برنامه‌ریزان برای اشتغال مددجویان بهزیستی تسهیلات در نظر گرفتند انگار هزینه راه‌اندازی یک شغل درست محاسبه نشده


وامی برای اشتغال در حد کمک هزینه

کرمان‌نوـ سقف تسهیلات قابل پرداخت اشتغالزایی به مددجویان بهزیستی ۱۵۰ میلیون تومان است که برنامه‌ریزان توقع راه‌اندازی شغل از آن دارند.

سالهاست که مسئولان دغدغه اشتغال را دارند و برای حل آن راهکارهای مختلفی ارائه می دهند.این معضل در قشر آسیب دیده و تحت حمایت پررنگ‌تر است. سازمان‌های حمایتی مربوطه به منظور تحقق اهداف اشتغال‌زایی برنامه‌ و اقدامات مختلفی انجام می‌دهند.

یکی از روش‌های متداول که همیشه اجرا می شود اعطای تسهیلات اشتغالزایی است. برای مددجویان بهزیستی که به دلیل محدودیت‌های جسمی که دارند نمی‌تواند در بازار کار مانند افراد عادی سکوهای اشتغال را بدست آورند دریافت تسهیلات گزینه‌ای برای گذران معیشت است.

گرفتن این تسهیلات که به نام اشتغالزایی به افراد داده می‌شود به راحتی برای مددجویان امکان پذیر نیست، افراد متقاضی  برای دریافت این وام علاوه بر چندین ماه انتظار باید راه سخت و پر از مانعی را بگذرانند و از طرف دیگر مبلغ تخصیصی این تسهیلات کفاف راه اندازی یک کسب و کار خانگی  را هم نمی‌دهد.

 در همین رابطه مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به وجود موانع و مشکلات بر سر راه مددجویان این نهاد برای دریافت وام می‌گوید: سقف تسهیلات قابل پرداخت اشتغالزایی به مددجویان بهزیستی ۱۰۰ میلیون تومان است که بسته به نوع شغل و شرایط این میزان گاهی به ۱۵۰ میلیون تومان نیز افزایش پیدا می‌کند.

علیرضا وحیدزاده که  پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان بهزیستی  را با  موانعی همراه می‌داند، افزود: سرجمع مسیر پرداخت این وام‌ها در حال جلو رفتن است و پرونده‌های پرداخت وام مددجویان را براساس اصول تعیین شده جلو می‌بریم و به سیستم بانکی ارسال می‌کنیم تا در دستور کار پرداخت قرار گیرد.

برنامه‌ایی با هدف اشتغال مددجویان

مراحل پرداخت وام خوداشتغالی را برای  بعضی از مددجویان بهزیستی از نظر تامین ضامن  با مشکل مواجه می‌داند ادامه می‌دهد: در برنامه استانی مجموعه بهزیستی استان کرمان امسال باید برای پنج هزار و ۵۰ نفر اشتغال ایجاد کنیم.

وحیدزاده آمار افراد دارای معلولیت تحت پوشش این نهاد در کرمان را حدود ۵۸ هزار نفر اعلام کرد و گفت: حدود ۴۷ هزار و ۲۵۴ نفر از این افراد مستمری بگیر هستند و ۱۶ مرکز نگهداری از معلولان نیز در این استان فعالیت دارد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان توانمندسازی مددجویان این بخش را از اولویت‌های بهزیستی کرمان می‌داند و می‌گوید:  حدود ۶۱۶ میلیارد تومان اعتبار پرداخت وام خوداشتغالی کم بهره برای مددجویان این نهاد در نظر گرفته شده تا برای بیش‌ از پنج هزار و ۵۰ نفر در این استان اشتغال ایجاد شود.

بانک‌هایی که سر ناسازگاری دارند

او ادامه داد: برخی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان بهزیستی همکاری روان دارند اما بعضی از بانک‌ها مقداری کندتر عمل می‌کنند و شرط و شروط می‌گذارند که برای پرداخت این وام به مددجویان در ماه بیش از یک یا ۲ نفر را نمی‌توانیم ارائه خدمات دهیم.

تعداد معدود مددجویان توانمند

او بیان کرد: سالهای مختلفی است که بهزیستی در حوزه توانمندسازی مددجویان تحت حمایت این نهاد فعالیت می‌کند اما به دلیل مسائل محیطی، بحث‌های اقتصادی و اجتماعی و تورم به وجود آمده ترجیحا تعداد افرادی که توانمند و از چرخه حمایت بهزیستی خارج شده اند، محدود است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه خدمات بهزیستی به جامعه هدف در ۲ قالب مستمر و غیرمستمر ارائه می‌شود، گفت: خدمات غیرمستمر برای همیشه به مددجویان پرداخت می‌شود.

او  با اشاره به اینکه در بخش ارائه خدمات مستمر بهزیستی به جامعه هدف، حدود سه سال است که به دلیل شرایط اقتصادی پرونده‌ای از مددجویان حذف نشده تا خدای ناکرده به این جامعه هدف آسیب وارد نشود ادامه داد: قبل از این سه سال ملزم بودیم هر سال ۱۰ درصد جامعه هدف بهزیستی را توانمند و از سیستم چرخه حمایت مستمر این نهاد خارج کنیم تا با پرونده‌های مددجویان جدید جایگزین شود.

وحیدزاده بیان کرد:میزان پرداخت وام خوداشتغالی مددجویان بهزیستی برای مشاغل خانگی طبق تشخیص تیم مددکاری کمیته‌های پرداخت وام و به تناسب نیازی که احساس می‌شود، تعیین خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی کرمان با اشاره به حمایت‌های مستمر بهزیستی از بانوان سرپرست خانوار افزود: حدود هشت هزار نفر زن سرپرست خانوار در این استان داریم.

