نبود پزشک قانونی و رنج دوچندان پنج گنجی‌ها

مردم پنج شهرستان جنوبی برای کارهایی از قبیل کالبدشکافی و…به دلیل نبود امکانات لازم باید به جیرفت مراجعه کنند.

پزشک قانونی سازمانی است که یکی از مسوولیت هایش رسیدگی و تحقیق در خصوص دلیل فوت اجساد است.

ممکن است فردی در بیمارستان از دنیا رفته باشد اما علت آن برای پزشکان مشخص نباشد یا اینکه با وجود مشخص بودن دلیل فوت از کادر درمان شکایت شده باشد که برای تعیین علت فوت و صدور جواز دفن باید به پزشکی قانونی باید مراجعه شود.

گذشته از این‌ها فوت های مشکوک، ضرب و جرح، تعیین سن سلامت روانی، تعیین از کارافتادگی، تعیین قصور پزشکی و… از جمله عملکردهای پزشکی قانونی به شمار می روند.

بر همین اساس نتیجه می گیریم که داشتن یک ساختمان مشخص به عنوان پزشکی قانونی برای هر منطقه جزو واجبات است. اما مردم پنج شهرستان جنوبی کرمان در کنار سایر مشکلات خود از نداشتن پزشکی قانونی نیز رنج می برند.

این منطقه جمعیت بالایی را در دل خود جای داده و به دلیل داشتن راه های نامناسب معمولا آمار تصادفات و کشته های آن نیز چشمگیر است. اما پس از هر حادثه مردم مجبور هستند تا جسد فرد فوت شده را به جیرفت منتقل کنند و این کار علاوه بر خریدن دشواری راه به جان، معطلی و …را نیز دارد از هزینه های زیاد این مساله نیز نمی توان چشم پوشی کرد.

پنج شهرستان جنوبی کرمان در این زمینه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

کهنوج که به نوعی مرکزیت پنج گنج است نیز از داشتن پزشک قانونی محروم است و مردم به ناچار باید به جیرفت مراجعه کنند. جدا از دوری راه، هزینه هایی که مردم این مطنقه محروم باید متحمل شوند قابل تامل است.

نبود پزشک قانون قوز بالاقوز جنوبی ها

یکی از فعالان رسانه پنج گنجی می گوید: « نبود پزشک قانونی در منطقه به ویژه در شهرستان کهنوج که مرکزیت این منطقه است مشکلات زیادی را به دنبال داشته است.»

احمدی تصریح کرد: « دو روز قبل یکی از اقواممان بر اثر تصادف فوت شد که مجبور شدیم جسد را به جیرفت منتقل کنیم. ساعت ها پشت درب پزشکی قانونی جیرفت معطل شدیم تا بتوانیم جسد را تحویل بگیریم آن هم پس از تماس های مکرر با علوم پزشکی و رایزنی و…به نظرم باید این مشکل حل شود تا دیگر برای کالبدشکافی و یا هر مشکل دیگری مردم مجبور نباشند به جیرفت بروند.»

وی ادامه داد: « آنقدر داد زدیم تا یک پزشک را به این منطقه فرستادند اما او هم پس از مدتی رفت. مردم گرفتار هستند و از نبود این امکانات رنج می برند زیرا مواردی مثل فوت و یا هرچیزی که نیاز به کارشناسی پزشکی قانونی دارد بسیار پیش می آید که مردم از آن بی بهره اند و باید مسافت طولانی را به جیرفت سفر کنند تا مشکل شان حل شود.»

احمدی تاکید کرد: « چندی پیش با جمعی از اهالی رسانه منطقه از مسوولان مربوطه در استان خواستیم تا در این خصوص چاره اندیشی کنند و مدیرکل پزشک قانونی استان نیز معاون خود را به کهنوج فرستاد در این نشست تنها چیزی که وی گفت این بود که به دلیل نبود نیروی انسانی فعلا قادر به حل این مشکل نیستیم.»

این فعال رسانه اضافه کرد: « آقای سعیدی از معاونان مدیرکل پزشکی قانونی استان در گذشته زیرساخت های لازم در این شهرستان وجود نداشتند و اکنون در این زمینه هیچ مشکلی نداریم.»

پزشکی قانونی کهنوج نیرو ندارد

عیدی فرماندار کهنوج هم در این خصوص می گوید: « عمده ترین مشکل ترین ما در این بخش کمبود نیرو است.»

پزشک قانونی رودبار مجهز نیست

قانعی فرماندار رودبارجنوب نیز می گوید: « در رودبارجنوب پزشکی قانونی داریم.»

وی افزود: « با مشکلات زیادی در این حوزه مواجه هستیم. بحث کالبدشکافی اجساد در جیرفت انجام می شود و با این هزینه های هنگفت و وضعیت مالی مردم جنوب در شرای اقتصادی فعلی کشور رفت و آمد برای مردم بسیار سخت است و بهتر است تا خدمات کالبدشکافی در همین شهرستان انجام شود.»

قانعی ادامه داد: «زیرساخت های لازم باید ایجاد شود و ما در این زمینه بسیار عقب هستیم. البته دو سه روز قبل با معاون پزشکی قانونی استان صحبت کردم و عنوان کردند ساختمان پزشکی قانونی این شهرستان استیجاری است. در همین راستا یک زمین برای ساخت پزشکی قانونی اختصاص دادیم و هفته آینده برای ساخت تحویل خواهد شد.»

فرماندار بزرگ ترین شهرستان استان کرمان ادامه داد: « قصد داریم زیرساخت های کارشناسی را در این ساختمان راه اندازی کنیم تا مشکلات مردم کم شود و مجبور به سفر به جیرفت نباشند.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=63112
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.