روستای «تل‌سیاه» جیرفت، کد‌آبادی ندارد

روستای «تل سیاه» در ابتدای شهر جیرفت یکی از روستاهای تازه تاسیسی است که انگار از داشتن کد آبادی محروم است، مردم این روستا در سال گذشته اقدام به دریافت وام مسکن کرده‌اند اما حال که نوبت آزاد کردن اقساط بعدی وام رسیده، بنیاد مسکن می‌گوید روستا کدآبادی ندارد و مردم سرگردان مانده‌اند.

الهام پیپر| مسکن روستایی می‌تواند نقش مهمی را در توسعه روستاها و حتی جلوگیری از مهاجرت روستاییان ایفا کند. روستاها باید دارای کد آبادی باشند تا خدمات لازم به ارائه شود، روستای «تل سیاه» در ابتدای شهر جیرفت یکی از روستاهای تازه تاسیسی است که انگار از داشتن کد آبادی محروم است، مردم این روستا در سال گذشته اقدام به دریافت وام مسکن کرده‌اند اما حال که نوبت آزاد کردن اقساط بعدی وام رسیده بنیاد مسکن می‌گوید روستا کدآبادی ندارد و مردم سرگردان مانده‌اند.
مسکن از کلمه سکن به معنای آرام گرفتن پس از حرکت است و در واقع اسم مفعول ساکن به معنای جایی برای اسکان و آرام گرفتن است که هم ضامن امنیت جانی و هم رضایت روحی باشد. مسکن را می‌توان این گونه تعریف کرد که جا و مکانی است مناسب با سرپناهی فیزیکی که احساس امنیت به همراه دارد و کلیه نیازهای روانی و جسمی اعضای خانواده در آن تامین می‌شود.
مسکن پس از خوراک و پوشاک از اساسی‌ترین و حیاتی‌ترین نیازهای زیستن انسان است و افراد جامعه بشری با هر قشر و گروهی به ماوا، مامن و یک الگو برای زیست و ادامه حیات نیازمند هستند.
رییس دفتر سازمان ملل متحد اعلام کرد بر اساس بیانیه مدیر برنامه اسکان بشر ملل متحد(هبیتات) شعار امسال اولین دوشنبه اکتبر- روز جهانی اسکان بشر-مسکن در کانون توجه تعیین شده است لذا بنا به عقیده کارشناسان، سازمان ملل قصد دارد بر نقش مسکن مناسب بر کیفیت زندگی شهری تاکید کند چرا که مسکن استاندارد و مناسب یکی از مهم ترین شاخص‌های تعیین زندگی مناسب است در حال حاضر بیش از یک میلیارد نفر از جمعیت کره ی زمین فاقد سرپناه مناسب هستند این مسأله بر کیفیت زندگی و ابعاد فردی و اجتماعی جامعه نیز تاثیر می گذارد مسائلی اعم از حاشیه‌نشینی، فقر، بیکاری، جرم و جنایت، سوء تغذیه و … به طور کلی مسأله مسکن به همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی افراد گره خورده است. لذا پرداختن به آن از چند جنبه دارای اهمیت است.
نخست این که انسان برای ادامه حیاط و در امان بودن در مقابل حوادث،آسیب‌ها، بلایای طبیعی، سرما و گرما نیازمند یک سر پناه است که در آن امنیت را احساس کند استثنا هم ندارد در واقع تمام تلاش یک انسان در طول زندگی پوشش دادن به نیازهای اساسی‌اش است که داشتن مسکن مناسب یکی از این اهداف است.
کارکرد دیگر مسکن این است که مکانی برای انجام فعالیت‌های زندگی، پاسخ دادن به نیازهای فردی و اجتماعی است. هسته نخستین پاسخ دادن به نیازهای حیاتی زندگی در کنار والدین و کانون خانواده، زیر سقف مسکن است. افراد برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی در سطح اجتماع ابتدای امر در محیط خانواده و در مکانی امن و مناسب به تعالی شخصیت، آموزش و یادگیری و کشف استعدادهایشان می‌پردازند و سپس وارد فعالیت و کار در عرصه تولید، رشد و توسعه جامعه بر می‌شوند. نبود مسکن مناسب باعث گسترش بی‌خانمان‌ها، اتلاف سرمایه‌های انسانی و افزایش آسیب‌های اجتمای می‌شود وعقب‌ماندگی یک جامعه را در پی خواهد داشت.
بخش مسکن یک بخش پیشرو در امر اقتصاد است که توجه و تمرکز بر آن علاوه بر آثار اجتماعی و فرهنگی به لحاظ اقتصادی نیز حائز اهمیت است. مسکن یک کالای غیر منقول با دوام و پر هزینه است( ۵۰ درصد از توان مالی و درآمدی هر فرد در طی زندگی صرف مسکن می شود) و در کشور ما نوعی سرمایه گذاری، پس انداز و منبع کسب وافزایش درآمد محسوب می‌شود.( در حال حاضر در کشور ما یکی از شاخص‌های مهم در شناسایی افراد ثروتمند نه میزان درآمد بلکه میزان دارایی‌ها، تملک و سرمایه است) این بخش با ایجاد رشد اقتصادی وایجاد اشتغال در بخش ساختمان و دیگر بخش‌های وابسته به ساختمان سازی از طریق تاثیر بر مخارج مصرفی و سرمایه‌گذاری، تغییرات در تولید ناخالص داخلی و تورم، نوسانات اقتصادی را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.
