مشکلات شرکت ارگ نت و مدیران خودرو رفع خواهد شد

کرمان نو-مدیر منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم از بررسی و رفع مشکل خودروسازی مدیران خودرو و شرکت ارگ نت با گمرک ایران و سازمان صنعت، معدن و تجارت خبر داد

به گزارش کرمان نو، هادی شهسوارپور در جلسه بررسی مسایل و مشکلات شرکت ارگ نت و مدیران خودرو گفت: شرکت ارگ نت ، در سال ۹۲ پروانه تولید خود را از طریق سازمان صنعت ،معدن و تجارت صادر کرده در حالی که این شرکت می توانست پروانه تولید خود را در منطقه ویژه اقتصادی هم صادر کند .

او بیان کرد:زمانی که به مناطق ویژه هم اجازه صدور پروانه داده شد این شرکت با مراجعه به منطقه پروانه ای در سال ۹۸ صادر کرده است.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم اظهارداشت: سازمان امور مالیاتی استان مبنای تصمیم گیری خود را پروانه صادر شده از سازمان صنعت معدن و تجارت قرار داده علی رغم اینکه این شرکت به دلیل حضور در منطقه ویژه اقتصادی می توانست تا هفت سال از معافیت مالیاتی که جزو قوانین منطقه ویژه است استفاده نماید .

به گفته او در حال حاضر به دلیل لحاظ شدن پروانه تولید سازمان صنعت ، معدن و تجارت اکنون چهار سال از استفاده معافیت مالیاتی این شرکت جلوگیری شده است .

شهسوار پور ادامه داد: این شرکت به دلیل فعالیت متعددی که دارد و همچنین به عنوان یک شرکت دانش بنیان نیز در سطح کشور شناخته شده است.

او خاطرنشان‌کرد: انتظار می‌رود هر چه سریعتر این موضوع در دستور کار استان قرار بگیرد و با همکاری و هماهنگی مدیرکل امور مالیاتی و سازمان صمت استان کرمان مشکل این شرکت حل گردد.

IMG 20221101 122438

مشکل مدیران خودرو در بحث اظهار به گمرک است

وی همچنین در ادامه به مشکل خودروسازی مدیران خودرو و گمرک اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی بحث اظهار این خودروساز و خروج خودروها است که باید حل شود .

مدیر منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید تاکیدکرد: وضعیت تولید این خودروسازی بسیار خوب و همچنین در حال افزایش و سرمایه گذاری است که باید موانع از مسیر تولید برداشته شوند.

به گفته او این خودروسازی قصد دارد تا سال ۱۴۰۵ به تولید ۳۰۰ هزار خودرو در سال برسد که اکنون تولید آن ۹۰ هزار خودرو است.

او می‌گوید زمانی که خودروساز نتواند خودروی خود را از منطقه خارج کند قطعا دچار مشکل سرمایه در گردش می‌شود و همچنین مشتری‌ها نیز از خرید خودرو منصرف می شوند.

شهسوارپور افزود: این خودروساز در بحث ضمانت بانکی مشکلی ندارد و در صورت موافقت گمرک می تواند با گذاشتن ضمانت خودروهای خود را خارج کند .

شرکت در صورت بررسی تمام جوانب پروانه صمت را باطل کند

در ادامه رییس اداره صنایع فلزی سازمان صمت استان کرمان درباره مشکل شرکت ارگ نت گفت: این شرکت در سال ۹۲ مجوز خود را از سازمان صمت صادر کرده و سال ۹۸ هم مجوز دیگری از منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم صادر کرده است .

دکتر مهدی امیرزاده بیان کرد: علاوه بر تحریم های ناعادلانه ای که با آن در کشور مواجه هستیم وجود قوانین متعدد و متناقض و همچنین موازی کاری نیز مسایل و مشکلاتی را به وجود آورده است .

به گفته او پیشنهاد شده تا شرکت برای استفاده از معافیت های مالیاتی که شامل مناطق ویژه اقتصادی شده می تواند پروانه صادر شده در سازمان صنعت و معدن را تعلیق یا باطل کند .

رییس اداره صنایع فلزی سازمان صمت استان کرمان خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه سازمان امور مالیاتی پروانه سازمان صمت را ملاک خود قرار داده شرکت باید مسایل جانبی را بررسی کند در صورتی که اگر پروانه صنعت و معدن باطل شود دچار دردسرهای جدید نمی‌شوند و اخلالی در ارایه خدمات صورت نمی‌گیرد با رایزنی مسیولین امور مالیاتی شرکت درخواستی به سازمان صنعت معدن و تجارت برای باطل یا تعلیق شدن پروانه خود ارایه دهد.

گمرک با ضمانت نامه بانکی تجمیعی برای اظهار موافقت کرده است

در ادامه این جلسه سرپرست گمرکات استان کرمان نیز درخصوص مشکل ایجاد شده با خودروسازی مدیران خودرو گفت: ۲۸ هزار خودرو در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم وجود دارد که از این تعداد ۱۱ هزار خودرو به گمرک اظهار شده و مابقی تاکنون به گمرک اظهار نشده است.

