پیشگیری از پوسیدگی دندان با اجرای طرح “وارنیش فلوراید”

رییس مرکز بهداشت جیرفت گفت: هدف از اجرای طرح “وارنیش فلوراید” پیشگیری از پوسیدگی دندان دانش آموزان است که پیشگیری و رعایت بهداشت دهان و دندان، تاثیر به سزایی در جلوگیری از پوسیدگی های دندان، به ویژه در سنین کودکی دارد.

خبرنگار: نجمه سعیدی | سلامت دهان و دندان یکی از واجباتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد که البته در بسیاری موارد این توجه به اندازه کافی نیست و این غفلت، فرد را درگیر زیان های جسمی فراوانی می کند، «وارنیش فلوراید» یکی از کار های است که در جهت حفظ سلامت دندان ها اجرا می شود.

فلوراید نوعی ماده معدنی است که به‌ حالت طبیعی در پوسته زمین و در بعضی از مواد غذایی خوراکی مانند ماهی و آب شهری هم وجود دارد.

فلوراید فایده های فراوانی برای دندان‌ها داشته و عامل مهمی برای مقابله با پوسیدگی دندان به شمار می رود. به طور کلی زمانی که دندان ها به خاطر قرار گرفتن در محل اسیدی مواد معدنی شان از بین می رود و با پوسیدگی مواجه می شوند، درمان با فلوراید می‌تواند موجب تقویت دندان‌ها و جلو گیری از این پوسیدگی ها شود.

طرح “وارنیش فلوراید” هم برای بهره بردن از این فواید از سال 1393 برای دانش آموزان سراسر کشور انجام شده و هم اکنون رییس مرکز بهداشت جیرفت از اجرای این طرح در شهرستان جیرفت خبر داده است.

دکتر فرزانه برخوری اعلام کرد: طرح “وارنیش فلوراید” برای بیش از ۲۹ هزار کودک و دانش آموز با گروه سنی ۳ تا ۱۴ سال در این شهرستان اجرا می شود.

وی در مورد اهداف اجرای طرح “وارنیش فلوراید” به کرمان نو گفت: هدف از اجرای این طرح پیشگیری از پوسیدگی دندان دانش آموزان است که پیشگیری و رعایت بهداشت دهان و دندان، تاثیر به سزایی در جلوگیری از پوسیدگی های دندان، به ویژه در سنین کودکی دارد.

برخوری ادامه داد: در صورت اجرای صحیح اصول پیشگیری قطعا، مشکلات دهان و دندان دانش آموزان در آینده کمتر خواهد بود.

اجرای طرح «وارنیش فلوراید» در جیرفت

به گفته برخوری این طرح هرسال به مدت یک هفته در مدارس اجرا میشده است اما امسال به دلیل شیوع کرونا این امکان وجود نداشته و طرح با رعایت پروتکل های بهداشتی در مراکز خدمات سلامت شهری و روستایی،پایگاهای سلامت و خانه های بهداشت انجام می شود.

رییس مرکز بهداشت شهرستان با این توضیح که این طرح از ۱۱ مهرماه برای کلیه گروه سنی یاد شده شهرستان اعم از شهری و روستایی اجرا شده است، گفت: موفقیت در اجرای این طرح بهداشتی مستلزم اراده و همکاری خانواده ها است و با اجرای این طرح قدم مثبتی در جهت پیشگیری و کاهش هزینه های مردم در خصوص مشکلات دهان و دندان دانش آموزان برداشته می شود.

روش اجرای طرح «فلورایدتراپی» در جیرفت اشتباه است

یکی از متخصصان دندانپزشکی که نخواست نامش در گزارش آورده شود، در مورد اجرای این طرح در شهرستان جیرفت به کرمان نو گفت: طرح «وارنیش فلوراید»،طرح بسیار مفیدی است اما در شهرستان جیرفت بسیار غلط اجرا می شود و عملا منابع را از بین می برند و حتی اگر بررسی شود، روش اجرای این طرح مورد قبول دانشکده دندانپزشکی کرمان هم نیست.

این متخصص گفت: کسانی که این طرح را اجرا می کنند متخصص این کار نیستند و حتی اطلاعات درستی از این طرح و حتی فوایدش ندارند، کسی که این تراپی را انجام می دهد، باید بافت دندان را بشناسد، نوع دندان های شیری و دائمی را بشناسد و تشخیص بدهد که هدفش از این کار چیست؟ واصلا فلوراید وارنیش چیست؟

وی ادامه داد: در بسیاری از مراکز کارشناس هایی که ربطی به این ماجرا ندارند این طرح را اجرا می کنند. در بسیاری مواقع اطلاعات اپراتور اجرا کننده، اندازه والدین کودک است و تنها می داند این ماده برای استحکام دندان خوب است.

وی ادامه داد: در این روش باید دهان کودک کاملا خشک باشد ، دندان را کاملا ایزوله و از بزاق جداسازی کنند و هم چنین محیط دهان و دندان تمیز باشد و یک ساعت بعد از فلوراید تراپی کودک نباید ،چیزی بخورد و یا بنوشد. که متاسفانه اکثر این موارد در این شهرستان درست اجرا نمی شود.

مرکز بهداشت: طرح «وارنیش فلوراید» اصولی انجام می شود

سعیدی مسوول دندان پزشکی مرکز بهداشت جیرفت در باره این ادعا به کاغذ وطن گفت: این طرح یک طرح ملی است که توسط مراقب های سلامت و بهورز ها و دستیارهای دندان پزشکی و دندان پزشک های ما و کاملا اصولی انجام می شود و هر کودکی در این بازه سنی ای که مشخص شده، می تواند که برای این طرح مراجعه کند و کد ملی اش در سامانه «سیب سلامت» ثبت می شود .

وی تاکید کرد: این طرح از سوی معاونت بهداشتی علوم پزشکی اجرا می شود .

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=56900
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.