بدهی برق اداره ورزش کهنوج، میلیونی است

روز گذشته برق اداره ورزش و جوانان کهنوج توسط شرکت برق این شهرستان قطع شد. این مساله در فضای مجازی سروصدا به پا کرد و خیلی‌ها نگران این مساله بودند که چرا باید برق اداره ورزش قطع شود. حکایت از این قرار است که اداره ورزش بدهی 25میلیونی دارد که مربوط به چندسال پیش است، رییس اداره ورزش کهنوج در فضای مجازی عنوان کرد این بدهی از قبل است و بخشی از آن را پرداخته‌ام. رییس شرکت برق هم می‌گوید اداره ورزش به تذکرات ما اهمیت نمی‌دهد.

الهام پیپر| «مجاز» رییس شرکت توزیع برق کهنوج به «کاغذوطن» گفت: «اداره ورزش و جوانان شهرستان کهنوج دارای دو اشتراک برق است و از روزی که این اشتراک‌ها نصب شده‌اند بدهی خود را به شرکت برق پرداخت نکرده‌اند.» وی افزود:«بدهی این دو اشتراک حدود 25 میلیون تومان است و متاسفانه حتی حاضر نیستند درصدی از این بدهی را بپردازند، قبلا هم البته یک مهلت گرفتند ولی کاری انجام ندادند، از سویی برق که قطع می‌شود خودسرانه و بدون اطلاع کارکنان و ماموران برق اقدام به وصل آن می‌کنند، حتی تماس که می‌گیریم می‌گویند پرداخت نمی‌کنیم هرکار دوست دارید بکنید.» وی تصریح کرد:«چندین مرتبه با این اداره صحبت کردیم حتی گفتیم فقط بگویید به چه شکل می‌خواهید پرداخت کنید و راحت‌تر هستید اما حاضر نیستند پرداخت کنند.»

وی ادامه داد:«این اداره از برق عادی استفاده نمی‌کند، دو ترانس دیماندی که جزو انشعابات مصرف بالا هستند، دارند و از زمانی که نصب شده‌اند پولی پرداخت نکردند. یکی از این ترانس‌ها مربوط به سال 91 و دیگری نیز سال88 است.»این مسوول افزود:« این اداره چند سالن دارد و درآمد بدی ندارند.

در هر سانس از سالن‌ها حدود 250 الی 300تومان درآمد دارند، ما هم یک شرکت نیمه خصوصی هستیم و برق را می‌خریم و طبق قانون هر کسی که برق را استفاده می‌کند باید پول آن را پرداخت کند، فرقی ندارد وزیر است یا کارمند ، شخصی است یا دولتی.