او ادامه داد: خدمات ارائه شده به بانوان سرپرست خانوار شامل کمک هزینه‌های مسکن، تسهیلات اشتغال، بیمه، کمک هزینه‌های تحصیلی و خدمات مختلف است.

  رئیس اداره بهزیستی شهرستان جیرفت در این باره  به«کاغذ‌وطن» گفت: سقف وام اشتغالزایی مددجویان ۱۰۰ میلیون و جدیدا طی ابلاغی ۱۵۰ میلیون تومان اعلام شده و پرداخت‌هایی که تاکنون در شهرستان صورت گرفته  تا سقف ۱۰۰ میلیون تومانی بوده است.

شرط راه اندازی کسب و کار برای دریافت وام

 محمد‌ رضانژاد در رابطه با شرایط پرداخت آنی تسهیلات می‌گوید: مددجویانی که آموزش خاصی برای اشتغال‌زایی دیدند و یا دوره‌های خاصی گذارنده‌اند و بتوانند مدرک برای راه‌اندازی یک شغل ارائه دهند برای دریافت این وام معرفی می‌شوند‌.

او در رابطه با شرایط  پرداخت تسهیلات گفت: در حوزه مربوط به معلولان هم محدودیت جسمی فرد معلول نباید با  کسب و کاری که قصد گرفتن تسهیلات در این حوزه را دارند مغایرت داشته باشد و بعد از تقاضای فرد مبنی بر درخواست تسهیلات واحد مددکاری مربوطه باید موقعیت مکانی و توانایی فرد را تایید کند.

رضانژاد با بیان اینکه  افراد برای دریافت این وام باید ضامن معرفی کنند و برخی بانک‌ها به مددجویانی که توانایی معرفی  ضامن را ندارند، به جای نقدینگی در قبال تسهیلات،د خود بانک در کنار مددجو بوده و وسایل مورد نیاز مربوط به راه اندازی کسب و کار را در اختیار متقاضی قرارمی‌دهد.

لزوم آموزش اقتصادی مددجویان

رئیس اداره بهزیستی جیرفت با ذکر این مورد که تسهیلات ممکن است در جای خود هزینه نشود، گفت: آموزشی که مددجویان دیده‌اند، با نگرش توانمندسازی و اقتصادی نیست و این مورد باعث می‌شود که تسهیلات در جای خود هزینه نشود.

رضانژاد با بیان اینکه افراد آموزش لازم را ندیده و نگرش اقتصادی ندارد افزود: مددجویان مهارت مربوط را ندیده‌اند.وآموزش‌هایی که به مددجویان در سیستم مددکاری تحت حمایت خود داده می‌شود مانند مهارت‌های ارتباطی و تصمیم‌گیری  مهارت حل مسئله است  اما  باید  در زمینه  موضوع کسب و کار اقتصادی هم آموزش دهیم .

او ادامه داد: ما باید بخشی از منابع را برای آموزش آمادگی شغلی هزینه کنیم، و لازم است که شرکت‌ها و مراکز تخصصی در کنار نهاد‌های حمایتی قرار بگیرند و مددجویان را برای ورود به بازار کار آماده کنند .

 رضانژاد با انتقاد از اینکه آماده سازی شغلی صورت نمی‌گیرد اظهار کرد: نهادهایی مانند فنی و حرفه‌ای و یا اتاق بازرگانی می‌توانند در این قالب فعالیت تخصصی‌تری داشته باشند و مددجویی که در این چارچوب قرار بگیرد و بعد از بیرون آمدن از آن فیلد کاری مهارتی کسب کند که بتواند با دریافت تسهیلات، اشتغال اقتصادی راه بیندازد.

مبلغ وام به قد راه‌اندازی شغل نمی‌رسد

او عامل دیگری که اعطای تسهیلات اشتغالزایی را بی‌اثر در جهت ایجاد اشتغال می‌داند را میزان مبلغ اعطایی می‌داند و می‌گوید: میزان و مبلغ تسهیلات جوابگوی هزینه‌های راه‌اندازی یک  شغل را ندارد.

رضانژاد با بیان اینکه این وام اشتغالزایی ست اما بیشتر حالت کمک هزینه را دارد می‌گوید: در زمان تشکیل پرونده‌ها با این نگاه که اگر کسی زمینه‌ی کسب و کار را از قبل راه‌انداخته و با گرفتن این تسهیلات کمک به رونق طرح آن می‌شود افراد را در اولویت دریافت وام قرار می‌دهیم.

رئیس اداره بهزیستی جیرفت بیان کرد: وقتی که می‌گوییم تسهیلات خود اشتغالی باید یک نگاه واقع بینانه‌تری به آن داشته باشیم و اسم این تسهیلات کمک هزینه نیست و تسهیلات خود اشتغالزایی است در حالی که می‌دانیم از لحاظ هزینه‌ها این مبلغ برای راه‌اندازی مثلا یک سوپر مارکت هم مبلغی نیست که به توان روی آن حساب کرد.

محمد رضا‌نژاد با عنوان اینکه در سال گذشته  تسهیلات اشتغالزایی را کامل تخصیص یافته است، گفت: تسهیلات خود اشتغالزایی در شهرستان جیرفت به ۵۲ نفر جمعا به مبلغ ۵ میلیارد و دویست میلیون ریال اختصاص یافته است و ۸۳ نفر نیز در مرحله انتظار پرداخت و تشکیل پرونده هستند.

 رضانژاد ادامه داد: ۴۰ تفر در پشت نوبت انتظار هستند و ۱۰ میلیارد ریال  اعتبار بانک کشاورزی  در این زمینه به صد نفر تخصیص یافته است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=99742
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.