ضرورت گذر از دانشگاه نسل دوم به نسل سوم

دکتر حسین نظام آبادی پور اظهار کرد: تولید دانش، اساس دانایی و پیشرفت هر جامعه است و تولید علم از شاخص های توسعه یافتگی است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید باهنر افزود: بررسی‌ها نشان داده هر قدر تولید مقالات علمی، شمارگان کتاب و روزنامه افزایش پیدا می‌کند، تولید ناخالص ملی نیز افزایش پیدا کرده و این مسئله در کشورهای توسعه یافته ثابت شد و نشان می‌دهد رابطه مثبت و معناداری بین تولیدات علمی و تولید ناخالص ملی وجود دارد.

نظام آبادی پور با اشاره به اینکه در کشور ما این ارتباط مانند کشورهای پیشرفته نیست، عنوان کرد: تولید علم و مقالات ما به شدت بالاست اما تولید ناخالص ملی رشد همپا و همگامی را ندارد و دلیلش این است در کشورهای پیشرفته، علم به سرعت تبدیل به فناوری و محصول می‌شود.

وی همچنین اظهار کرد: دانشگاه شهید باهنر کرمان طی یک سال گذشته در امور آموزشی و پژوهشی در چهار رتبه‌بندی بین‌المللی برای نخستین بار حائز رتبه‌های خیلی خوبی شد. از جمله آن‌ها، کسب رتبه ۹۳۸ جهانی در رتبه بندی لایدِن را می‌توان نام برد که برای نخستین بار در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا قرار گرفتیم و در این رتبه‌بندی ۲۱ دانشگاه از کشور ما حائز رتبه شد و دانشگاه باهنر رتبه ۶ ارتباط با صنعت را کسب کرد.

وی با اشاره به اینکه در رتبه‌بندی شانگهای نیز گروه مهندسی معدن دانشگاه شهید باهنر رتبه ۷۵ جهانی را کسب کرد، افزود: در رتبه‌بندی تایمز یک هزار و ۲۵۴ دانشگاه حائز صلاحیت شناخته شده و دانشگاه شهید باهنر کرمان برای نخستین بار در این رتبه‌بندی قرار گرفت.

نظام آبادی پور همچنین افزود: در نظام رتبه‌بندی “یو اس نیوز” که یک هزار و ۲۸۰ دانشگاه را حائز شرایط دانسته، دانشگاه شهد باهنر رتبه ۱۲۳۷ را کسب کرده است.

وی تصریح کرد: در سه حوزه آموزش، کمیت و کیفیت پژوهش و درآمدهای صنعتی پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم که موجب رشد دانشگاه در زمینه‌های بین‌المللی بوده است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید باهنر با اشاره به توجه به مهارت‌افزایی و کارآفرینی در دانشگاه گفت: برای نخستین بار پایش فارغ التحصیلان ورودی ۹۳ را انجام دادیم و ورودی های ۹۲ و ۹۴ در دست انجام است که کمک زیادی کرد تا بدانیم در چه رشته‌هایی نیازمند بازنگری و در چه رشته‌هایی نیازمند توسعه بهتر هستیم. در دانشگاه شهد باهنر کرمان ضرورت گذر از دانشگاه نسل دوم به دانشگاه نسل سوم احساس شده و کار سنگینی ا‌ست اما آغاز شده است.

نظام آبادی پور با اشاره به اینکه پژوهش بدون زیرساخت نمی‌شود، بیان کرد: حدود ۸ میلیارد تومان در تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه هزینه شده و امسال نیز در صورت تخصیص، حدود ۲ و نیم میلیارد تومان در سال جاری هزینه خواهد شد.

وی تصریح کرد: راه‌اندازی خط سرامیک نسوز را در آزمایشگاه مرکزی در دهه فجر خواهیم داشت که از دوره‌های قبل معاونت حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه شده و همه دانشگاه‌های استان کرمان می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

معاون دانشگاه شهید باهنر در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان کرمان گفت: شیوه‌نامه جشنواره در سال گذشته تدوین و تصویب شد و امروز در چهار بخش دانشگاهیان، دانشجویی، مهارت افزایی و دستگاه های اجرایی برگزیده خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه پژوهشگرها در هفت بخش با هم رقابت کرده‌اند، افزود: هدف این است پژوهش منجر به خلق ثروت بشود و بتوانیم برای آسایش و رفاه جامعه خدمت کنیم.

در این جشنواره با حضور استاندار کرمان و رییس دانشگاه شهد باهنر از ۵۶ پژوهشگر و فناور برتر استان کرمان تجلیل شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=22035
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.