محمد سمررُخی افزود: کار تشریفات گمرکی از زمان اظهار کالا شروع می شود و از مجموع این ۱۱ هزار خودرو حقوق و عوارض حدود چهار هزار و ۸۰۰ خودرو پرداخت شده و گمرک نیز مجوز خروج آن ها را از گمرک بم صادر کرده که در حال بارگیری هستند .

به گفته او به همین تعداد خودرو نیز هنوز اظهارنامه برای خروج خودرو از گمرک در روند اداری قرار دارد.

سرپرست امور گمرکات استان کرمان درخصوص طولانی شدن پروسه اخذ ضمانت نامه بانکی توضیح داد: براساس قوانین موجود گمرک ایران باید به ازای هر اظهارنامه یک ضمانت نامه بانکی بگیرد که یک پروسه طولانی است که برای هر اظهارنامه صورت میگیرد و این امر به صورت یک دومینو دائم در حال تکرار است .

سمررُخی تصریح‌کرد: برای حل مشکل، این خودروساز درخواست ضمانت نامه تجمیعی داده که گمرک ایران نیز موافقت کرده و خودروساز می تواند ۲ هزار میلیارد تومان ضمانت نامه بانکی به صورت تجمیعی به گمرک ارایه دهد و در این صورت مراحل اداری جهت اخذ ضمانت نامه بانکی حذف شود .

او می‌گوید این خودروساز می تواند این ضمانت نامه تجمیعی را یا به صورت یکجا به گمرک ارایه دهد یا دو ضمانت نامه یک میلیاردی یا چهار ضمانت نامه ۵۰۰ میلیون تومانی به گمرک برای خروج خودرو ارایه دهد .

سرپرست گمرکات استان کرمان ادامه داد: موضوع بعدی اینکه برای تولید یک خودرو پنج یا شش فقره اظهارنامه برای چند کالای متفاوت مانند لاستیک، قوای محرکه، بدنه و سایر لوازم باید به گمرک اظهار شود تا ۲۴۰ خودرو به صورت همزمان تولید شود.

اظهارنامه خط قرمز گمرک است

او تاکیدکرد: خودروساز می‌گوید گاهی در بحث لاستیک به مشکل می‌خورد و ماشین تولید شده اما بدون لاستیک یا صندلی است که پیشنهاد می شود مکاتبه ای با گمرک ایران صورت بگیرد و از ظرفیت ماده ۴۲ قانون امور گمرکی در این امر استفاده کنیم.

به گفته او اظهارنامه خط قرمز گمرک است و اصلی ترین بحث کنترلی گمرک نیز اظهارنامه است اما با استفاده از ظرفیت ماده ۴۲ گمرک به طور خاص این دست از کالاها را بدون اظهار ترخیص کند .

او می‌گوید خودروسازان باید قدرت و نیروی خود را برای اظهار کالا بگذارند زیرا حلقه مفقوده در بحث ترخیص خودروها اظهار به گمرک است .

کمبود نیروی انسانی گمرک در حال رفع است

او در ادامه درخصوص موضوع و چالش مهم گمرک بم به عنوان کمبود نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: این کمبود نیروی انسانی در مباحث فنی و گمرکی به چشم می خورد که تصمیماتی نیز اخذ شده است .

سمررُخی افزود: تبدیل وضعیت نیروهای اداری ،مالی و پشتیبانی به فنی در دستور کار است که مجوز مربوط از گمرک جمهوری اسلامی ایران اخذ شده و پرسنل در حال اموزش دوره ارزیابی هستند .

به گفته او گمرک بم در واحدهای مختلف حدود ۲۰ نفر نیور دارد و در پست ارزیابی فقط سه نفر در حال فعالیت هستند.

۹۰ درصد درآمدهای استان کرمان از طریق گمرک بم است

سرپرست گمرکات استان کرمان با اشاره به درآمد گمرک بم از ابتدای امسال تاکنون گفت: سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان درآمد گمرک بم بوده است که از این میزان هزار و۷۰۰ میلیارد تومان آن نقد و به خزانه واریز شده است و مابقی نیز ضمانت نامه بانکی است که تا پایان سال وارد خزانه دولت می شود .

او می گوید بالای ۹۰ درصد درآمدهای استان کرمان از طریق گمرک بم بوده است و تاکنون درآمدهای ما نسبت به سال گذشته ۳/۷ دهم برابر یعنی ۳۷۰ درصد شده است .

 

لازم به ذکر است این جلسه بعدازظهر روز سه شنبه  با حضور محمد برزنگ سرپرست فرمانداری بم، هادی شهسوار پور مدیر منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم، مطهری نیا معاون فرمانداری بم، دکتر مهدی امیرزاده رییس اداره صنایع فلزی سازمان صمت استان کرمان، محمد سمررُخی سرپرست گمرکات استان کرمان، اماندادی رییس محیط زیست بم ،بهرامی رییس گمرک بم و مدیرشرکت ارگ نت و مسئول ترخیص  مدیران خودرو در محل منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم برگزار شد

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=98107
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.