مرکز آمار ایران اعلام کرد:


درآمد سالانه خانوار شهری در استان کرمان، ۵۶ میلیون تومان کمتر از متوسط کشور

۱۱۱ میلیون تومان. این تخمینی است که مرکز آمار ایران از درآمد سالانه خانوار شهری کرمان در سال گذشته داده است. درآمدی که ۵۶ میلیون تومان با متوسط کشور فاصله دارد. طبق گزارش مرکز آمار ایران خانوارهای استان کرمان جز کم درآمدترین استان‌های کشوراند و هم ردیف استان‌های چون سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، سمنان، لرستان، کرمانشاه و ایلام قرار گرفته‌اند.

بنا به گزارش کرماننو به نقل از مرکز آمار ایران، خرج و دخل خانوار شهری کرمانی سال گذشته ۷۹ میلیون تومان بوده است. این عدد ۵۸ میلیون نسبت به متوسط کشور فاصله دارد و البته نشان می‌دهد که شهرنشینان استان کرمان ۷۱ درصد از درآمد سالانه‌شان را خرج کردند. 

این درحالی است که مرکز آمار اعلام کرد سال گذشته متوسط هزینه‌ خالص سالانه‌ یک خانوار شهری و یک خانوار روستایی به ترتیب ١٣٧ و ٧٩ میلیون تومان اعلام کرده است. 

طبق آنچه در گزارش مرکز آمار آمده است، متوسط درآمد اظهار شده‌ سالانه‌ یک خانوار شهری ١,٦٦٩,٦٤١ هزار ریال بوده که نسبت به سال قبل، ٤٨,٥ درصد افزایش داشته است.بر این اساس در سال گذشته، رشد متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری بیشتر از رشد متوسط هزینه کل سالانه است.

متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار شهری نیز  ١,٣٧١,٤٦٠ هزار ریال بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل ٤٨,٣ درصد افزایش نشان می‌دهد. از هزینه‌ کل سالانه‌ خانوار شهری ٣٧٦,٨٢٢ هزار ریال با سهم ٢٧.٥ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ٩٩٤,٦٣٨ هزار ریال با سهم ٧٢.٥ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است.

در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به هزینه‌ گوشت با سهم ٢٠.٧ درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ٥٢.٥ درصد مربوط به هزینه مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

منابع تامین درآمد خانوارهای شهری نشان می­‌دهد که ٣٢/٨ درصد درآمد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ١٦ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ٢/٥١ درصد از محل درآمدهای غیرشغلی خانوار تأمین شده است.

مقایسه درصد خانوارهای شهری استفاده کننده از لوازم عمده زندگی در سال ١٤٠١ نسبت به سال ١٤٠٠، نشان می‌­دهد که خانوارهای استفاده کننده از اجاق گاز از ۹۸.۵ به ۹۸.۸ ، تلویزیون رنگی از ۹۷ به ۹۷.۶، جاروبرقی از ۹۱.۶ به ۹۲.۱، ماشین لباسشویی از  ۸۸ به ۸۸.۱، یخچال فریزر از ۶۷.۷ به ۷۰.۸ ، اتومیبل شخصی از ۵۳.۷ به ۵۳.۹ ، مایکروویو و فرهای هالوژن دار از ۱۱.۹ به ۱۲.۹ و ماشین ظرفشویی از هشت درصد به ۸.۳ درصد تغییر یافته است.

پسته‌داران هم درآمد متوسط روستاییان را بالا نکشیدند

اگر چه درآمد خانوار روستایی استان هم نسبت به متوسط کشور کمتر است اما این اختلاف بسیار کمتر از خانوار روستایی است. طبق گزارش مرکز آمار ایران درآمد متوسط خانوار روستایی استان کرمان ۸۵میلیون تومان است که حدود ۱۳ میلیون تومان نسبت به متوسط کشور کمتر است. 

طبق این آمار متوسط درآمد اظهار شده­ سالانه‌ یک خانوار روستایی ٩٨٦,٣٨٣ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل ٥٤,٨ درصد افزایش داشته است. منابع تامین درآمد خانوارهای روستایی نشان می­‌دهد که ٣٢ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ١/٣٠ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ٩/٣٧ درصد از محل درآمدهای غیرشغلی خانوار تأمین شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=107522
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.