مشکلات زیست محیطی معدن کرومیت دهکهان را به تعطیلی کشاند

شاکری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: معدن کرومیت دهکهان در ابتدا بر اساس مشاهدات کارشناسی مجوز داشته اما اگر رای دادگستری بر عدم فعالیت معدن باشد اجازه فعالیت ندارد.

خبرنگار: حمزه سلمانی

اگر چه استفاده از معدن برای بشر امروز امری ضروری است اما اثرات منفی حاصل از استخراج و بهره برداری معادن موضوع مهمی است که باید توجه ویژه ای به آن داشت.

استان کرمان به عنوان بهشت معادن همواره با چالش مشکلات زیست محیطی معادن رو به رو بوده است.

یکی از معدن هایی که این روزها با این نوع چالش مواجه شده، معدن کرومیت دهکهان شهرستان کهنوج است.

چالشی که در هفته قبل حتی به درگیری بین مردم منطقه و پیمانکار که قصد شروع فعالیت معدن را داشت هم کشیده شد.

دهکهان که به تازگی شهر شده است و در فاصله ای ۳۵ کیلومتری شهرستان کهنوج و در نزدیک جاده کهنوج-بندرعباس قرار دارد.

معدن روباز کرومیت دهکهان در سال ۹۱ بعد از به ثبت رسیدن، شروع فعالیت کرده و در این سال ها همواره با چالش درگیری ها و تنش اجتماعی همراه بوده است.

معدن باید دوباره مورد بررسی محیط زیست قرار گیرد

یکی از اعضا شورای شهر دهکهان که خواست نامش فاش نشود به کرمان نو می گوید: «این معدن که در طرح هادی روستا نیز بوده، بدون رضایت اهالی شروع به فعالیت کرده است.»

او ادامه می دهد: «یکسال بعد از بهره برداری برخی درختان باغ های میوه دهکهان شروع به خشک شدن کرده و باعث نگرانی مردم شد».

این عضو شورا افزود: «پس از این موضوع مردم به دلیل خشک شدن درختان و نگرانی از به خطر افتادن سلامت خود و اعضا خانواده، از طریق دادگستری شاکی شدند و با دستور قاضی، کارشناس رسمی دادگستری مامور به بررسی موضوع شد».

او بیان کرد: «در نهایت با توجه به نامه ی آزمایشگاه و بررسی های میدانی مشخص شد، علت خشک شدن درختان، فعالیت معدن بوده و از سوی دادگستری دستور به عدم فعالیت آن و کسب مجوز دوباره محیط زیست داده شد.»

دادگستری: فعالیت معدن کرومیت دهکهان خطر آفرین است

خبرنگار کرمان نو موفق به رویت نامۀ صادرۀ از سوی دادگستری شد.

در نامه کارشناس دادگستری آمده:‌ در بازدید از معدن روباز کرومیت مشرف به شهر دهکهان که با فاصله ای حداکثر ۱ کیلومتر از منازل مسکونی واقع شده و با توجه به مشاهده باطله های معدنی موجود در محل کار معدن، فعالیت و ادامه کار خلاف مقررات بوده و گرد و غبار حاصل از آن، موجب اختلال و بروز بیماری های تنفسی در ساکنین منطقه می شود.

این موضوع می تواند به عنوان دلیل خشک شدن درختان میوه و خسارت به باغداران منطقه نیز باشد که در این مورد نظر کارشناس کشاورزی و منابع طبیعی الزامی است.

در ادامه آمده است که شروع به کار مجدد فعالیت معدن می تواند عاملی خطر آفرین از نظر تهدید سلامت مردم روستا، کمبود و سمی شدن آب آشامیدنی، آلایندگی آب‌های زیرزمینی و اسیدی شدن آنها باشد.

در نهایت متقاضی موظف به اخذ نظر مجدد و دریافت موافقت نامه اداره کل محیط زیست استان است.

درگیری اهالی دهکهان با پیمانکار معدن

به گفته عضو شورای شهر دهکهان با این که مالک معدن با توجه به این نامه در شعبه دوم حقوقی دادگستری کهنوج در حضور اعضای شورا و مردم اعلام کرده به دلیل ضرر به مردم فعالیت را تعطیل می کند اما پیمانکار قصد شروع دوباره فعالیت معدن را داشته که با درگیری مردم مواجه می شوند.

این درگیری که نیروهای یگان امداد نیروی انتظامی جیرفت نیز در آن حضور داشتند ساعت ها طول می کشد.

به گفته اهالی، پیمانکار ادعا کرده دستور قضایی دارد اما این دستور را به مردم نشان نداده است.

نکته جالب دیگری که در این ماجرا وجود داشته و در تصاویر نیز قابل مشاهده است، اتیکت نداشتن لباس ماموران انتظامی است که جای تعجب دارد.

احتمال دارد معدن براساس مجوز فعالیت نکرده باشد

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان هم به کرمان نو می گوید: «این معدن در ابتدا بر اساس مشاهدات کارشناسی مجوز داشته اما اگر رای دادگستری بر عدم فعالیت معدن باشد اجازه فعالیت ندارد. احتمال این وجود دارد که معدن در ادامه فعالیت از محدوده صدور مجوز تجاوز کرده باشد.»

مرجان شاکری افزود:« بر اساس قانون جدید برنامه ششم اگر در محدوده فعالیت معدن خسارتی به مردم برسد در شورای معدن استان قابل پیگری بوده و بخشی از درآمد معدن در مقابل خسارت به مردم داده می شود.»

معدن کرومیت دهکهان درگیر مشکلات اجتماعی است

مروجی رئیس سازمان صمت جنوب نیز در این مورد به ما می‌گوید: «این معدن پروانه فعالیت داشته و در ابتدا مجوزهای لازم را طبق قانون گرفته اما در ادامه با مشکلات تنش اجتماعی مواجه شده است.»

وی ادامه داد: «در رابطه با حکم توقف کار ، پیمانکار هماهنگی با سازمان صمت نداشته و اگر دادگستری حکم توقیف معدن را داده، حتما معدن تخلفی کرده است.»

مروجی با بیان این که برای توسعه هر منطقه و ایجاد اشتغال همراهی همه لازم است، افزود: «در رابطه با این معدن از ابتدا مشکلات مردمی وجود داشته که با وجود جلسات متعدد حل نشده است.»

در هر صورت هم بحث اشتغال و هم بحث حفظ محیط زیست از موضوع های مهم کشور و به خصوص جنوب استان است.آنچه در حال حاضر مشخص است رای دادگستری بر توقف کار معدن بوده و شروع فعالیت توسط پیمانکار تخلف محسوب می شود.

با این حال به دلیل اهمیت بحث اشتغال اگر همین معدن با رعایت استانداردهای لازم بدون آسیب به محیط زیست بتواند فعالیت کند، می تواند زمینه اشتغال خوبی برای منطقه باشد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=54612
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.