بی آبی، مشکل اصلی مردم روستای رضاآباد رودبار

فرماندار رودبار جنوب گفت: فعلا برای روستای رضاآباد آب رسانی سیار انجام می شود اما برای برطرف شدن مشکل نیاز به تامین اعتبار داریم.

خبرنگار: نجمه سعیدی

«محرومیت» یکی از کلید واژه‌های است که وقتی صحبت از جنوب استان کرمان می شود، به خاطر می‌آید.

روستاها و شهرهایی در جنوب کرمان هستند که بعضا از ابتدایی ترین امکانات هم محروم اند و بدون اغراق، زندگی در برخی از مناطق جنوب کرمان به سختی می گذرد. بی آبی ، مشکلات برقی و کمبود امکانات بهداشتی از دغدغه‌های همیشگی اهالی این خطه است.

مردمانی که انگار صدایشان هیچ وقت آنقدر بلند نبوده که حرف‌هایشان به درستی شنیده شود، این بار کرمان نو از مشکلات اهالی روستای رضا آباد می نویسد، روستایی با بیش از 150 خانوار که در 20 کیلومتری شهرستان رودبار جنوب واقع شده است.

536 نفر در روستای رضاآباد زندگی می‌کنند

به گفته مسافری دهیار روستای رضاآباد، 155 خانوار در این روستا ساکن هستند و جمعیت این روستا 536 نفر است.

مسافری در مورد محرومیت‌های این روستا به کرمان نو گفت: این روستا مشکلات زیادی دارد، نبود آب آشامیدنی یکی از اساسی ترین آن‌ها است.

وی ادامه داد: برای برطرف شدن این مشکل حتی مصوباتی گرفته شده است ولی اداره آب و فاضلاب هیچ اقدامی نکرده است،حتی اهالی روستا خودشان یک چاه که آبش هم شیرین بود در اختیار آب و فاضلاب قرار دادند تا فقط لوله کشی شده و آب به روستا بیاید که انجام نشد.هر بار هم که مراجعه می کنیم، می گویند بودجه نداریم و باید یک خیر برای این کار پیدا شود.

دهیار روستای رضاآباد یادآوری کرد: برای تامین آب، سه روزی یک بار آب از روستاهای نزدیک می آید که فقط یک ساعت و غیر قابل آب آشامیدنی است که با همان تانکرها را آب می کنیم و برای شست و شو و سرویس‌های بهداشتی از آن استفاده می شود.

وی در مورد تامین آب آشامیدنی گفت : شورا یک تانکر دارد گاهی با آن از جاهای دیگر آب آشامیدنی می آوریم و گاهی هم با تراکتور دبه ها را می بریم و از موتورهای آب شیرین،آب می آوریم.

افت ولتاژ، کولرهای این روستا را خاموش کرده است

مسافری ضمن اشاره به مشکلات برقی در این روستا گفت: از سال 92 ، ما مشکلات نوسانات برق و کاهش ولتاژ را داشتیم و اولین در خواستمان را در همان سال مطرح کردیم که 2 پایه به انتهای خط اضافه کنند تا مشکل برق حل شود اما خبری نشد.

وی ادامه داد: از آن موقع هم هر بار که پیگیر می شویم،می گویند به پیمانکار معرفی شده است اما اقدامی صورت نمی گیرد.

مسافری گفت: در روستا افت ولتاژ شدید داریم از 9 صبح تا 12 شب هر روز این مشکل وجود دارد و در این گرما نمی توانیم حتی کولر روشن کنیم ، روشنایی معابر هم که کلا قطع است. این روستا درگیر مشکلات موبایلی هم هست، هم آنتن دهی نامناسب و هم عدم دسترسی به اینترنت.

دهیار روستا در این باره گفت: مشکلات موبایلی خیلی زیاد است، همراه اول که کلا آنتن ندارد و ایرانسل هم برای آنتن دهی باید سر جاده ، یا به روستاهای دیگر برویم.

