نگرانی از مهاجرت ساکنان روستای تاریخی میمند

میمند روستایی دست تراش که سال 94 به ثبت جهانی رسید، به گفته  مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های ثبت جهانی سازمان میراث فرهنگی کشور، مهاجرت ساکنان میمند، زمینه ساز خروج این روستا از فهرست میراث جهانی خواهد شد و این مساله یک تهدید محسوب می شود، اما غلامرضا فرخی رییس میراث فرهنگی استان کرمان به طور کل این موضوع را رد می کند.
روستای میمند قدمتی 12هزارساله دارد، این روستا که در 30کیلومتری شهربابک در استان کرمان واقع شده، از قبل از میلاد مسیح به عنوان سکونتگاهی دست ساز برای بشر به حساب می‌آمده.
خطر مهاجرت میمند
را بی جان می کند
روز گذشته در مراسم تودیع و معارفه مدیران سابق و جدید پایگاه  ثبت جهانی روستای دستکند میمند در محل فرمانداری شهرستان شهربابک، فرهاد عزیزی مدیر کل دفتر امور پایگاه های ثبت جهانی گفت: جاری بودن زندگی در روستای میمند یکی از شاخصه هایی بود که سبب ثبت این روستا در فهرست میراث جهانی شد و مهاجرت ساکنان از میمند یک تهدید محسوب می‌شود، این طور که ایسنا نوشته عزیزی گفته بود که  باید شرایط برای حضور پایدار مردم در این روستا مهیا شود، تا زندگی همیشه در آن جاری باشد.
حیات در میمند
جاری است
بر اساس این گفته ها می‌توان حدس هایی زد که انگار حال و احوال میمند کرمانی‌ها خوب نیست ، در همین جهت با رییس سازمان میراث فرهنگی استان کرمان به صحبت نشستیم،  فرخی پس از شنیدن این خبر، به طور کل ماجرای خروج میمند از ثبت جهانی را رد کرد و  اعلام کرد که  خود شخص او در این جلسه حضور داشته است و مدیر کل دفتر امور پایگاه  های ثبت جهانی سازمان میراث فرهنگی،  از واژه زمینه ساز برای این موضوع استفاده کرده است و این به معنی این است که اگر مهاجرت انجام شود این اتفاق برای میمند می تواند بیفتد. او همچنین شیطنت رسانه‌ای را دخیل دانست و اعلام کرد که در حال حاضر میمند جز  اصلی ترین منطقه هایی است که حیات مردم در ان به طور کامل جریان  دارد و هیچ چیزی میمند را تهدید نمی کند.
حریم میمند
محفوظ می‌ماند
دراین جلسه مدیر کل دفتر امور پایگاه‌های ثبت جهانی سازمان میراث فرهنگی کشور اعلام کرد ایجاد هرگونه زیرساخت جدید باید با کسب مجوز از پایگاه ثبت جهانی میمند صورت پذیرد، عزیزی گفت: نباید به بهانه خدمات رسانی به گردشگران ساختار و بافت روستا لطمه ببیند.
هچنین مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با تاکید بر اینکه ساخت هتل در روستای دستکند میمند و حتی در مجاورت آن در دستور کار این اداره کل قرار ندارد، گفته بود: اقامتگاه‌های سنتی برای اسکان گردشگران بدون ایجاد هرگونه تغییر در ساختار و بافت تاریخی، در این روستا راه اندازی می‌شود.
ازاین رو فرخی به «کاغذ وطن» هم توضیح می‌دهد تا کنون جلوی هر ساخت‌وسازی که قرار بوده در این محوطه انجام شود و به این فضای باستانی آسیب بزند گرفته شده. به گفته او جدا از میراث فرهنگی خود مردم هم به هیچ وجه اجازه این کار را نداده اند و همیشه پیگیر این قبیل مسایل بوده‌اند. این طور که فرخی می گوید تا کنون با افرادی که قصد داشته اند به حریم باستانی میمند ورود کنند برخورد قانونی شده‌است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19373
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.