معاون میراث‌فرهنگی استان:


حریم آثار تاریخی کرمان بازنگری می‌شود

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان گفت: تدقیق و به‌روزرسانی حریم بناهای تاریخی به‌منظور رفع برخی معضلات اجتماعی و ارتقای کیفیت سطح زندگی ساکنان بافت تاریخی در شهر کرمان و دیگر نقاط در دستور کار شورای حریم اداره کل میراث‌فرهنگی استان قرار گرفت.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایرنا، مجتبی شفیعی اظهار داشت: باتوجه‌به سیاست‌ها و رهنمودهای وزیر میراث‌فرهنگی و تأکید بااینکه این وزارتخانه باید سازمانی کارا، جامع، پاسخگو، عاری از فساد، شایسته‌سالار، پژوهش‌محور، دانش‌گرا، توسعه‌گرا و آینده‌نگر باشد؛ بنابراین برنامه پایش و بررسی چالش‌های درون و برون‌سازمانی و همچنین تدبیر شایسته برای حفظ و نگهداری از ابنیه تاریخی در کنار توجه به حقوق شهروندان در اولویت برنامه‌های این اداره کل قرار گرفته است.
او با اشاره به بازدید معاونان اداره کل ثبت آثار و تعیین حریم معاونت میراث‌فرهنگی کشور از قلعه‌های دختر و اردشیر و نیز بافت تاریخی کرمان افزود: در این بازدید بر لزوم بازنگری، تدقیق و به‌روزرسانی حریم‌های بناهای تاریخی استان کرمان تأکید شد.

 معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان بیان کرد: در کنار حفظ هویت بافت تاریخی و تقویت اصالت و ارزش‌های آثار تاریخی و ثروت‌های فرهنگی، بازنگری حریم بناهای تاریخی از جمله قله‌های دختر و اردشیر، گنبد جبلیه، باغ بیرم‌آباد، مقبره مشتاقیه و بقعه شاه نعمت‌الله ولی (در شهر ماهان) به‌منظور رفع برخی معضلات اجتماعی و ارتقای کیفیت سطح زندگی و ایجاد سرزندگی، انگیزه و پویایی ساکنان بافت تاریخی در دستور کار شورای حریم اداره کل میراث‌فرهنگی استان کرمان قرار گرفت.

 شفیعی ادامه داد: طرح بازنگری حریم بناهای تاریخی کرمان به‌زودی پس از عنوان در شورای حریم کشور و تصویب آن مرجع و در نهایت ابلاغ رسمی وزیر میراث‌فرهنگی، مبنای پاسخگویی به ساکنان بافت پیرامون این آثار و استعلام‌های شهرداری قرار خواهد گرفت.

او اظهار امیدواری کرد که با اعمال اصلاحات و بازنگری ضمن حفظ عرصه و حریم قانونی آثار، بخش قابل‌توجهی از تزاحم‌های ایجاد شده برای حقوق مالکانه مالکان بافت‌های تاریخی مرتفع شود.

 استان کرمان با ۱۰ اثر ثبت جهانی بیشترین تعداد آثار ثبت جهانی را در بین استان‌های کشور دارد.

 ارگ بم (بزرگ‌ترین سازه خشتی جهان)، روستای دستکند میمند با چند هزار سال قدمت، باغ زیبای شازده با ویژگی‌های منحصربه‌فرد معماری عمارت آن، دشت کویر لوت در منطقه شهداد کرمان که قدیمی‌ترین درفش جهان از آنجا به‌دست‌آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم‌آباد» در شهرستان بم و کاروان‌سراهای گنجعلیخان کرمان و چاه کوران راور به ثبت جهانی رسیده‌اند و همچنین روستای دارستان و شهرستان سیرجان به‌عنوان شهر یا دهکده جهانی گلیم به‌واسطه خاستگاه گلیم شیرکی پیچ آن در فهرست آثار جهانی قرار دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=112402
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.