ایمنی؛ شرط اول و آخر بازگشایی معدن هجدک

در حالی مدیر کار کرمان نصب مانیتورینگ،‌ اجرای طرح دگازاژ و اجرای تهویه را برای بازگشایی مجدد معدن هجدک لازم دانست که مدیرعامل شرکت زغال سنگ مدعی است این شروط پیش از این نیز وجود داشته اند.

سال هاست کارگران معادن زغالسنگ از نبود ایمنی کافی در معادن رنج می برند.

سیستم کار در معادن ایران قدیمی است و هر چند مدت یک بار خبر تلخ ریزش یکی از این معادن داغی بر دل کارگران و خانواده های آن ها می گذارد.

نزدیک به یک ماه از حادثه ریزش معدن هجدک می گذرد.

حادثه ای که چهار کشته و یک مصدوم برجای گذاشت و به دنبال آن ضمن تعطیلی معدن، پیمانکار و سرپرست کارگاه به دادستانی راور احضار شدند.

کارگران که در حال پیش بردن یک لایه زغال بوده و تازه به لایه زغال رسیدند با آزاد شدن گاز پشت لایه زغال ریزش اتفاق افتاده افتاده و باعث این حادثه شد.

حالا نزدیک به یک ماه از ماجرا می گذرد و معدن همچنان تعطیل است.

چالش جان و نان باعث نارضایتی کارگران شده،‌ چرا که در این شرایط سخت اقتصادی کاری به جز این ندارند.

شرط اول و آخر بازگشایی معدن هجدک اما ایمنی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمان می گوید: این معدن نواقصی دارد که برای بازگشایی باید بر طرف شود.

اسماعیلی ادامه داد: اداره کار سه شرط  برای تامین ایمنی معدن گذاشته است،‌ یک نصب سیستم مانیتورینگ،‌ دو اجرای طرح دگازاژ و سه اجرای طرح تهویه، که برای بازگشایی باید انجام شوند.

وی در مورد آخرین وضعیت انجام شروط نیز گفت: به گفته مدیران شرکت زغالسنگ شروط در حال انجام است و پس از انجام معدن بازگشایی می شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در بحث وضعیت کار کارگران  نیز قرار شد یا شرکت حقوق کارگران را پرداخت کند یا کارگران درخواست بیمه بیکاری بدهند.

شعار ما اول ایمنی بعد کار است

نیک طبع مدیرعامل شرکت زغال سنگ کرمان با اشاره به این که حادثه معدن هجدک طبیعی بوده می گوید: خطر در کار معادن وجود دارد اما کار را نمی شود تعطیل کرد .

وی در رابطه با اجرای شروط اداره کار، با بیان این که این شروط جدید نیست عنوان کرد:«مانیتورینگ و دگازاژ قبل از این نیز در معدن وجود داشته است.»

این در حالی است که پیش از این بازرسی اداره کار از عدم وجود سیستم مانیتورینگ در معدن خبر داده بود.

مدیرعامل شرکت زغال سنگ کرمان ادامه داد: در گزارش های خود اداره کار تایید وضعیت معدن وجود دارد. سیستم های کنترلی در معدن وجود داشته و تست آن نیز در گزارش های اداره کار وجود دارد که گاز در معدن هجدک از درصد مجاز بالا تر نبوده.

نیک طبع مدعی است بر اساس نوع توپوگرافی زمین، انجام کار در معدن هجدک تایید شده بوده است.

وی می گوید: شعار ما از ابتدا اول ایمنی بعد کار است و در این مورد هیچ تعارفی با هیچ کس نداریم. چهارچوب اعلام شده پیش فرض همه معادن است. سیستم مانیتورینگ هجدک یکی از بهترین سیستم های کشور است اما مانیتورینگ اتفاق را گزارش نمی دهد.

وی ادامه داد: «به دنبال سیستم های جدید هستیم که تا عمق ۲ کیلومتر را تشخیص می دهد اما به دلیل تحریم ها محدودیت هایی برای خرید وجود دارد که با واسطه به دنبال راهی برای خرید هستیم.»

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=56812
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.