پیوستار نبودن شوراها فراز و فرودهایی در ماموریت‌ها ایجاد می‌کند

کرمان نو- مدیرکل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور گفت: یکی از ایرادهایی که در شوراها وجود دارد پیوستار نبودن شوراها بوده که باعث ایجاد مشکل شده است و فراز و فرودهایی را در ماموریت‌های شورا ایجاد می‌کند.

به گزارش کرمان‌نو، محمدرضا صمیمی روز چهارشنبه در نشست شوراهای اسلامی استان کرمان که در شهرستان بم برگزار شد در خصوص پیوستار نبودن توضیح داد: اعضای شوراها هرکدام شخصیت‌های مستقلی دارند که برخی افراد باتوجه‌به سلیقه، دانش، توانایی و موقعیت زمانی یک‌سری فعالیت‌ها را در یک دوره از شورا پیگیری می‌کنند و در دوره بعد احتمال دارد این فعالیت‌ها مغفول بماند که این موضوع باعث ایجاد فرازوفرود در مأموریت‌های شورا می‌شود.
او افزود: یکی از دغدغه‌های دفتر شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور میزان و سطح تعامل مجموعه استانداری‌ها و فرمانداری‌ها با شوراها در سطح استان‌هاست.
صمیمی ادامه داد: در مجموعه دستگاه‌های اجرایی نیز اشکال وجود دارد؛ اما شوراها نیز ایراد دارند، مگر امکان دارد شهرداری توسط شورا انتخاب و سه ماه بعد عزل و برکنار شود؟
او بیان کرد: این اختلاف‌ها دیده شده و متأسفانه برخی اوقات اختلاف به‌گونه‌ای بین شوراها وجود دارد که کشوری می‌شوند و نمونه آن اختلاف در شورای اسلامی یکی از شهرهای استان کرمان بود که به شورای معاونان وزارت کشور نیز کشیده شد.
مدیرکل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور عنوان کرد: اگر اثرگذار بودن شوراها را مردم نبینند به شوراها دیگر اقبال نخواهند کرد؛ زیرا فرازوفرودهای شوراها را مردم احساس می‌کنند.
شوراها حلقه اتصال مردم و حاکمیت هستند
صمیمی درباره نقش شوراها در کنار شهرداری‌ها نیز بیان کرد: شوراها حلقه اتصال مردم با حاکمیت و برآمده از دل مردم و منعکس‌کننده مشکلات روستا، شهر یا استان خود هستند.
به گفته او شورا با مصوبات خود می‌تواند شهردار را راهنمایی و برای پیشبرد اهداف آن شهر یا روستا سیاست‌گذاری کند.
او تصریح کرد: در شورا آرا و نظرات متفاوت و گوناگونی بین اعضا وجود دارد و زمانی که این تفاوت نظر به چالش تبدیل شود و چالش نیز باعث رکود کار شود این تفاوت نظر باعث لطمه به شهر می‌شود.
این مسئول گفت: اگر عضو شورا باعث رکود کار شود باید تذکر گیرد و درصورتی‌که تذکر نتیجه ندهد باید از طریق قانون و هیئت‌های حل اختلاف اقدام قانونی به عمل آید.
مدیرکل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور درباره مصوبات شوراها گفت: مصوبات شورا که در هیئت تطبیق رد می‌شوند و تأیید نمی‌شوند یا به دلیل این است که مصوبات مطابق قانون نبوده و قوانین به‌خوبی توسط شورا رعایت نشده یا اینکه هیئت‌های تطبیق باوجوداینکه مصوبه باید به تصویب می‌رسید؛ اما آن را رد کرده‌اند.
به گفته او اگر مصوبه‌ای تأیید نشد شورا می‌تواند به مصوبه خود اصرار ورزد و هیئت حل اختلاف استان ورود و نظر نهایی را اعلام کند.
مصوبات تأیید شده شورا لازم‌الاجرا هستند
او خاطرنشان کرد: اگر مصوبه‌ای توسط هیئت تطبیق تأیید شود لازم‌الاجراست درصورتی‌که به مرحله اجرا نرسد ترک فعل است و با ترک فعل مرجع قضایی برخورد می‌کند.
او بیان کرد: در بحث آموزش اعضای شورا سامانه آموزش مجازی شوراهای اسلامی شهر و روستا تحت عنوان «سامش» باهدف بارگذاری آموزش‌های موردنیاز شوراییان راه‌اندازی شده است.
صمیمی در خصوص ایجاد شهرستان‌ها نیز اظهار کرد: بنده اطلاعات کافی درباره نحوه ارتقای روستا به شهر ندارم اما دیده شده که با فشار سیاسی و غیرسیاسی روستایی را با نداشتن زیرساخت به شهر تبدیل می‌کنند که این موضوع نه‌تنها کمکی به شهروندان نمی‌کند؛ بلکه به معضل هم تبدیل می‌شود.
به گفته او در روستاها تمامی محاسبات ساخت‌وساز، آب، برق و غیره بر اساس شاخص‌های روستاست و وقتی به شهر تبدیل می‌شود تمامی دریافتی مردم ۲ یا سه برابر و بر اساس شاخص‌های شهری است و مسئولان به سازمان شهرداری‌ها متوسل می‌شوند که ما بودجه می‌خواهیم.
این مسئول اظهار داشت: با وجود بیش از یک هزار و ۴۳۰ شهر در سطح کشور سازمان شهرداری‌ها به چند شهر می‌تواند کمک کند؟
ارزش‌گذاری شورا به تعامل اعضا برمی‌گردد
صمیمی درباره جایگاه شوراها که گفته شده ارزش‌گذاری نمی‌شود نیز اضافه کرد: ارزش‌گذاری شورا به نوع تعامل، مطالبه‌گری و توانمندی شوراییان برمی‌گردد؛ زیرا اگر شورا مطالبه نداشته باشد کاری صورت نمی‌گیرد.
او در پاسخ به اینکه شورای اسلامی استان کرمان هنوز ساختمان و مکان مربوط به خود ندارد گفت: رئیس‌جمهور، استانداران را موظف کرده تا زمینی برای مکان شوراهای استان در سطح کشور پیش‌بینی کنند و همچنین عضویت رؤسای شوراهای استان‌ها در شورای برنامه‌ریزی و شورای اداری استان نیز صورت گیرد.

