معاون وزیر جهادکشاورزی خبر داد:


وضعیت فوق بحرانی هفت میلیون هکتار اراضی بیابانی کشور

به گفته معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به وجود ۳۵ میلیون هکتار عرصه‌های بیابانی در کشور از این میزان ۱۳ تا ۱۴ میلیون هکتار در وضعیت بحرانی و حدود هفت میلیون هکتار در وضعیت فوق بحرانی قرار دارد.

مسعود منصور روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از پروژه‌های آبخیزداری، بیابانزدایی و مرتع‌داری شهرستان بافت و افتتاح پروژه های آبخیزداری زیرمجموعه سد بافت گفت: بروز ریزگردها و بیابانی شدن بخشی از عرصه کشور تهدیدی جدی است.

وی اظهار داشت: اجرای طرح های مقابله با بیابان‌ زایی باید استمرار پیدا کند و چنانچه سال جاری روی ۱۲۰ هزار هکتار از این عرصه‌ها اقدامات بیابان‌زدایی انجام شود به ‌طور قطع در کاهش ریزگردها تاثیرگذار است.

این مقام مسوول اضافه‌کرد: اکنون در خوزستان بیش از ۳۵۰ هزار هکتار کانون بحرانی با منشا داخلی مهار شده، اما کانون ریزگردها با منشا خارجی نیازمند اقدامات دیپلماسی ایران در دیگر کشورهاست تا این منشاها نیز از مبدا مهار شوند.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: طبق آمارها ۱۲۵ میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض فرسایش آبی و ۳۵ میلیون هکتار از خاک کشور در معرض خطر فرسایش بادی قرار دارد.

سالیانه ۱۵.۴ تن در هکتار فرسایش آبی و  ۲۱ تن در هکتار فرسایش بادی در قالب ریزگردها و گردو غبار انجام می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: این درحالی است که با عملیات آبخیزداری ۱۵ تن در هکتار فرسایش آبی خاک را به ۹ تن و با عملیات بیابان‌زدایی ۲۱ تن فرسایش آبی را به ۱۵ تن کاهش دادیم.

وی اضافه‌کرد: فرسایش خاک در اثر سیل و باد و همچنین پدیده‌ بیابان‌زایی موجب از بین رفتن خاک می‌شود که همه اینها تهدیدی برای امنیت زیستی و امنیت غذایی کشور به شمار می رود.

منصور گفت: سه مولفه خاک، آب و پوشش گیاهی بر روی هم تاثیر متقابل دارند و حفظ این سه مولفه در امنیت زیستی، امنیت غذایی و امنیت ملی کشور تاثیرگذار است.

حدود ۳۰ میلیون هکتار اراضی بیابانی در کشور وجود دارد

وی افزود: ۱۴ میلیون هکتار جنگل، ۸۰ میلیون هکتار مرتع، ۲ میلیون هکتار اراضی بیشه‌زار و درختچه‌زار و حدود ۳۰ میلیون هکتار اراضی بیابانی در کشور وجود دارد که مدیریت ۸۰ درصد از این عرصه‌ها در اختیار سازمان جنگل‌ها قرار دارد.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: یکی از عوامل موثر بر فرسایش خاک اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری است چنانچه تاکنون ۳۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام شده، اما در این بخش همچنان عقب هستیم.

وی با بیان اینکه در اجرای عملیات آبخیزداری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی رشد خوبی داشته ایم تصریح کرد: در این زمینه همچنان نیازمند مساعدت هستیم تا در بودجه سال ۱۴۰۰ و در برنامه هفتم توسعه سه میلیون هکتار دیگر عملیات آبخیزداری گسترش یابد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=59875
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.