با پيشرفت‌های صنعتی، افزايش جمعيت و گسترش رفت و آمد ميان شهرها و روستاها و رواج وسايل ارتباطات جمعی، با بررسی ساخت و سازهای روستايی دوران معاصر با نمونه‌های متعددی از طرح‌ها يا ساختمان‌های روستايی احداث شده مواجه می‌شويم كه دچار انواع نابسامانی در طرح، انتخاب سيستم ساختمان، اندام‌ها، عناصر عملكردي و كيفيت ساخت و اجرا است، نابسامانی‌هايی كه در هنگام بهره‌برداری ساكنان به شدت بروز پيدا می‌كند و موجب ناخرسندی آنان و همچنين عامل به وجود آمدن شرايط نامناسب اجتماعي، فرهنگی و اقتصادی در آينده می‌شود. معماری به مثابه ظرفی که تمامی ابعاد زندگی انسان را تحت نظر دارد در اينجا با نمودی نامناسب، باعث ناخشنودي است. بخشي از اين نابسامانی‌ها كه آثار آن در مرحله بهره‌برداری بيشتر نمايان می‌شود، بی‌توجهی يا كم توجهي به اهداف و اصول صرفه جويی در مصرف انرژي و طراحی همساز با محيط و اقليم است كه علاوه بر پيامدهای اقتصادي، تاثير چشمگيری بر سطح آسايش و بهداشت ساكنان می‌گذارد و از لحاظ اجتماعی بر آداب، رسوم، سنن و روش زندگی روستائيان موثر خواهد بود. اين ابعاد از تاثيرگذاری‌ها، در نهايت پايداری را دچار خسران می‌کند و در پی آن روستا متضرر خواهد شد.
توسعه پايدار روستايی با رويکردهای زيست محيطي، اجتماعي و اقتصادي، در صورت تجميع تمامی ابعاد روستا ميسر خواهد بود. به منظور بروز پايداری در روستا بايد از جزء به کل نگريست و گام برداشت، با توجه به موضوع اين پژوهش؛ مسکن به عنوان يک جزء مي تواند به عنوان کليتي عمل کند که در صورت اجرا و طراحي صحيح از مصداق هاي پايداري بوده و گامی مناسب به سوي توسعه پايدار باشد.
اين مقاله که با مطالعات و بررسی‌های لازم و اسناد موجود در دسترس تاليف شده است، سعي دارد عوامل موثر بر تغييرات ساخت و ساز مسكن روستايی و چگونگی عملکرد صحيح آن در توسعه روستا را روشن سازد و با ارائه راهکارهايی مناسب در راستای تداوم معماری مسکن روستايی گام برداشته و به عنوان يک جزو اساسی موجبات پايداری در روستا را فراهم آورد
تل‌سیاه نام روستایی در جیرفت است که انگار در این منطقه زمین برای ساخت مسکن به برخی افراد واگذار شده و اکنون اقساط وام مسکن اهالی آن به دلیل نداشتن کد آبادی آزاد نشده است.
وام مسکن تل سیاهی‌ها در گرو کد آبادی
براهام یکی از مالکان به «کاغذوطن» می‌گوید :«مدت زیادی است که زمین به ما واگذار شده و از طریق بنیاد مسکن نیز برای دریافت وام جهت ساخت و ساز نیز اقدام کردیم.»وی افزود:«حال که نوبت به دریافت قسط دوم وام شده بنیاد مسکن ادعا می‌کند که این منطقه کد آبادی ندارد و نمی‌توانیم قسط را آزاد کنیم.»وی ادامه داد:« چطور در گذشته به این مساله فکر نکردند و وام دادند حالا که روز به روز نرخ مصالح ساختمانی در حال افزایش است و دستمزد کارگر و بنا نیز زیادتر می‌شود می‌گویند کد آبادی ندارید.»وی تصریح کرد:«به فرمانداری هم بارها مراجعه کردیم و درخواست کردیم تا به این مشکل رسیدگی شود اما متاسفانه هیچ توجهی از سوی این نهاد نیز صورت نگرفته است.»
صبور باشید سیستم‌ درحال بروز رسانی است
رییس بنیاد مسکن شهرستان جیرفت به «کاغذوطن» گفت: « این روستا دارای کد آبادی نیست.»امیرشکاری افزود: « در گذشته به مالکان این روستا وام مسکن دادیم و اکنون به دلیل به روزرسانی سیستم‌های بنیاد مسکن این منطقه دارای کد نیست که ظرف دو تا سه روز آینده این مشکل برطرف خواهد شد.»
نامه‌نگاری کردیم
فرماندار جیرفت گفت:«از مشکل این روستا باخبر هستم اما نمی‌دانم در گذشته چطور به این افراد وام مسکت داده‌اند.» عطاپور افزود: « نامه نگاری کردیم و منتظر جواب بنیاد مسکن هستیم.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=32876
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.