استاندار کرمان: مقصران پروژه ملی مسکن استان به دادستانی معرفی شوند

استاندار کرمان با انتقاد از روند کُند اجرای پروژه اقدام ملی مسکن در این استان گفت: انجام این پروژه مهم بین دستگاه‌های مختلف پاسکاری می‌شود و به همین دلیل باید مقصر یا مقصران به دادستان معرفی شوند تا برخورد قانونی صورت گیرد.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، علی زینی‌وند شامگاه شنبه در نشست شورای مسکن استان افزود: مسئولان، متقاضیان و همه مردم به تعلل بی دلیل در اجرای پروژه اقدام ملی مسکن در استان گلایه‌مندند.

به گفته وی هفت هزار نفر متقاضی در استان کرمان هزینهِ آورده متقاضی را در طرح اقدام ملی مسکن پرداخت کردند اما زمانی که عملیات اجرایی طرح جلو نرود، فعالیت کل‌ استان زیر سوال است.

وی با اشاره به عقب ماندگی پروژه های اقدام ملی مسکن در استان در ادامه انتقادهای خود تصریح کرد: برخی نهادهای دست اندرکار به بهانه های مختلف، دیگر دستگاه ها را مانع این کار معرفی می کنند یا مطالبه مردم را به سمت دولت و مسئولان سوق می دهند؛ همچنین پروژه را نگه داشته اند درحالی که هیچ مانعی پیش رو ندارند.

استاندار کرمان نداشتن پاسخگویی دستگاه‌های مربوطه، مانع‌تراشی‌ و کوتاهی در اجرای وظایف محموله را در طرحی که مردم منتظر آن هستند، غیرقابل قبول دانست و تاکید کرد: این سومین جلسه آن هم برای پروژه اقدام ملی مسکن است که به افراد کم درآمد و مستضعف جامعه اختصاص دارد اما در کرمان هنوز هیچ اقدام موثری برای آن انجام نشده در حالی که در برخی استان ها همچون یزد واحدها به متقاضیان تحویل شده است.

زینی وند همچنین با اشاره به نقش ستاد اجرایی فرمان امام در اجرای این پروژه و نیز ضمن تشریح ظرفیت های این نهاد گفت: عوارض ساخت و ساز از ۵۰ به ۳۰ درصد رسیده و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نیز نهادی است که هرجا دولت توان کمتری در طرح‌هایی همچون اشتغالزایی و مسکن داشته، با توجه به ظرفیت هایش به دستور مقام معظم رهبری پای کار آمده و ذهنیت متقاضیان نیز نباید نسبت به خدمات گسترده این نهاد مخدوش شود.

استاندار کرمان در ادامه دستور داد که دستگاه های مختلف گردش کار در این پروژه را دریافت و گزارش کنند تا مشکلات پیش روی آن با فوریت رفع شود.

وی گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با همکاری بنیادهای زیرمجموعه بالاترین درصد اشتغال کشور را در استان کرمان انجام می دهند، این ستاد طی تفاهم نامه دوجانبه با شرکت‌های مس و گل گهر ۱۸ هزار شغل را در این استان متعهد شده و از برنامه حتی جلوتر هستیم.

زینی وند یادآور شد: همچنین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) علاوه بر کمک های معیشتی و مومنانه، مسئولیت های اجتماعی را نیز بخوبی در استان انجام می دهد.

ساخت یکهزار و ۵۰۰ مورد از چهار هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی شهر کرمان در دست ستاد اجرایی است.

طرح جهش تولید مسکن موفق تر از طرح‌های مسکن گذشته

استاندار کرمان همچنین با اشاره به طرح های مختلف در بخش مسکن در کشور گفت: در طرح اقدام ملی مسکن استان اقدامات خوبی انجام شده و پروژه شهر کرمان اگر پابه پای شهرستان‌ها پیش می رفت جزو استان های پیشتاز در این حوزه بودیم و امیدواریم نشست فعلی شورای مسکن آخرین جلسه برای اجرای طرح باشد و موانع رفع شود.

زینی‌ وند با اشاره به قانون جهش تولید مسکن اظهارداشت: شعار محوری رئیس جمهوری نیز تولید یک میلیون مسکن است و این قانون مجلس نوید می دهد که دولت در تولید مسکن و با توجه به تجارب دوره های قبلی و پشتیبانی تسهیلات بانکی و شعار محوری دولت سیزدهم موفق تر خواهد بود.

وی تصریح کرد: ۷۰ درصد حرف‌ها در نشست ها تکراری و مبتنی بر قوانین قبلی است، سه چهار وزارتخانه از جمله راه و شهرسازی، نیرو، نفت و ارتباطات را موظف کرده اند که زیرساخت ها را بدون هیچ قید و شرطی تامین کنند و فقط انشعاب بگیرند.

مشکلات مردم را حل کنید

استاندار کرمان در ادامه با بیان اینکه از ظرفیت قانون می توانیم برای تعیین تکلیف بسیاری از مسائل استفاده کنیم گفت: تحویل و تحول بین راه و شهرسازی و منابع طبیعی یکی از ایرادهای اساسی در طرح های سرمایه گذاری است که مردم را کلافه کرده و حتی مسئولان از اجرای آن خسته می‌شوند، مشکلات مردم را حل کنید.

وی یادآور شد: به واسطه قانون طرح های مسکن را تعیین تکلیف کنید و دیگر اینکه در بافت های فرسوده ستاد بازآفرینی اقدامات خوبی انجام داده و این طرح در کرمان و شهرهای بزرگ باید سرعت گیرد زیرا برای آن برنامه داریم.

