روزگار تاریک آرامگاه مشتاقیه| اوقاف: به‌جز درآمد موقوفات بودجه دیگری نداریم

ساختمان مقابل آرامگاه مشتاقیه کرمان رو به تخریب کامل است و با این که مجوز مرمت آن صادر شده اداره اوقاف می‌گوید: به جز درآمد موقوفات بودجه دیگری برای مرمت نداریم.

از میدان مشتاق که به طرف خیابان ۱۷ شهریور برویم در ابتدای این خیابان به آرامگاه مشتاقیه کرمان می رسیم. آرامگاهی ساکت و متروک که این روزها حال و روز خوبی ندارد.

بعد از عبور از در فلزی آرامگاه و طی کردن پله های ورودی، حیاطی زیبا با حوضی در وسط و درختانی پرشمار دیده می‌شود. در آرامگاه مشتاقیه کرمان علاوه بر مشتاق علیشاه مقبره‌ کوثر علی شاه همدانی و یکی از حاکمان کرمان نیز وجود دارد و متولی آن اداره اوقاف است.

کاشی های ریخته گنبد فیروزه ای آرامگاه مشتاق اولین زخم این بناست اما این پایان کار نیست و در ساختمان مقابل مقبره اوضاع بسیار وخیم تر است. ساختمانی تقریبا مخروبه که به انبار وسایل بازمانده تبدیل شده، آجرهای آن فروریخته و قبرهایی قدیمی که خاک آن ها را پوشانده است.

میراث فرهنگی: متولی اوقاف است و مجوز مرمت صادر شده

 

شفیعی معاون میراث فرهنگی کرمان می‎گوید: سال گذشته برای بخش پشتی بنا کارشناسی انجام و شرح خدمات و مجوز مرمت هم صادر شده و  قرار بر این بود که کار شروع شود اما هنوز اقدامی نشده.

او ادامه می‌دهد: این از بناهایی است که مدیریت آن بر عهده اداره اوقاف است؛ اوقاف در مرمت‌ها ضعیف عمل می‌کند که البته باید نظر آن‌ها در مورد مسائل مالی گرفته شود.

میعاد مظفری استاد دانشگاه و کارشناس میراث فرهنگی می‌گوید این مقربه در بافت قدیم کرمان قرار دارد، خود میدان مشتاق آرامستان قدیم کرمان بوده و یک جاذبه تاریخی و گردشگری مهم محسوب می‌شود.

او ادامه می‌دهد: «اداره اوقاف در مورد مقبره مشتاق کم کاری کرده و علاوه بر گنبد، قسمت پشت بنا که دارای تزئینات هم بود فرو ریخته و دارد از بین می‌رود.»

دستگاه‌های اجرایی کرمان هماهنگی ندارند

او معتقد است هماهنگی لازم بین دستگاه های اجرایی در مورد بناهای تاریخی در کرمان نیست: «در کرمان هیچ زمان تعامل درستی بین میراث فرهنگی، شهرداری، اوقاف و سایر ارگان‌های ذیربط بناهای تاریخی نیست.»

مظفری ادامه می‌دهد: «طبق ماده پنج قانون حفظ آثار ملی، میراث فرهنگی می‌تواند متولی بناهای تاریخی را ملزم با بازسازی قسمت‌های تخریب شده کند و یا این که از دولت برای بازسازی بناها اعتبار بگیرد. در مورد مقبره مشتاق اما خود اداره اوقاف بودجه دارد می‌تواند به راحتی این قسمت‌ها را مرمت کند.»

شفیعی معاون میراث اما در مورد این الزام قانونی چیز دیگری می‌گوید: «این قانون زمانی قابل استفاده است که مالک به صورت عمدی باعث تخریب بنا شود و میراث باید در محاکم قضایی این موضوع را ثابت کند؛که در این صورت نیز مالک می تواند مدعی نداشتن توانایی مالی شود.»

اوقاف: تنها بودجه مرمت ما درآمد موقوفات است

حاج آقای مهدوی مسئول هیئت امنای آرامگاه مشتاقیه می‎گوید: «سال‌های قبل در اصلی مقبره بسته شده و زمین پشت آن به آموزش و پرورش داده شد؛ آموزش و پرورش قصد ساخت و ساز در اين زمین را داشت که در نهایت با صحبت های زیادی که انجام شد زمین پس گرفته شد.»

آن طور که مسئول هیئت امنای آرامگاه می‌گوید مجوز مرمت اواخر سال گذشته صادر شده و کار به زودی آغاز می شود: « اوقاف قول داده که مبالغی برای مرمت بدهد و به زودی پس از انجام مراحل اداری  کار آن آغاز می شود، از طرف میراث اما قدمی برداشته نشده است.»

کریمی رئیس اداره اوقاف شهرستان کرمان نیز می گوید: «تنها از محل درآمد موقوفات این گونه بناها می‌توان برای آن خرج کرد و اداره اوقاف بودجه دیگری برای مرمت ندارد.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=68575
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.