نمی‌دانم برخی افراد چرا فکر می‌کنند می‌توانند هر چقدر می‌خواهند از برق استفاده کنند بدون اینکه هزینه آن را بپردازند.به هر حال باید هزینه این برق را بپردازیم تا بتوانیم برای شهر برق بخریم و به مردم بدهیم.»
بدهی اداره ورزش به شرکت برق از سال‌ها قبل به رییس جدید ارث رسیده است
«ستوان» رییس اداره ورزش و جوانان کهنوج در فضای مجازی عنوان کرد:«این میزان بدهی به دوران مدیریت من ربطی ندارد و از دوران مدیران گذشته به من ارث رسیده است، اما با این حال من بخشی از این بدهی را پرداخته‌ام و بقیه آن را هم می‌پردازم.»
مهلت 20 روزه اداره برق به اداره ورزش
فرماندار کهنوج نیز به«کاغذوطن»گفت:«با پادرمیانی من برق اداره ورزش تا چندساعت دیگر وصل می‌شود.» «وحدت عیدی»  افزود:«از نظر من این مشکل حل شده، اداره ورزش به اداره برق بدهکار است و قرار شد بدهی خود را تا 20 روز دیگر بپردازد، مقداری از این بدهی به قبل ربط داشت که قرار شد به صورت اقساط پرداخت کنند.»
طبق آیین‌نامه برق مشترکینی که بدهی‌شان از یک حدی بگذرد قطع می‌شود
طبق آیین‌نامه با مشترکینی که بدهی برق دارند و بدهی آن‌ها از یک حد بالاتر می‌رود، برخورد قانونی می‌شود. یکی از برخورد‌های قانونی قطع برق است و طبیعتاً اگر مشترک هزینه‌ برق را پرداخت نکرده باشد و شرایط قطع برق را داشته باشد، باید تعجیل کنند، زیرا سیستم به‌صورت اتوماتیک پیش می‌رود و براساس آیین‌نامه اقدامات بعدی صورت می‌گیرد.
ایسنا نوشت: هیأت وزیران اردیبهشت ماه امسال تصویب کردند که بهای آب شرب و برق از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸ به میزان هفت درصد افزایش یابد و بر این اساس، برق برای کم‌مصرف‌ها ۷ درصد و برای پرمصرف‌ها ۲۳ درصد افزایش یافت. این کار با هدف افزایش انگیزه برای اصلاح مدل مصرف مشترکین پرمصرف به ویژه در زمان اوج مصرف برق بوده و مقرر شده است تا از ابتدای خردادماه تنها برای مشترکین پرمصرف خانگی ۱۶ درصد به این رقم افزوده شود.
بنا بر این اعلام، مشترکین خانگی به دو دسته تقسیم می‌شوند که حدود ۲۷ میلیون مشترک خانگی زیر الگوی مصرف و یا مطابق الگو برق مصرف می‌کنند که ۷۵ درصد مشترکان در مناطق عادی و ۸۳ درصد مشترکان در مناطق گرمسیر در این محدوده قرار می‌گیرند.
بخش دیگری از مشترکان خانگی کشورمان شامل سه میلیون مشترک پرمصرفی است که بیش از الگو، برق مصرف می‌کنند و ۲۵ درصد از مشترکان در مناطق عادی و ۱۷ درصد مشترکان در مناطق گرمسیری در این محدوده قرار می‎‌گیرند.
طبق گفته مدیرعامل شرکت توانیر، با فرض مصرف ثابت، صورتحساب ماهانه این دسته از مشترکان از هشت تا ۲۷ هزار تومان افزایش خواهد داشت، ولی در مقابل کاهش ۱۰ درصدی مصرف این گروه از مشترکان صورتحساب آن‌ها را تا حدود ۳۰ درصد کاهش خواهد داد.
مشترکان بدهکار برق بدانند
مشترکانی که قبض برقشان را پرداخت نکنند، در قبض‌هایی که از سوی اداره برق دریافت می‌کنند، علاوه بر مشاهده مهر ویژه “اخطار” با پیامی مواجه می‌شوند که پس از پرداخت بدهی خود باید به اداره برق مراجعه کنند. در قبوض ویژه‌ای که برای مشترکان بدهکار برق صادر می‌شود، تاکید شده آن‌ها باید پس از پرداخت بدهی خود به اداره برق مربوطه مراجعه کنند.
براین اساس، هر موقع که قبض پرداخت می‌شود، هزینه پرداختی به صورت اتوماتیک و از طریق گردش‌ها و سیستم‌های مکانیزه از میزان بدهی کم می‌شود، اما به خاطر پیگیری وصول مطالبات اخطار‌هایی برای مشترکین فرستاده می‌شود، حال آنکه مشترک می‌تواند برای مثال از ۱۰ هزار تومان بدهی فقط ۲،۰۰۰ تومان پرداخت کرده باشد، حتی آن مبلغ از میزان بدهی آن کاسته می‌شود.

برای جلوگیری از اقدامات بعدی، یکسری کار‌ها باید انجام شود و شاید حضور مشترک در منطقه‌ برق یکی از اقدامات باشد، ولی بهترین حالت این است که مشترک پس از پرداخت بدهی با تماس تلفنی (شماره تلفن روی قبض اخطار درج شده است) اعلام کند که هزینه‌ برق را پرداخت کرده است.

همان تماس مشترک مستندی است که از سوی شرکت برق، قبول می‌شود و بدهی فرد از چرخه خارج می‌شود؛ اگر تا روز بعد اتفاقات درست انجام نشد مجدداً با فرد بدهکار برخورد می‌شود.وصولی قبوض با یک روز تأخیر به شرکت برق اعلام می‌شود؛ اگر فرد هزینه‌ برق را دیرتر از مهلت مجدد پرداخت کرده باشد، هنگام مراجعه مأموران برای وصول مطالبات و یا برخورد مشترک می‌تواند مستند قبض برق را نشان داده و یا با شماره تلفنی که در قبض است تماس گرفته، خبر پرداخت هزینه برق را بدهد.

اما در صورتی که کسی خبر هزینه برق را ندهد، فردای واریز پول، خبر وصول برق اعلام می‌شود و در سایت هم اطلاعات هم به روز شده و مشترک می‌تواند اطلاعات پرداختی را مشاهده کند تا مطمئن شود در ۲۴ ساعت وجه پرداختی به حساب شخص رفته است.

در هر حال، با توجه به اینکه این روز‌ها بحث پرداخت قبوض در میان مشترکان گرم شده، همواره اعلام می‌شود که پرداخت‌های غیر حضوری سرعت و سهولت در پرداخت، کاهش مراجعات به بانک‌ها و اتلاف وقت، افزایش ضریب اطمینان و قابلیت رهگیری پرداخت مشترکان را فراهم می‌سازند و وزارت نیرو و شرکت‌های زیر مجموعه هم طی سال‌های گذشته شرایطی فراهم کرده‌اند تا این امکان برای مشترکان فراهم شود.
آمار‌های موجود نشان دهنده توسعه فرهنگ خدمات الکترونیکی در بین شهروندان بویژه در تهران با استفاده از روش‌های غیرحضوری از جمله ATM، موبایل، تلفن بانک، وب کیوسک، POS و نیز اینترنت و سایت شرکت توزیع نیروی برق تهران (www.tbtb.ir) است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=33822
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.