برگزاری همایش چوگان در ۱۸ آذر ماه


رییس هیات چوگان: کرمان سومین قطب ورزش چوگان می‌شود

به گفته رییس هیات چوگان استان مراحل ثبت ملی عمارت چوگان واقع در محور هفت‌باغ در مراحل پایانی قرار دارد و این استان به زودی قطب سوم چوگان در کشور می‌شود.

به گزارش کرمان‌نو، محمدرضا عامری رییس هیات چوگان استان کرمان روز دوشنبه در نشست خبری هیات چوگان با حضور خبرنگاران و اعضای هیات چوگان درباره‌ ثبت ملی چوگان کرمان بیان کرد: مراحل ثبت ملی عمارت چوگان کرمان واقع در محور هفت باغ با پیگیری این هیات و همکاری میراث فرهنگی در مراحل پایانی قرار دارد.
عامری ادامه داد: چوگان تنها ورزشی است که در میراث معنوی یونسکو ثبت شده و ما به دنبال این هستیم که آنقدر جذابیت ایجاد کنیم تا از شهرهای دیگر برای این ورزش به کرمان بیایند و تلاش می‌کنیم که استان کرمان را به عنوان سومین قطب ورزش چوگان در کشور مطرح کنیم و برای رسیدن به این هدف زیرساخت‌ها را فراهم می‌کنیم.
وی در ادامه گفت: شروع به کار هیات چوگان در استان کرمان ۵ سال سابقه دارد و در این مدت تلاش‌های زیادی در جهت تشکیل هیات، ساخت باشگاه در بخش خصوصی و فراهم شدن زیرساخت‌ها شده است و برای آشنایی افراد با این رشته در روز جمعه همایشی را ترتیب دادیم تا به صورت نمایشی افراد با نوع بازی چوگان آشنا شوند.
رضا شاه محمدی دبیر هیات چوگان استان کرمان در این جلسه درمورد تاریخچه چوگان بیان کرد: چوگان اولین بازی گروهی جهان است که توسط ایرانیان ابداع شده است و تاریخ دقیقی ندارد اما طبق مشاهدات و سکه‌ای که کشف شده است و سه معرف المان ورزش چوگان در آن قرار دارد این سکه به ۳ هزارسال قبل میلاد برمیگردد که در جیرفت کشف شده است.
شاه‌محمدی ادامه داد: در کرمان با توجه به شواهدی که پیدا کردند پیشینه چوگان به اردشیر بابکان و به ۲۰۰۰ سال قبل برمیگردد. سازمان میراث فرهنگی با سکه‌هایی که گوی‌ها در آن قرار داشت و در کرمان کشف شد توانست به یونسکو مدارکی ارائه دهد و چوگان را به نام ایران ثبت کنند و همچنین با توجه به آثار زیادی که در تبریز و و گیلان نیز کشف شده در تاریخ ۱۶ اذر ۹۶ این ورزش در یونسکو به نام ایران ثبت شده است.
دبیر هیات چوگان استان کرمان با بیان اینکه در کرمان زیرساخت‌های لازم وجود ندارد ادامه داد: به دنبال تامین زیرساخت‌ها و تشکیل تیم هستیم و هدف ما این است که بصورت ریشه‌ای این کار را انجام دهیم.
عامری در این زمینه عنوان کرد: فاز نخست مجتمع گردشگری ورزشی چوگان پاز با ساخت اصطبل، رستوران، کافی شاپ و هتل مراحل پایانی خود را می گذراند.
دبیر هیات چوگان کرمان در ادامه گفت: با مشورت با سازمان میراث فرهنگی ۱ خرداد را به عنوان روز چوگان کرمان نام گذاری کردیم و می‌خواهیم ۱ خرداد ۱۴۰۲ در کرمان به مدت یک هفته میزبان یک رویداد فرهنگی در حوزه‌ی چوگان باشیم و از استان‌های دیگر تیم‌ها را دعوت کنیم.
حمید قنبری مدیر روابط‌عمومی هیات چوگان استان کرمان با بیان اینکه هیات چوگان به دنبال این است که راهش را خیلی بهتر از سایر هیات‌ها دنبال کند بیان کرد: خواسته ما از نشریه‌ها و خبرنگاران این است که چوگان را بهتر و به طور ویژه به مردم معرفی کنند زیرا این رسانه است که می‌تواند راه چند ساله را با سرعت بیشتری طی کند.
قنبری با اشاره به اینکه یکی از مهمترین اولویت‌ها این است که فردی که می‌خواهد به تیم چوگان بپیوندد حداقل سوارکار باشد گفت: برای همایش روز جمعه ۱۸ آذرماه از علاقه‌مندان در شهرستان‌های استان دعوت کردیم تا در این همایش که در ۲ بخش انجام می‌شود شرکت کنند.
وی افزود: بخش اول کارگاه آموزشی است که توسط استاد ایل خانی‌زاده به افراد آموزش داده می‌شود و بخش بعدی آشنایی با شیوه‌ی اجرای مسابقه است.
مدیر روابط عمومی هیات چوگان استان کرمان در ادامه گفت: به دنبال این هستیم با استفاده از این همایش افراد علاقه‌مند را به تیم چوگان استان جذب کنیم و یک تیم خوب و قوی را در استان تشکیل دهیم.
قنبری در ادامه درباره‌ی سابقه این ورزش در ایران گفت: این رشته به صورت مقطعی در سال به صورت ۴ جام به‌طور فصلی اجرا می‌شود و هر بار یک استان میزبان می‌شوند.
وی در ادامه با بیان اینکه استان تهران و البرز تنها استان‌هایی هستند که زمین مناسب و خوبی برای چوگان دارند گفت: ما در کرمان با همت آقای عامری در تلاش هستیم به عنوان سومین استان زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم تا در چوگان حرفی برای گفتن داشته باشیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=99105
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.