مناسب‌سازی مسیرهای شهری کرمان برای معلولین

شهردار کرمان گفت: در طراحی همه پروژه های شهری، مسیر‌های مناسب برای افراد دارای معلولیت پیش بینی می شود.

به گزارش کرمان نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، سعید شعرباف شهردار کرمان گفت: از یکی‌دوسال پیش کمیته‌ای برای مناسب‌سازی پارک‌ها و معابر جهت تردد افراد دارای معلولیت تشکیل شده و آیین‌نامه‌ای نیز درخصوص مناسب‌سازی پارک‌های تازه‌تأسیس و بهسازی پارک‌های قدیمی تدوین شده است.

او با اینکه طبق آیین‌نامه، تمام پارک‌ها برای تردد افراد دارای معلولیت و نابینایان مناسب‌سازی شده است، افزود: پارک مشاهیر به‌ شکل ویژه برای این منظور آماده‌سازی شده است.

شهردار کرمان بیان کرد: پارک‌های جدید هم که از زمان تدوین آیین‌نامه طراحی شده، برای ورود افراد دارای معلولیت، مناسب‌سازی و در آن‌ها مسیر ویژه پیاده برای نابینایان دیده شده است.

شعرباف با بیان اینکه در ساخت پارک‌ها در دوره جدید نیز با همین روش ادامه خواهد داشت، گفت: این اقدام یکی از ضرورت‌هایی است که باید در همة پارک‌ها و معابر رعایت شود.

او از مناسب‌سازی ساختمان‌های اداری شهرداری خبر داد و بیان کرد: اینکه استاندارد‌های اجراشده در پارک‌ها و ساختمان‌های اداری، چقدر با نیاز افراد دارای معلولیت متناسب است، نیاز به کارشناسی دارد تا اشکالات رفع شود.

شهردار کرمان افزود: در صورتی که نسبت به مناسب‌سازی فضا برای افراد دارای معلولیت در پروژه عمرانی مانند ساختِ پارک شکایتی شود و آن مورد هنوز در فاز طراحی باشد، می‌توان از طریق حوزه معاونت اجتماعیِ سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری موضوع را پیگیری کرد.

شعرباف تصریح کرد: همچنین شهروندان می‌توانند از طریق سامانه ۱۳۷ شهرداری کرمان، موضوع را مطرح کنند تا تیم‌های پیگیری در کمتر از دو روز در محل حاضر شده و مشکل را رفع کنند.

او درخصوص اختصاص خط ویژه حمل‌و‌نقل عمومی برای معلولین نیز گفت: اگر متقاضیانِ قابل توجهی وجود داشته باشد و مبدأ و مقصد نیز مشخص شود، می‌توان سرویس‌های اختصاصی در اختیار این افراد قرار داد.

شهردار کرمان در پاسخ به این موضوع که سه درصد از سهمیه استخدامی سازمان‌های دولتی ویژه افراد دارای معلولیت بوده که بعضا برای جذب این افراد کوتاهی شده است، گفت: تعدادی از کارکنان شاغل در شهرداری کرمان از افراد دارای معلولیت هستند که در ادوار گذشته جذب شده‌اند؛ ضمن اینکه در صورت اخذ مجوز استخدامی با فرض کسب نمره قبولی در شرایط مساوی، اولویت با این افراد است؛ مگر اینکه نوع وضعیت آن‌ها با کار در تناقض باشد.

شعرباف، برخورد صحیح مردم با افراد دارای معلولیت را یک موضوع انسانی و اخلاقی دانست و گفت: باید به این افراد کمک شود و از باب توجه به ارزش‌های انسانی، وجود آن‌ها را محترم شمرد.

او بیان کرد : در راستای فرهنگ‌سازی، می‌توان با طراحی پیام‌های روشن و جذابِ هنری از ظرفیت تبلیغ در فضا‌های محیطی، برای گسترش مفاهیم فرهنگی درخصوص تکریم افراد دارای معلولیت استفاده کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=81285
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.