تشکیل کارگروه مسئولیت اجتماعی در جنوب استان

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی جنوب استان از تشکیل کارگروه مسئولیت اجتماعی در جیرفت خبر داد و گفت: در این کارگروه ، مسائل و مشکلات اجتماعی را رصد و مطرح می کنیم و راهکار ارائه می دهیم.

خبرنگار: نجمه سعیدی | آسیب‌های اجتماعی ، به طور کلی همه ی جوامع را تهدید می‌کند، اما وقتی که میزان آن رو به افزایش باشد دیگر نمی‌توان نسبت به آن بی‌توجه بود و این زنگ خطر هر چه زودتر شنیده شود، زیان کمتری متوجه ارکان جامعه می شود، زیان‌هایی که گاهی جبران نا‌پذیر و یا جبرانشان بسیار سخت است.

در هفته ای که گذشت خبر تشکیل کارگروه مسوولیت های اجتماعی البته با محوریت بهزیستی در جنوب، منتشر شد، خبری که می تواند نوید دهنده کاهش معضلات و آسیب‌های اجتماعی در جنوب استان باشد.

رضا نژاد رییس بهزیستی جیرفت با اشاره به این نکته که این کار گروه با همکاری اتاق بازرگانی جنوب تشکیل شده ، به کرمان نو گفت: با توجه به اینکه ما در حوزه اجتماعی نیاز به یک برنامه ریزی مدون داریم و اجرا آن برنامه ها، نیازمند پشتوانه و حمایت مالی است، با دوستان در اتاق بازرگانی جنوب جلساتی برگزار کردیم و دوستانمان در اتاق بازرگانی، تمایل داشتند که با بهزیستی در این زمینه همکاری داشته باشند.

رضانژاد ادامه داد: در جلسه اخیر هم به این نتیجه رسیدیم که یک کار گروهی برای آسیب ها و مسئولیت های اجتماعی از افرادی که در این حوزه صاحب نظر هستند تشکیل بدهیم و طرح و برنامه‌هایی را برای کاهش مسائل اجتماعی مشخص کرده که از طریق اتاق بازرگانی اجرایی شود.

وی گفت: این طرح ها می توانند با موضوعیت کاهش طلاق، کاهش اعتیاد و بحث‌های آموزشی و آگاه سازی باشند.که البته باید فرا گیر و مستمر باشند برای این دو ویژگی اعتبارات بهزیستی که اعتبارات دولتی است و محدودیت های خاص خودش را دارد ، کفاف نمی دهد.

لزوم آموزش مهارت‌های 10 گانه زندگی

رضانژاد یادآور شد: اگر اتاق بازرگانی در این زمینه با ما همکاری کند، بهزیستی می تواند با شرکای اجتماعی ای که دارد مثل علوم پزشکی، نیروی انتظامی و آموزش و پرورش، یک مجموعه ای را تشکیل دهد و برای کاهش آسیب ها، طرح هایی را ارائه و اجرا کند.

رییس بهزیستی جیرفت ضمن اشاره به افزایش آمار آسیب‌های اجتماعی در جامعه گفت: هدف از این طرح ها مدیریت و کنترل آسیب ها و آموزش مهارت های زندگی است.

رضا نژاد گفت : یک موضوعی را که در جامعه به درستی به آن پرداخته نشده است، آموزش مهارت های زندگی است، و این نا آگاهی دردسر ساز شده است، به دلیل اینکه اعضا خانواده ها بعد از شیوع کرونا ارتباط بیشتری داشته، مشکلات مشخص شده است. و این نا آگاهی در مهارت های زندگی به چشم آمد. و به دلیل نا آگاهی از مهارت حل مسئله، تصمیم گیری ،ارتباط موثر و یا کنترل خشم ، تنش بیشتر شده است.

