود، فرد مجدد مورد تعقیب قضایی قرار می گیرد که خوشبختانه تاکنون چنین مواردی نداشتیم.

رییس دادگستری شهرستان بردسیر درباره تعیین تکلیف کارخانه قند این شهرستان نیز گفت: زمانی که دادگستری استان کرمان به موضوع تعطیلی کارخانه قند ورود کرد، قصدش راه اندازی مجدد این کارخانه بود که یا خریدار جدید ورود و یا هیات مدیره فعلی دوباره آن را راه اندازی کنند.

وی ادامه داد: هیات مدیره فعلی توان راه اندازی مجدد کارخانه را نداشتند و خریدار جدید پس از طی مراحل قانونی و نظر کارشناسی هیات کارشناسان با قیمت کارشناسی توافق نکرده و حق الزحمه کارشناسان را نیز نپرداخته که در این صورت امکان انجام ادامه فرایند فروش میسر نیست لذا تاکنون این مهم به نتیجه نرسیده است.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه بخشی از سهام کارخانه قند بردسیر متعلق به بنیاد شهید و بیت المال است و هرگونه ارائه قیمت زیر قیمت کارشناسی پایمال شدن بیت المال و حق الناس است و دادستانی در این صورت اعلام جرم خواهد کرد.

این مقام قضایی یادآور شد: سیاست نخست دستگاه قضایی رفع مشکل کارگرانی بود که پرونده قضایی و طلب داشتند و زمانی که ۵۰ درصد پرونده های رسیدگی و تجمعات کارگری به پایان رسید، دستگاه قضایی پیگیری برای راه اندازی کارخانه قند بردسیر را در دستور کار قرار داد.

وی افزود: تاکنون بیش از ۱۰ نشست در استان کرمان برای راه اندازی کارخانه قند بردسیر برگزار شده اما هنوز خریدار واقعی برای آن پیدا نشده است.

سالاری افزود: دستگاه قضایی به هر قیمتی درصدد راه اندازی کارخانه نیست و چوب حراج زدن به کارخانه برای اینکه صرفا راه اندازی شود را ظلم در حق مردم بردسیر و پایمال کردن بیت المال می داند.

وی ادامه داد: پروسه کارشناسی و قیمت گذاری کارخانه قند بردسیر ممکن است طولانی شود اما حقی از سهامداران و مطالبات کارگری مردم نباید پایمال شود.

رییس دادگستری شهرستان بردسیر، درباره سالن سینمای کارخانه قند بردسیر نیز که گفته می شود کاربری فرهنگی دارد، گفت: چنانچه با شهرداری در این باره مشکلی وجود نداشته باشد و وزارت ارشاد اسلامی تجهیز این مکان را قبول کند، می توان کاربری فرهنگی آن را حفظ کرد.

وی همچنین گفت: دستگاه قضا در شهرستان بردسیر حامی بزرگی در زمینه تولید و اشتغال پیرو منویات مقام معظم رهبری است و در این خصوص کارگروهی تخصصی تشکیل داده است‌.

سالاری همچنین به اعتیاد و آسیب های خانوادگی نیز اشاره و تصریح کرد: در این باره جلساتی برگزار شده و مصوباتی از جمله تعهد آموزش و پرورش برای گنجاندن سالانه ۱۰ ساعت آموزش در هر مقطع تحصیلی است.

سالاری درباره مصوبه مربوط به مشاوره توسط آموزش و پرورش توضیح داد: این طرح با مشاوران فعلی آموزش و پرورش متفاوت بوده و مشاوران از نهادهای مختلف مانند بهزیستی، دانشگاه و نهادهای آموزشی بصورت تخصصی ورود کرده و در یک بازه زمانی مشخص آموزش های لازم را به دانش آموزان در مقاطع مختلف ارائه می دهند.

وی افزود: دادگستری شهرستان بردسیر حامی جوانان فرهیخته است و از ظرفیت های این جوانان استفاده می کند.