استاندار کرمان عنوان کرد: سکونت گاه های غیررسمی و حاشیه ها با محوریت شهر کرمان باید از ظرفیت قانون استفاده کنند زیرا در این مناطق به مشکل اراضی برخورد کردیم اما عمده گرفتاری ما در محدوده شهری و در حریم روستاهاست لذا با استفاده از قانون می توان راهکار یافت و از این مسیر مشکلات طرح‌ها را رفع کرد.

زینی وند یادآور شد: می توانیم سکونتگاه ها را ساماندهی کنیم و اجازه گسترش به آنها ندهیم اما باید شهرداری ها و دهیاری ها پای کار بیایند چون یکی از دلایل کندی ساماندهی شهرهای کرمان بحث شهرداری بود و سفر آینده رئیس جمهوری فرصتی است که در قالب قانون مسائل را رفع کنیم.

وی ابراز داشت: یکی از گره های کور طرح تفصیلی شهرهاست که باید در جلسات رفع شود و در این زمینه باید در شناسایی اراضی دقیق تر شویم، شناسایی ما مستمر باشد و قطع نشود.

استاندار کرمان افزود: سهمیه ۱۵۰ هزار واحد استان در طرح جهش تولید مسکن را بین شهرستان‌ها تقسیم کنید و مصوب شود که فرمانداران موظفند نهایت همکاری را برای اجرای آن انجام دهند، فرمانداران میدان دار باشند، رفع معارض کنند و شورای مسکن در فرمانداری ها ایجاد شود.

وی تاکید کرد: برخی اراضی ناب در شهرها با مالک خصوصی را باید به چرخه تولید مسکن وارد کنیم و یکی از راهکارها را مشارکت بخش خصوصی بگذاریم و در دل آیین نامه اجرایی این مشارکت اعمال شود.

زینی وند گفت: زمین شهرک ها باید با دید مساعدت واگذار شود؛ نهایت تلاش خود را انجام دهید تا از دل ظرفیت‌های شهر کار را انجام دهید یرا اراضی اطراف حریم شهرها نیازمند بازنگری طرح تفصیلی هستند و نیاز به انشعاب دارند.

وی خاطرنشان کرد: برای شهرهای صنعتی سیرجان و بردسیر باید شهرک سازی شود اما تا حد توان بایستی از توسعه شهرها جلوگیری شود؛ به طور مثال در این زمینه صدها قطعه زمین خالی در دل کرمان وجود دارد که با انجام تعامل، مناسب اجرای طرح مسکن دولت است.

سهم کرمان از طرح جهش مسکن

به گزارش ایرنا مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان نیز در این نشست گفت: سهمیه استان از طرح جهش تولید مسکن احداث ۱۵۰ هزار واحد طی چهار سال و ۴۷ هزار واحد در سال اول است که عملیات اجرایی آن بزودی در استان آغاز می‌شود.

علی حاجی زاده افزود: طرح جهش تولید مسکن استان کرمان در مجموع به ۶ هزار هکتار زمین نیاز دارد که زمین مناسب ۳۰۰ هکتار آن در استان تامین شده و قابل دسترسی است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: این اراضی خام است اما زمین‌های مناسبی برای اجرای پروژه جهش تولید مسکن در استان کرمان به شمار می رود.

وی با بیان اینکه طرح اقدام ملی مسکن در کرمان باید بازنگری شود عنوان کرد: برای قانون جهش تولید مسکن مطالعات صورت گرفته و درباره سکونتگاه ها نیز گزارش اقدامات گذشته می‌تواند راهگشا باشد.

حاجی زاده با اشاره به تخفیف عوارض ۵۰ درصدی برای اجرای این طرح ساخت مسکن گفت: مشکلات اجرای پروژه حل شده است و اکنون پای کار هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: طرح هادی برای هفت شهر شمال استان کرمان باقی مانده که بر عهده معاونت عمرانی استانداری است.

وی بیان داشت: درباره تحویل اراضی جانمایی در طرح شهرک سازی از طرف سازمان جنگل ها و مراتع باید پیگیری شود، در سیرجان شهرک سمنگان و در بردسیر اماکن مورد نظر مصوب نشده است.

حاجی زاده با اشاره به کمبود زمین مستعد به منظور احداث مسکن در برخی شهرهای استان کرمان پیشنهاد کرد تامین مسکن سرریز جمعیت شهرها به تقاضای افراد به شهرهای اقماری ارجاع شود.

حاجی زاده افزود: مطالعات طرح در برخی شهرها انجام شده و محدوده های بزرگی همچون شهرهای جوپار و باغین در شهرستان کرمان با کمبود زمین مواجه هستند که می‌تواند در این طرح ها پیش بینی شود.

وی در ادامه با اشاره به تامین زمین مازاد دستگاه ها براساس قانون ساماندهی راه و شهرسازی تصریح کرد: مقرر شده این اسناد توسط سازمان ثبت صادر شود.

این مسئول گفت: همکاری خارج وقت دستگاه ها در زمینه صدور اسناد دولتی، استاد ملی و جهش تولید مسکن ضروری است لذا کارگروهی متشکل از اداره ‌ثبت اسناد و راه و شهرسازی پیگیر واگذاری اراضی در شهرستان ها خواهند بود.

گفتنی است، در این نشست چگونگی اجرای طرح‌های اقدام ملی مسکن و جهش تولید مسکن در استان بررسی شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=77732
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.