مساجد هنوز بازگشایی نشدند| معاون وزیر بهداشت: فعلا شرایط برای بازگشایی اماکن مذهبی وجود ندارد

مشاور استاندار کرمان در امور رسانه و روابط عمومی گفت: در خصوص بازگشایی مساجد و برپایی نمازهای جماعت هنوز تصمیم جدیدی گرفته نشده است.

صبح امروز با انتشار تصویری از لیست 116 شهرستان با وضعیت سفید از نظر بیماری کرونا برای برخی این تصور را به وجود آورد که در این مناطق شیوع ویروس کرونا صفر شده است.

 این لیست شب گذشته در گزارشی که معاون وزارت بهداشت در اخبار شبکه یک اعلام کرده بود، منتشر شد.

 ایرج حریرچی در این گفت و گو  2 لیست را نشان می دهد که یکی حاوی اسامی 116 شهرستان با وضعیت سفید است و دیگری 127 شهرستانی که در 2 هفته گذشته فوتی نداشته اند.

وی در ادامه صحبت هایش می گوید: از نظر وزارت بهداشت فعلا این شهرستان ها که به طور میانگین در روز بین 0 تا 1 مورد بستری داشته اند، وضعیتشان سفید است اما ممکن است این روند تغییر پیدا کند.

حریرچی در این مصاحبه تلویزیونی عنوان کرده که بازگشایی مساجد و برپایی نمازهای جماعت از شهرستان ها با وضعیت سفید آغاز می شود، تا زمانی که از این وضع خارج نشوند.

در این میان اما تعدادی از شهرستان های استان کرمان نیز نامشان در لیست وضعیت های سفید دیده می شود.

اما سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در اینباره به ما گفته است: لیستی به ما ابلاغ نشده و وضعیت سفیدی در هیچ کجای استان نداریم.

با این وجود بعد از پخش صحبت های معاون وزارت بهداشت بعضی افراد نیز به باز شدن مجدد مساجد اشاره کردند.

از آجایی که ممکن عده ای به اشتباه خیال کنند، مساجد در  شهرستان هایی که وضعیتشان از سوی وزارت بهداشت سفید اعلام شده است، دوباره بازگشایی شده اند به سراغ مشاور استاندار کرمان در امور رسانه و روابط عمومی رفتیم تا از آخرین تصمیمات در این زمینه با خبر شویم.

مساجد هنوز بازگشایی نشدند

عباس تقی زاده در اینباره به ما گفت: این اماکن همچنان بازگشایی نشده اند و اگر قرار به آن باشد حتما اعلام می شود.

وی افزود: نمودارها و لیستی که امروز منتشر شده دیروز هم در جلسه ویدئو کنفرانس با رییس جمهور از طرف وزارت بهداشت ارائه شد اما هیچ صحبتی در خصوص بازگشایی مساجد در این روزها  به میان نیامد.

به گفته تقی زاده، با تاکید حسن روحانی به احتمال زیاد بازگشایی این اماکن در شهرستان ها با وضعیت بهتر از 15 اردیبهشت و یا 15 ماه رمضان است.

مشاور استاندار کرمان در امور رسانه و روابط عمومی ادامه داد: قطعا اگر بنا به فعالیت های مذهبی در مساجد باشد این مسئله باید در ستاد استانی مطرح و تصمیم نهایی گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه بازگشایی همه مکان ها نیاز به تدوین پروتکل بهداشتی خاصی دارند، گفت: قطعا با توجه به شرایط هر مسجد مانند داشتن فضای کافی جهت رعایت فاصله اجتماعی و امکانات لازم برای رعایت صد در صدی پروتکل های بهداشتی در این بازگشایی لحاظ می شود.

تقی زاده به صراحت افزود: با توجه به این موضوع همه مساجد هم نمی توانند بعد از اعلام خبر بازگشایی باز شوند بلکه باید بررسی شود و به تعدادی از آنها اجازه فعالیت داده شود.

فعلا شرایط برای بازگشایی اماکن مذهبی وجود ندارد

معاون بهداشت وزارت بهداشت در رابطه با وضعیت سفید شهرستان ها گفته که خیلی بر روی رنگ سفید و قرمز تاکید نکنید.

آنطور که در گزارش ایسنا آمده؛ علیرضا رییسی افزوده است: برخی می‌گویند تعریف وضعیت سفید یا قرمز یا زرد چگونه است باید بدانید این‌ها یک سطح است، سطح پایین، متوسط و بالا.

وی در ادامه تاکید کرده که آرزوی همه ماست که اماکن مذهبی بازگشایی شوند و زیارت کنیم، اما فعلا شرایط برای این اماکن اصلا وجود ندارد و تا پایان ماه مبارک رمضان هم به وجود نمی آید.

رییسی گفته اگر زمانی وضعیت‌مان به مرحله ای برسد که این اماکن در مناطق سفید باشند، تصمیم‌گیری می‌کنیم اما با روند فعلی بعید می‌دانم که به زودی این اتفاق بیفتد.

او حتی در پاسخ به این سوال ایسنا درباره برخی اظهارات مبنی بر وجود بیشترین مناطق سفید در مناطق جنوبی و گرمسیر کشور به صراحت عنوان کرده: با توجه به شناختی که از اجداد این ویروس یعنی کروناویروس‌ها دیگری مانند سارس و مرس و… داریم، این تصور وجود داشت که این ویروس هم به گرما حساس است، اما  متاسفانه این ویروس خیلی شواهدی مبنی بر اینکه با هوای گرم از بین برود، هنوز وجود ندارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=48195
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.