مسافری در پایان گفت: پیش هر مسئولی که می رویم فقط وعده می دهد، من از چند فرماندار برای حل مشکلات روستا مصوبه دارم آخرین مصوبه هم متعلق به شهریور سال 98 است که قرار بود مشکلات کمتر شود که خبری نشد.

مشکل آب در استان سراسری است

قانعی فرماندار رودبار جنوب کرمان در مورد مشکل آب روستای رضاآباد به کرمان نو گفت: کمبود آب در سراسر استان کرمان وجود دارد، این مشکلی سراسری است، اما برای این روستا و روستای همجوارشان یک مجتمع آبی تعریف شده که هنوز وارد مدار نشده و فقط لوله کشی انجام شده است.

قانعی گفت: یک روستا در همجواری روستای رضا آباد است که آنها ادعای مالکیت دارند و می گویند چاه در روستای ما است و این موضوع هم در آبرسانی تاثیر داشته است.

قانعی دربارۀ گلایه اهالی روستا که گاهی چند روز آب‌رسانی سیار هم به روستا نمی‌رسد، گفت: چندین روستا در رودبار جنوب مشکل آب شرب دارند و فقط یک تانکر آبرسان داریم، امکان دارد این روند آبرسانی چند روزی طول بکشد تا دوباره آب به همان روستا برسد و گاها اهالی به مشکل برخورد کنند.

فرماندار رودبار جنوب تاکید کرد: فعلا برای این روستا آب رسانی سیار انجام می شود اما برای برطرف شدن مشکل نیاز به تامین اعتبار داریم و تامین اعتبارهم پروسۀ زمان بری است اما پیگیر راه اندازی مجتمع آبرسانی این 2 روستا هستیم.

افتتاح بزرگترین مجتمع آبرسانی کشور در رودبارجنوب

قانعی اعلام کرد: ما در بحث تامین آب در سال گذشته 13 مجتمع آبرسانی در روبارجنوب تعریف کردیم و 6 تا از این‌ها وارد مدار شدند ، یکی دیگر هم در همین هفته دولت وارد مدار می شود.

وی گفت: به زودی بزرگترین مجتمع آبرسانی استان در رودبار جنوب افتتاح می شود، این‌ها کارهای زیرساختی ای است که در حال انجام است اما حجم عقب افتادگی ها خیلی بالا است و هر چه برای رودبار جنوب کار شود، محرومیت جبران نمی شود و مشکلات به شدت گسترده اند.

قانعی گفت: روزی که من فرمانداری را تحویل گرفتم، سرانۀ آب، 40 درصد بود اکنون سرانۀ آب، بیش از 67 درصد شده است و از نرم استانی تعیین شده، جلوتر هستیم، آن برآوردی که اکردیم، 35 میلیارد تومان نیاز داریم تا بتوانیم مشکل آب شهرستانمان را حل کنیم در حالی که بودجه امسال ما 30 میلیارد تعیین شده و 10 میلیارد از آن را برای این موضوع کنار گذاشتیم.

قانعی ادامه داد: اولویت ما سه مجتمع است که پیشرفت بالای 85 درصد دارد که روستاهایی بیشتری را تحت پوشش قرار می دهند، مجتمع آب رضاآباد در اولویت های بعدی است.

قانعی در مورد آنتن دهی نامناسب تلفن همراه در این روستا هم گفت: در منطقه کلا مشکل آنتن دهی تلفن همراه مخصوصا برای همراه اول وجود دارد ولی برای تقویت 4 دکل را تعریف کردیم که 2 تا از آن در مرحله بتن ریزی است.

وی گفت: کلا مسیر جیرفت به کهنوج و رودبار جنوب آنتن دهی مشکل دارد و مشکلات اینترنت موبایلی هم وجود دارد.یک مقداری از طرف مخابرات تعلل وجود داشت که پیگیر شدیم که این دکل‌ها آماده شود و امیدواریم که مشکلات آنتن دهی بر طرف شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=54706
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.