photo7258030437
در بحث وظایف شوراها خلأ قانونی وجود دارد
در ادامه مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری کرمان نیز گفت: خلأ قانونی در بحث وظایف شوراها وجود دارد به طور نمونه تصویب‌نشدن بودجه شهرداری‌ها توسط شوراست که به دلیل یک‌سری اختلاف در بین اعضای شورا بودجه تصویب نمی‌شود و معطل می‌ماند.
علی شهسواری افزود: در قانون پیش‌بینی‌نشده که اگر شورا در طول ۲ ماه بودجه شهرداری را مصوب نکند استانداری یا وزارت کشور می‌تواند ورود کند.
او ادامه داد: در عزل و نصب شهردار نیز دیده شده که شورا به دلیل اختلاف ماه‌ها و حتی یک سال شهردار را انتخاب نمی‌کند و یا بعد از ۶ ماه از انتخاب، شهردار را برکنار می‌کنند.
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری کرمان اظهار داشت: از مشکلات دیگر که به‌صورت جدی در حوزه شهری ایجاد شده سرشماری سال ۹۵ است که به‌صورت اینترنتی بود.
او گفت: افرادی که در شهر زندگی می‌کنند در روستا سرشماری می‌شوند و ارزش‌افزوده وارد دهیاری می‌شود؛ اما بعد خواسته و توقع را از شهرداری دارند و نمی‌دانند دیگر ارزش‌افزوده‌ای وارد شهرداری نمی‌شود در صورتی اگر سرشماری حضوری باشد آمار تغییر می‌کند.
شهسواری اضافه کرد: شوراهای اسلامی در استان کرمان در شش ماه نخست امسال ۲ هزار و ۸۱۹ مصوبه داشتند که از این تعداد قریب به یک هزار مصوبه برگشت‌خورده است که گاهی مصوبات توسط کمیته‌های انطباق مغایر با قانون اعلام شده‌اند.
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری کرمان عنوان کرد: زمانی که مصوبات برگشت می‌خورند نشان‌دهنده این است که در حوزه آموزش شوراها مشکل داریم که البته دوره‌ها برگزار می‌شوند؛ اما برخی اعضا به دلیل مشکلات در دوره‌ها به‌صورت کامل شرکت نمی‌کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=110039
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.