کروناویروس و معضلی به نام قرنطینه خانگی

آمارهای جدید نشان می‌دهد بیش از نیمی از مبتلایان جدید در استان کرمان کسانی هستند که تست سرپایی از آنها گرفته شده است.

گفته می شود، افرادی که تست کرونای آنها به صورت سرپایی مثبت قطعی اعلام شده اکثرا در لیست ایزوله های خانگی قرار می گیرند.

این موضوع شاید کمی نگران کننده باشد، از آن جهت که ممکن است بسیاری از آنها در جامعه حضور پیدا کنند و موجب سرایت کرونا به دیگری شوند.

همانطور که تعداد زیادی از مخاطبان «کرمان نو» به ما می گویند میشناسند کسانی را که تست آنها مثبت شده اما به راحتی در جامعه حضور پیدا می کنند.

اما باید در مقابل آنها چه کرد؟

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در اینباره به ما گفت: افرادی که تستشان سرپایی مثبت شده و در منزل ایزوله می شوند تحت نظارت ما هستند.

مهدی شفیعی افزود: همکاران ما در علوم پزشکی یک روز در میان به این بیماران سر می زنند و حال عمومی آنها را بررسی می کنند.

وی عنوان کرد: ما به همه کسانی که تستشان به صورت قطعی مثبت می شوند می گوییم که نباید در جامعه حضور پیدا کنند.

او ادامه داد: این در واقع یک تعهد اخلاقی است اما از نظر قانونی هم ما می توانیم از ابزارها استفاده کنیم.

شفیعی به صراحت گفت: اگر همکاران ما متوجه شوند فرد ایزوله در خانه از منزل خارج شده باشد با پیگیری و حکم قضایی او را مجبور به ماندن در نقاهتگاه می کنیم.

وی از مردم خواست تا در صورت مشاهده موراد مشابه با شماره 190 تماس بگیرند و گزارش دهند تا جلوی سرایت کرونا از طریق افراد بیمار گرفته شود.

قانون چه می گوید؟

وزارت بهداشت نیز بارها در آموزش‌های مختلف پیامکی و تلویزیونی اعلام کرده کسانی که علائم ابتلا به ویروس کرونا را دارند خود را در خانه قرنطینه کرده و از حضور در محل کار و سایر مکان‌های عمومی خودداری کنند و اگر علائم‌شان تشدید شد به بیمارستان‌های مشخص شده، مراجعه کنند.

اما واقعا مسوولیت قانونی کسانی که دستورات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند یا با علم به داشتن علائم ابتلای به ویروس کرونا، سلامتی دیگر افراد جامعه را با رعایت نکردن این دستوران به خطر می‌اندازند چیست؟

بهتر بدانید در ماده ۲۲ قانون طرز جلوگیری از بیماریهای آمیزشی و بیماریهای واگیردار آمده که:

«اشخاصی که مانع اجرای مقررات بهداشتی می‌شوند یا در اثر غفلت باعث انتشار یکی از بیماری های واگیر می‌شوند به حبس تأدیبی و پرداخت جزای نقدی محکوم می‌شوند.»

همچنین در ماده ۱۲ این قانون بیان شده:

« هر گاه بهداری به وجود کسی که مبتلا به بیماری واگیر است اطلاع یافت می‌تواند به وسائل مقتضی بازجویی کند که بیمارمشغول درمان است یا نه و در صورت لزوم اخطار کند تا اگر بیمار در ظرف مهلت مقرر به درمان نپرداخت او را الزام به درمان نماید.»

در نتیجه اشخاصی که دارای علایم ابتلا به بیماری کرونا هستند اولاً مکلفند بنا بر اعلام مقامات ذی‌صلاح، به صورت شخصی خود را قرنطینه کنند.

برخورد قانونی با افراد متخلف

طبق طرح وزارت بهداشت در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا تصویب شد:

هر کس که معلوم شود به ویروس کرونا مبتلا شده موظف است حدود 2 هفته خودش را از جامعه دور و قرنطینه کند در غیر این صورت با او برخورد قضایی می شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=47993
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.