عضو شورای شهر از جمع‌آوری قلیان‌ها خبر داد|قل‌قل قلیان قدغن

مصوبه‌های خاک خورده‌ای در وزارت کشور، نیروی انتظامی و اماکن هر شهر برای مقابله با سونامی قلیان وجود دارد که عملی جز داغ کردن بحث قلیان در رسانه‌ها ندارند و نتوانسته از سوختن ذغال‌های سر قلیان‌ها بکاهد.

یکشنبه ۱۷ مرداد ماه کمیسیون بهداشت شورای شهر، طرحی در ارتباط با مصوبه‌ی وزارت کشور تصویب کرد که فروش و عرضه قلیان یا تبلیغ آن را در کرمان ممنوع می‌کند. این مصوبه مربوط به سال ۸۵ می‌باشد اما در سال ۸۶ وزارت کشور طی نامه‌ای، ارائه‌ی قلیان را در قهوه خانه ها مجاز اعلام کرده است و مصوبه‌ی قبلی خود را محدود ساخته است.

۱۶ خرداد امسال صادق نیت _رئیس اداره سلامت و محیط کار وزارت بهداشت_ استعمال توتون اسانس‌دار را از اول مهر ممنوع اعلام کرد و تمامی نهادها را در برخورد با متخلفین مسئول دانست.

ماه بانو معصوم زاده_عضو شورای شهر کرمان_ در مصاحبه‌ی اختصاصی با «کرمان نو» از تلاش‌های شورای شهر برای ایجاد کرمان بدون دخانیات می‌گوید و قول می‌دهد ۶ ماه آینده، دود قلیانی در شهر نباشد.
او عرضه و فروش قلیان را طبق قانون خلاف می‌داند و می‌گوید مراکز ارائه‌ی قلیان تماماً پلمپ خواهند شد و واحدهایی که تداخل صنفی دارند و در کنار محصولاتشان قلیان ارائه می‌کنند برای جمع آوری قلیان‌هایشان اخطار خواهند گرفت و طی ۲۴ ساعت مجبور به جمع‌آوری آن‌ها هستند.

طرح توقیف واحد های عرضه کننده قلیان
طرح توقیف واحد های عرضه کننده قلیان

معصوم زاده می‌گوید استفاده از واژه‌ی قلیان، ذغال مخصوص قلیان، و انواع توتون در تابلوها و یا خود قلیان در ویترین‌ها ممنوع است که عدم رعایت آن می‌تواند منجر به توقیف مغازه شود.
وی مجری این طرح را گروهی متشکل از نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی، مراکز بهداشت، اصناف و اماکن می‌داند که هرکدام از ارگان‌ها در صورت مشاهده‌ی عرضه‌ی قلیان در بازدیدهای خود مجوز توقیف آن واحد صنفی را دارند.

این عضو شورای شهر در جواب خبرنگار «کرمان نو» در ارتباط با خسارت‌های وارده به فعالین این صنف و افراد صاحب مجوز اعلام می‌کند که هیچ مجوزی مبنی بر عرضه‌ی قلیان وجود ندارد و حتی در جواز چایخانه‌ها ممنوعیت عرضه قلیان ذکر شده است.
وی اصناف را موظف به همکاری با این افراد برای تغییر و ارتقای شغلشان می‌داند.

معصوم زاده برخورد را به این موارد محدود نمی‌داند و می‌گوید اصناف یک ماه فرصت دارند که فروشنده‌های توتون‌های قلیان و ذغال های مخصوص آن را شناسایی کنند و ممنوعیت فروش این موارد را به آن‌ها اطلاع دهند که پس‌ از این فرصت خاطیان به دادگستری استان معرفی خواهند شد.

وی از جدیت فرماندار در خصوص ایجاد کرمان بدون قلیان در شش ماه آتی خبر داد و تشریح کرد که ۴۰۰ بنر با محتوای «ممنوعیت استعمال قلیان در اماکن عمومی»  تهیه شده‌است  و تا آخر هفته در محل های عمومی نصب خواهند شد و ماموران نیروی انتظامی مسئول ممانعت از استعمال قلیان در این اماکن می باشند.

ماه بانو معصوم زاده در جواب خبرنگار ما برای ایجاد تفریحات جایگزین می‌گوید شورا سه پارک مادر، مطهری و پردیسبان را به عنوان پارک سلامت معرفی کرده است که در این اماکن جنگ‌های شادی و ورزش‌های همگانی برگزار می‌شود.

حال بسیاری از شهروندان توجهشان به اقدامات نهادهای ذی‌ربط جلب شده است تا ببینند کرکره‌ای پایین می‌آید یا تنگ بلوری شکسته می‌شود؟

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=2023
3 نظرات
  1. […] ممنوعیت عرضه قلیان در امکان عمومی که بنا به تاکید کمیسیون بهداشت شورای شهر اخیرا مطرح شده، در یک ماه گذشته اعتراضهای زیادی را به […]

  2. کبوتر می گوید

    اشتباه منبع خبر داده اید. گفتارنو نه کرمان نو !!

    1. جاوید مومنی می گوید

      ممنون از ثبت نظر شما.
      این عضو شورای شهر با خبرنگاران زیادی مصاحبه کرده و صحبت‌های ایشان با خبرنگار «کرمان نو» در این خبر منتشر شده، به تاریخ خبر هم دقت کنید میبینید که این خبر ۲۰ مرداد منتشر شده و خبر مشابهی در گفتار نو، ۱۰ شهریور ماه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.