همایش بین المللی ابن هیثم و نور در کرمان گشایش یافت

سومین همایش علمی بین المللی ابن هیثم و نور امروز (چهارشنبه) با حضور شماری از اندیشمندان و صاحبنظران داخلی و خارجی در دانشگاه شهید باهنر کرمان گشایش یافت.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، همایش بین المللی ابن هیثم و نور به منظور معرفی آثار تمدن اسلام و ایران با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور و سخنرانی شماری از پژوهشگران و صاحبنظران به میزبانی دانشگاه شهید باهنر کرمان آغاز به کار کرد.

مبانی نورشناسی ابن هیثم، ابن هیثم و دانشمندان هم عصر، ابن هیثم علوم تجربی و انسانی، تاریخ، علم فیزیک و نجوم، ان هیثم و نورشناخت نوین و هنر و زیبایی شناسی در اندیشه ابن هیثم از محورهای این همایش است.

این همایش توسط دبیرخانه دائمی “ابن­ هیثم” در دانشگاه شهید باهنر کرمان و با حمایت شــورای عالی انقــلاب فرهنــگی برگزار شد.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران در سومین همایش علمی بین المللی ابن هیثم و نور گفت: زیباشناسی غرب تحت تاثیر علمای شرق همچون ابن هیثم بوده و این اشخاص بر بسیاری آثار غربی بویژه در قرون وسطی اثر گذاشته اند.

حسن بلخاری قهی افزود: این عالم و فیلسوف در زیباشناسی ظهوری ویژه دارد و عموما وجوهات هنری و زیباشناسی در آثار او مورد استفاده قرار می گرفت.

وی اظهار داشت: همچنان که کسی نمی تواند فرم‌ کلیسا را از ساختمانی بدون پنجره و یا با پنجره های کوچک و تبدیل آن به پنجره های رنگی را تحلیل و این دگردیسی را در رنگ ها تبیین کند، در قلمرو نظریات نیز نمی توان آثار بزرگ لاتین ابن هیثم را زیر سئوال ببرد.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران گفت: هفت بخش کتاب المناظر ابن هیثم در اوایل قرن ١٣ میلادی به لاتین ترجمه شد که تحولی در حوزه نور، زیبایی شناسی، رنگ و آیینه ها ایجاد کرد.

وی تاکید کرد: همانگونه که هیچکس نمی تواند بویژه از قرن ١٢ تا ١٧ میلادی اروپا حوزه زیباشناسی را نادیده بگیرد و در آن بحث و تخریب کند، همچنین نمی شود به نقش ابن هیثم اشاره نکرد زیرا یکی از مهمترین آثار این دوره اروپا، بنام شخصی عربی به نام ابن هیثم است.

بخاری قهی افزود: ابن هیثم نظریات خوبی در خصوص نور ارائه کرده و تاثیرات ژرفی از خود بر اندیشه قرون وسطایی برجای گذاشته است.

وی یادآور شد: ابن هیثم که هم عصر با ابن سینا بود در سال ۴٣٢ هجری وفات کرد و در قرن سیزدهم میلادی مورد تفسیر قرار گرفت و در نجوم جایگاهی برجسته داشت.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران گفت: اومبرتو اکو هم به نقش بی بدیل ابن هیثم در رنگ و زیبایی شناسی اشاره می کند، اما او تحت تاثیر فلسفه زیباشناسی بود.

وی با بیان اینکه به عقیده فیلسوفان شرق ٢٩ عامل جزئی کاملا محسوس و موثر بر ادراک زیبایی شناسی است افزود: غرب نیز در تحمل هنر زیبایی شناسی خود به نظریات کاربردی نیاز دارد تا جوهر زیبایی را شرح دهد و قابل اجرا در آثار هنری باشد.

بخاری قهی عنوان کرد: مترجمان ناشناسی در سال های پایانی قرن ١٢ کتاب ابن هیثم را به لاتین برگرداند که همین امر ضریب خطای آن را بالا برده و در اواخر قرن ١٣ با کتاب پرسپکتیو ها روبرو هستیم که اندیشه ابن هیثم را تکرار می کند.

وی اضافه کرد: ابن هیثم تحلیل قوه مدرکه در ادراک زیبایی دارد و مکانیزم ادراکی را در حسی و معنایی بررسی کرده و می گوید زیبایی محصول تداوم ادراک معنوی و حسی است.

مدیر مرکز دانشگاه آمریکا در بیروت و محقق برجسته دانشگاه کلمبیا – آمریکا نیز با بیان اینکه برخی علمای شرقی برجسته ترین در دنیا بودند گفت: اندیشه ابن هیثم ریشه در مسایل دینی دارد و او روی مفهوم اعتبار تمرکز کرده و استفاده از منطق در قرآن هم آمده است.

جورج صلیبا افزود: قرآن روی فهمیدن منطقی بحث می کند آنجا که می خواهد «آگاه باشید، بررسی کنید و عبرت بگیرید» و این کلمات در آثار ابن هیثم نیز تحلیل می شود و او بر کلمه نشانه (مدرک) تاکید دارد.

وی با بیان اینکه اعتبار یک فرایند است ادامه داد: ابن هیثم تفسیری منطقی از قرآن ارائه کرده که بتواند به راحتی در ادراک بگنجد لذا به مذهب وفادار بوده است.

وی گفت: پس از ابن میثم نیز افراد بسیاری در این زمینه تحلیل و تفسیر کردند و مفهوم اعتبار نیز همه گیر و در کتاب های بسیاری گسترش یافت.

سومین همایش ابن هیثم امروز در دانشگاه شهید باهنر کرمان گشایش یافت.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=86171
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.