وی در ادامه گفت: بررسی و راه اندازی کمپ بانوان شهرستان بردسیر نیز گامی مهم در راستای کنترل و کاهش اعتیاد در این حوزه است و یکی از آسیب های منجر به طلاق، پایین بودن سن ازدواج است.

رییس دادگستری شهرستان بردسیر همچنین گفت: ورودی پرونده ها در سال گذشته ۱۳ هزار و ۲۲۳ پرونده و خروجی ۱۲ هزار و ۶۱۴ پرونده بوده و امسال ۱۲ هزار و ۶۱۴ پرونده ورودی و ۱۱ هزار و ۱۹۷ پرونده خروجی داشتیم.

وی افزود: پرونده های منجر به صلح و سازش امسال ۲ هزار و ۳۰۸ پرونده بوده در حالی که سال قبل فقط ۷۴۳ پرونده بوده و امسال رشد قابل توجهی داشته است.

سالاری در ادامه گفت: آمار دادرسی الکترونیک در بردسیر از سال ۹۹ تا ۱۴۰۰ صفر بوده اما طی یک سال گذشته ۲۵۲ جلسه رسیدگی الکترونیک تعیین و ۸۴ جلسه آن برگزار شده است.

وی توضیح داد: دلیل برگزار نشدن جلسات دادرسی الکترونیک مربوط به عدم دانش و توانایی ورود طرفین پرونده به فضای مجازی رسیدگی الکترونیک بوده است‌ که در این بازه زمانی ۸۰ درصد پرونده ها تمام الکترونیک و مدت مشابه قبل پنج درصد بوده است.

رییس دادگستری شهرستان بردسیر گفت: ابلاغیه های الکترونیک مجموع دادگاه و دادسرای این شهرستان ۹۶ درصد بوده که چهار درصد آن به دلیل وجود اتباع فاقد کد ملی به صد در صد نمی رسد که با این شرایط نیز در استان کرمان رتبه دوم را داریم.

وی اشاره کرد: متوسط زمان رسیدگی به پرونده ها از ۶۷ روز به ۵۸ روز کاهش داشته است.

وی همچنین تاکید کرد: دستگاه قضایی بردسیر در حوزه پیشگیری یکی از سه حوزه برتر استان کرمان بوده و شورای پیشگیری فعال دارد که به طور متوسط هر ماه یک جلسه تشکیل می دهد و بسیاری از مشکلات نه تنها کنترل شده بلکه کاهش یافته است.

وی افزود: از جمله اقدامات مهم در پیشگیری از وقوع جرم در حوزه قضایی، تشکیل ستاد کنترل مجرمین حرفه ای و سابقه دار در شهرستان، طرح ناامن سازی محل های توزیع مواد مخدر، تخریب پاتوق های شهر، طرح های پیشگیری از سرقت با کمک نهادهای دیگر، بررسی مکرر کارگاه‌های ضایعاتی و … است که همگی در راستای ارتقا امنیت شهرستان صورت پذیرفته اند.

وی در ادامه گفت: در جهت حفظ حقوق عامه، دستگاه قضا به جدیت پیگیر است که در این خصوص اقدامات زیادی در راستای کنترل بازار نیازهای مردم و نظارت بر صنوف، در جهت پیشگیری از تصادفات و اصلاح مناطق حادثه خیز، حفظ منابع شهرستان و موارد زیاد دیگر صورت گرفته پذیرفته است و قضات محترم به منظور حفظ حقوق عامه به نحو میدانی از بخش ها و روستاها و سطح شهر بازرسی داشته اند.


لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=90609
2 نظرات
  1. علی می گوید

    پدر جوانان فرهیخته رو در اوردین

  2. علی می گوید

    چرا نمیگین درخواست اعسار خیلی از بدهکاران مهریه قبول نمیکنین و با حکم جلب اونارو از زندگی ساقط میکنین تو این گرونی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.