صرف جریمه دیرکرد در امور عام المنفعه برای نخستین بار در کشور توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

مدیر عامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اعلام کرد: اين بانك براي نخستين بار در سطح شبكه بانكي كشور، نسبت به صرف وجوه دريافت شده بابت تأخير تأديه در امور خير و حوزه مسئوليت اجتماعي اقدام می‌کند.

به گزارش کرمان نو به نقل از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، مديرعامل اين بانک گفت: وجه التزام يا جريمه تأخير تأديه همان پولي است که بانك‌ها بابت تأخير در بازپرداخت اقساط تسهيلات از مشتريان خود دريافت مي‌كنند. در واقع وجه التزام نوعي ضمانت است كه باعث انضباط مالي مشتريان بانك‌ها مي‌شود. بانك‌ها ناگزير از دريافت وجه التزام هستند، زيرا اين جريمه به‌نوعي ابزار وصول مطالبات است.

وی این‌طور ادامه داد: به بیان ساده اگر فرد تسهیلات‌گيرنده تفاوتي بين پرداخت سر موعد و ديرتر از آن احساس نکند، چرا بايد بدهي خود به بانک را در زمان سررسيد اقساط بپردازد و آن را به تأخير نيندازد؟ معرفي نشدن ابزار جايگزين از سوي مخالفان با وجه التزام و تحت فشار قرار گرفتن بانک‌ها از منظر ريسک اعتباري و ريسك نقدينگي در صورت حذف اين ابزار، باعث شده بانك‌ها ناگزير از دريافت جريمه ياد شده باشند.

نقش بانک مهر ایران در حوزه مسئولیت اجتماعی پررنگ‌تر می‌شود

اکبری اظهار کرد: در بانک‌های اسلامی سایر کشورها جريمه تأخير صرفاً به فعاليت‌هاي خيريه اختصاص مي‌يابد و با ساير منابع بانك ادغام نمي‌شود. جريمه تأخير در بازپرداخت اقساط، در اكثر بانك‌هاي اسلامي در حسابي مجزا جمع‌آوري مي‌شود و صرفاً در فعاليت‌هاي خيرخواهانه و غيرانتفاعي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. به‌عبارتي، بانك از جرايم دريافتي از تأخير، هيچ نفعي نمي‌برد.

وی این‌طور ادامه داد: بانک مهر ایران به‌عنوان نخستین و بزرگترين بانک قرض‌الحسنه کشور که صرفاً بر اساس عقد قرض‌الحسنه عمل كرده و تمام محصولات خود را بر مبناي اين عقد تعريف مي‌كند، در سال‌هاي اخير در ترويج بانكداري اسلامي نقشي اساسي داشته است. داشتن بيش از ۹ ميليون مشتري و پرداخت هفت ميليون و ۸۰۰هزار فقره تسهيلات قرض‌الحسنه گواهي بر گستردگي فعاليت‌هاي اين بانك است.

مدیرعامل بانک مهر ایران خبر داد: این بانک در رابطه با نحوه هزینه‌کرد جريمه تأخير تأديه نيز پيشگام شده و هيئت مديره اين بانک در آخرين مجمع عمومي كه ۳۰ شهريور برگزار شد، پيشنهاد كردند تا وجه دريافتي بابت اين جريمه در حوزه مسئوليت اجتماعي صرف شود. خوشبختانه اين موضوع مورد موافقت سهامداران بانك مهر ايران قرار گرفت و اين بانك براي نخستين بار در سطح شبكه بانكي كشور، نسبت به صرف وجوه دريافت شده بابت تأخير تأديه در امور خير و حوزه مسئوليت اجتماعي اقدام خواهد كرد.

اکبری یادآوری کرد: بانک مهر ایران پيش از اين نيز در حوزه مسئوليت اجتماعي فعاليت‌هاي جدي داشته است. بيمه ۵۰۰هزار خانه روستايي در سه استان محروم که تقدير معاون پارلماني رئيس جمهوري و رئيس سازمان مديريت بحران را در پي داشت، ساخت ۱۰۰ واحد مسكوني براي سيل‌زدگان و همچنين ساخت مدرسه و خانه بهداشت در مناطق محروم برخي از اقدامات بانك در اين حوزه به شمار مي‌رود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=56804
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.