جلوگیری از هدر رفت فاضلاب کرمان

استاندار کرمان با تاکید بر اینکه یک قطره از آب فاضلاب کرمان نباید هدر رود، گفت: سرمایه‌گذاران فعال در این حوزه این آب را مانند طلا می‌خرند.

علی زینی‌وند در جلسه هم‌اندیشی و بررسی مشکلات شهرستان‌های رفسنجان و انار در سالن شهید هنری دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان اظهار داشت: حوزه رفسنجان و انار حوزه مهمی است و در تاریخ انقلاب نقش مؤثری داشته و بزرگانی از این شهرستان تأثیرات مهمی در روند توسعه کشور داشتند.

وی افزود: بزرگانی از جمله مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله هاشمیان و مرحوم حجت‌الاسلام پورمحمدی از چهره‌های معروف این شهرستان بودند و نقش‌شان در انقلاب پررنگ بود، شهدای مدافع حرم زیادی در این شهرستان تقدیم اسلام شدند و و بیشترین شهدای مدافع حرم استان کرمان از این شهرستان بوده‌اند.

وی بیان کرد: ما متولی انتقال این تاریخ با این عظمت هستیم و در استانی که سردار سلیمانی بزرگ در دامانش پرورش یافته وظایف ما را سنگین‌تر می‌کند و نسل جوان ما توقع‌شان از استان کرمان نسبت به سایر نقاط کشور زیاد است.

زینی وند اظهار کرد: برای کرمان زحمت زیادی کشیده شده و تحولات بزرگی در این استان رقم خورده اما اگر یک هدف واحد تعریف کنیم راحت‌تر می‌توانیم امکانات، زمان و تصمیمات‌مان را روی اهداف اصلی بسیج کنیم.

استاندار کرمان با بیان اینکه کرمان نیاز به توسعه زیرساخت‌ها در وسعت و ظرفیت آینده به‌ویژه در چهار حوزه که اولین حوزه آب است دارد، تصریح کرد: آب این استان از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود که روزی آب خاتمه پیدا می‌کنند باید در این زمینه چاره اندیشی کرد.

باید به سمت استفاده از منابع آب رو زمینی حرکت کنیم

زینی وند ادامه داد: سند سازگاری آب حداقل کاری است که ما در حال انجام داریم، باید کشاورزی را مکانیزه کنیم، کشت گلخانه‌ای را توسعه دهیم و از برداشت آب‌های زیرزمینی بکاهیم اگر این کار را نکنیم این منطقه بزرگ باید تخلیه شود.

وی در این زمینه افزود: باید تلاش کنیم استفاده از منابع زیرزمینی را کم کنیم و به سمت منابع رو زمینی برویم و منابع رو زمینی را به نحو مطلوب مدیریت کنیم.

استاندار کرمان ابراز داشت: تا زمانی که من استاندار کرمان هستم اگر کسی حاضر باشد حتی با بشکه هم آب به استان بیاورد من دستش را می‌بوسم، روی خطوط انتقال آب همه کار کنند، همه خطوط مطالعه شده، انتقال آب به این استان در زمان کوتاه و حتی با تحریم هم ممکن است. زمانی که منابع خارجی می‌توانیم جذب کنیم، باید به سوی تأمین منابع مالی در داخل برویم و این امکان‌پذیر است.

لزوم افزایش تولید برق در استان کرمان

زینی‌وند توضیح داد: به لحاظ برق هم به شدت با مشکل مواجه هستیم و اگر فکری نشود در آینده برای طرح‌های توسعه برقی نیست. استانی مانند کرمان باید افزایش تولید برق داشته باشد کار سختی نیست چون هم زمینه توربین‌های بادی هم حجم زیادی از برق خورشیدی دارد هم امکان توسعه سیکل ترکیبی و تولید برق در کنار صنایع بزرگ را دارد.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه در زمینه گاز ظرفیت این استان پر است، تصریح کرد: اگر صنعت بزرگی ایجاد شود تأمین گاز آن سخت است همچنین در خصوص راه‌ها هم منطقه به این گستردگی با وجود منطقه ویژه اقتصادی باید ریل داشته باشد و زیرساخت‌های تأسیس راه با امکانات غیردولتی به شدت در کشور فراهم است.

وی عنوان کرد: ۱۲، ۱۳ درصد از بازار سرمایه کشور متعلق به شرکت‌های استان کرمان است که اعتبار دارند و می‌توانند حجم بالایی از سرمایه را وارد چرخه اقتصادی کنند به شرط اینکه طرح‌ها حمایت شوند و کارشناسی حرف بزنیم و اگر طرح درستی می‌خواهد اجرا شود همه پشت آن باشند و کار کنند.

استاندار کرمان به موضوع پسته پرداخت و گفت: در بحث صادرات پسته باید خیلی فنی‌تر و منسجم‌تر کار شود، ایراداتی در حوزه صادرات پسته در رفسنجان وجود دارد، خوشه پسته این منطقه باید یکی از مهمترین خوشه‌های کشور باشد.

وی ادامه داد: همانند جنگل‌های پسته رفسنجان را در دنیا نداریم. خوشه پسته تعریف دارد که حوزه اقتصادی باید به‌صورت جدی در دستور کار قرار دهد، مراکز تحقیقاتی پسته باید تقویت شوند و مرکز تحقیقات پسته باید کاملاً به روز باشد.

زینی وند عنوان کرد: باید دید پژوهشکده پسته چه تأثیری در برندینگ و تشکل‌های صادراتی پسته، تحقیقات و پژوهش دارد؟ سالیانه هزاران باغ پسته رفسنجان از بین می‌رود که بخشی از آن به دلیل کم‌آبی است و بخشی باید از کارهای پژوهشی استفاده شود.

یک قطره از فاضلاب کرمان نباید هدر رود

استاندار کرمان در این زمینه تاکید کرد: کرمان استانی است که یک قطره از آب فاضلاب آن نباید هدر رود، سرمایه‌گذارانی که در این حوزه هستند مانند طلا این را می‌خرند. همه باید پای کار باشند فاضلاب امکان مهمی برای استان است و از راهبردهایی است که من روی آن جدی هستم.

زینی وند یادآور شد: از همه ظرفیت فرودگاه بزرگ رفسنجان باید استفاده شود و هیچ ظرفیتی در استان نباید بلااستفاده بماند و از آن به صورت کامل استفاده نشود.

استاندار کرمان به پروژه احداث بیمارستان بخش خصوصی در رفسنجان اشاره و اظهار کرد: فرماندار از این طرح‌های بخش خصوصی با جدیت حمایت کند و خیلی دقیق دیده شود که در آینده به عنوان مرکزی درجنوب‌شرق کشور خدمات متفاوت‌تری ارائه دهد. بیمارستان انار هم جزو طرح‌های قابل پیگیری است و سفری که نوبخت قول داده به استان کرمان داشته باشد، این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

زینی‌وند گفت: من پایان دولت را دوران طلایی می‌بینم طرح‌هایی که در آستانه تکمیل هستند و بالای ۵۰ درصد پیشرفت دارند معرفی کنید بتوانیم اعتبار آن را بگیریم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=59879
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.