نگرانی‌ها برای تخریب قلعه تاریخی کهنوج؛


برای مرمت قلعه «ضرغام» میراث‌فرهنگی ورود می‌کند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان گفت: میراث‌فرهنگی ورود می‌کند و اگر این قلعه در اختیار شهرداری هم گذاشته شده، مانع نمی‌شویم همچنین با وزارت میراث صحبت کردیم که مقرر شد نمایندگانی از وزارت میراث‌فرهنگی برای بررسی موضوع
از نزدیک به کهنوج بیایند.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایرنا، برخی منابع محلی گمانه‌زنی کردند قسمت‌هایی از محدوده قلعه تاریخی ضرغام یا سعید خان رودباری در کهنوج واقع در جنوب کرمان در نتیجه فعالیت‌های شهرداری حین ساخت جاده تخریب شده که موجبات نگرانی مردم را فراهم آورده، البته میراث‌فرهنگی ضمن اینکه تخریب را تاکنون تأیید نکرده، قول پیگیری موضوع را داده و گفته که ورود می‌کند.

گفته می‌شود این قلعه توسط شخصی به نام امیرسعید خان رودباری ساخته و از زمان ساخت این قلعه اطلاعات دقیقی در دست نیست؛ گرچه برخی تخمین زده‌اند قلعه ضرغام در دوران سلجوقی‌ها ساخته شده است.

 بنا بر برخی مستندات تاریخی، این مکان تا زمان سلطنت قاجار در منطقه برقرار بوده تا اینکه در زمان شورش آقاخان محلاتی حاکم کرمان علیه حکومت قاجار و پناه‌بردن به این قلعه در سال ۱۲۵۷، قلعه به توپ بسته و بخشی از آن نیز تخریب می‌شود.

 اوایل دهه ۶۰ هم برای ساخت منبع آب بخشی از این قلعه تخریب می‌شود؛ اما حالا اهالی کهنوج که این میراث برجامانده در تاریخ را دوست می‌دارند نگران هستند بخش دیگری از این قلعه در نتیجه فعالیت‌های عمرانی شهرداری تخریب نشود.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان در این زمینه گفت: سند قلعه به نام خانواده ضرغام است و بدون هماهنگی میراث‌فرهنگی، گفت‌وگویی با شهرداری کرده‌اند که در اختیار شهرداری بگذارند.

 سعید شاهرخی افزود: میراث‌فرهنگی ورود می‌کند و اگر این قلعه در اختیار شهرداری هم گذاشته شده، مانع نمی‌شویم؛ اما شهرداری نمی‌تواند خارج از ضوابط حمایتی از این مکان هر کاری انجام دهد.

 او ادامه داد: با وزارت میراث صحبت کردیم که مقرر شد نمایندگانی از وزارت میراث‌فرهنگی برای بررسی موضوع از نزدیک به کهنوج بیایند.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان زمان مشخصی برای این سفر ارائه نکرد؛ اما درباره وجود منبع آب در این قلعه اظهار داشت: این منبع از سال‌های گذشته وجود داشته است و اگر تیم کارشناسی میراث حضور پیدا کند همه موارد از جمله نیاز به مرمت، بازسازی یا رفع موانع مزاحم را مورد بررسی قرار می‌دهد.

 تخریب تأیید نمی‌شود؛ چرایی ثبت ملی نشدن

 مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهنوج هم در این زمینه گفت: قلعه کهنوج جزو مستثنیات است و ثبت ملی نشده است.
موسی ابراهیمی با بیان اینکه جلو ساخت‌وسازها در اطراف قلعه از سال ۸۶ که میراث‌فرهنگی در کهنوج دارای نمایندگی شد گرفته شده افزود: قرار است کارشناسان از کرمان در محل حضور یابند و حریم دقیق قلعه مشخص شود.
او ادامه داد: از دستگاه‌ها از جمله شهرداری خواسته‌ایم اعتباراتی اختصاص دهند تا این بنا مرمت شود.
ابراهیمی یادآور شد: فرماندار کهنوج هم اعلام کرده که ۱۰ میلیارد ریال در نظر گرفته و امیدواریم تخصیص داده شود.
این مسئول اضافه کرد: درگذشته سرمایه‌گذار برای مرمت و ایجاد سایت گردشگری اعلام آمادگی کرد؛ اما موافقت نشد که در اختیار میراث قرار گیرد.

 او در مورد فعالیت اخیر شهرداری در کنار این قلعه نیز توضیح داد: شهرداری درخواست داده جاده کنونی را تسطیح کند و تخریبی صورت نگرفته است.

قلعه ضرغام یا سعیدخان رودباری یکی از آثار تاریخی کشور است که مورد بی‌توجهی قرار گرفته درحالی‌که می‌توانست با مرمت و بازسازی به یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه محروم تبدیل شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=115204
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.