وی ادامه داد: این افزایش تنش ها در اورژانس اجتماعی بیشتر نمود پیدا کرده است، نمودی مثل افزایش کودک آزاری که در تماس های خط 123 دیده می شود.مردم ما در مهارت های زندگی بسیار ضعیف هستند چون آموزشی داده نشده است، آموزش هایی هم که چند سالی در مدارس ارائه می شود بسیار سطحی و ضعیف اند.و باید این مهارت های 10 گانه زندگی را به صورت کارگاهی آموزش داده شوند.

رضانژاد اعلام کرد: البته مرکز دایمی آموزش مهارت های زندگی نیز در جیرفت راه اندازی شده و فعال است اما به دلیل شیوع کرونا فعلا کارمان در این زمینه متوقف شده اما قصد داریم از طریق فضای مجازی و موشن گرافی و ساخت کلیپ، آموزش ها را پیگیری کنیم.به طور کلی وقتی مهارت های زندگی را بیاموزیم بسیاری از آسیب های اجتماعی بر طرف می شوند.

رصد مسائل اجتماعی و ارائه راهکار

محبان دبیر اجرایی اتاق بازرگانی جنوب در مورد تشکیل این کارگروه و نقش اتاق بازرگانی در آن به کرمان نو گفت: یکی از رسالت ها اتاق بازرگانی جنوب، بهبود محیط کسب و کار است و یک سری طرح و پیشنهادهایی در مسیر توسعه اشتغال به خصوص توسعه اشتغال روستایی داشته ایم. جامعه هدف ما مددجویان بهزیستی و کمیته امداد است.

وی افزود: به همین دلیل با بهزیستی در ارتباطیم، ما در اتاق تقویت حوزه اجتماعی را یکی از لازمه های توسعه اقتصادی می دانیم. به همین دلیل کمیسیون مسئولیت های اجتماعی در اتاق بازرگانی کرمان تشکیل شده است.که نگاهش به سمتی است که بتواند با رفع و رجوع مسایل و مشکلات اجتماعی کمک کند.

وی ادامه داد: در اتاق بازرگانی کرمان، مصوب کردیم که یک کارگروه مسئولیت های اجتماعی هم در جنوب تشکیل شود.در این کار گروه ، مسائل و مشکلات اجتماعی را رصد و مطرح می کنیم و راهکار ارائه می دهیم. این کار گروه به نوعی پل ارتباطی بهزیستی و انجمن های مردم نهاد و دیگر ارگان ها است.

اتاق بازرگانی جنوب در کنار بهزیستی

وی گفت: مصوباتی که از کارگروه بیرون می آید از طریق کمیسیون مسئولیت های اتاق بازرگانی کرمان بررسی اش می کنیم و برای رفع مشکلات استراتژی و برنامه های راهبردی تدوین می کنیم. و همراه کننده بهزیستی برای رفع مسائل و مشکلات اجتماعی جنوب استان هستیم.

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی جنوب بیان کرد: اکنون هم یک سری مسائل مطرح شده که در کارگروه بررسی و جمع بندی و به اتاق کرمان ارجاع داده می شوند. وی تاکید کرد: پیگیریم با جذب فعالین اقتصادی در جهت رفع مشکلات اجتماعی گام برداریم.

محبان یادآوری کرد: البته از ابتدای سال؛ کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی همکاری های را با اتاق بازرگانی جنوب برای کاهش مشکلات اجتماعی انجام داده است. به طور مثل با علوم پزشکی برای تهیه نیاز های اولیه مقابله با ا ویروس کرونا همکاری داشتیم.

وی افزود: یا در سیلی که در فروردین ما برای رودبار جنوب را درگیر یک سری کمک های نقدی و غیر نقدی ارائه کردیم و بیش از 1500 بسته غذایی را هم از طریق انجمن های مردم نهاد بین نیازمندان توزیع کردیم.

محبان ادامه داد: هم چنین کارگاه هایی را برای تولید ماسک تجهیز کرده ایم تا برای افراد بی بضاعت که توان خرید ماسک ندارند، تولید کند.

وی تاکید کرد : به دنبال این هستیم که آموزش هایی ارائه دهیم که که نیازمندان جامعه خودشان به در آمد زایی برسند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=56145
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.